23948sdkhjf

Så blev räckvidden vintertid när M Sverige testade elbilar

Om elbilen var uppvärmd när man skulle köra iväg ökade räckvidden. Det var en av erfarenheterna M Sverige gjorde när man testat hur räckvidden i två olika elbilar påverkas av låga temperaturer.

Det är bilägarorganisationen M Sveriges medlemstidning Motor som testat hur räckvidden hos två elbilsmodeller – Hyundai Ioniq 5 och Volkswagen ID.4 GTX – påverkas vid låga temperaturer. Detta har de gjort genom att köra bilarna samma teststräcka på 25 mil vid två tillfällen – ett på sommaren och ett på vintern.

Tidningen Motors mätningar ger en god fingervisning av hur mycket en temperaturskillnad på 27 grader påverkar elbilarnas räckvidd, och därmed en indikation för hur långt man kan räkna med att köra mellan laddningarna under vinterhalvåret, skriver M Sverige i sitt pressmeddelande om testerna.

– Räckvidden i våra tester är 14–26 procent kortare vintertid än sommartid. Då har vi startat med en uppvärmd bil, med en kall bil blir skillnaden ännu större, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

M Sveriges räckviddstest i siffror

Volkswagen ID.4 GTX:
Åtgång av batterikapacitet sommar: 60 %
Räckvidd sommar: 479 km (WLTP)
Åtgång av batterikapacitet vinter: 81 %
Räckvidd vinter: 355 km (beräknad)

Hyundai Ioniq 5:
Åtgång av batterikapacitet sommar: 61 %
Räckvidd sommar: 481 km (WLTP)
Åtgång av batterikapacitet vinter: 71 %
Räckvidd vinter: 413 km (beräknad)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078