23948sdkhjf

Här är bilhandlaren som stänger butiker och satsar på digital försäljning

Lindholm Biler i Danmark har stängt två av sina tre bilhallar och istället ökat fokus på försäljning via digitala kanaler. En satsning som ser ut att redan i år ge förbättrat ekonomiskt resultat.

2021 stängde begagnatbilhandlaren Lindholm Biler sina anläggningar i städerna Århus och Fredericia. Kvar blev bara anläggningen i Viborg på Jylland. Orsaken var att man såg att kundernas köpmönster förändrats men även att arbetskraft med rätt kompetens idag är en bristvara, förklarar vd Henrik Kastbjerg Bollerslev.

Den som köper en bil av Lindholms Biler får den numera levererad oavsett var i Danmark man bor. Trots de kraftigt höjda drivmedelspriserna lönar det sig att leverera med biltransport istället för att stå med hyra för ytterligare två stora anläggningar, förklarar Henrik Kastbjerg Bollerslev.

Lindholms Bilers resultat efter skatt för 2021 landade på drygt 685000 danska kronor (DKK) före skatt, vilket var betydligt sämre än året innan (2020) då resultatet blev strax över 3,94 miljoner DKK. Vinsttappet berodde förstås på att man stängt två av sina tre bilhallar.

Men redan i år kommer Lindholms Biler kunna skörda frukterna av sitt beslut att minska antalet bilhallar och satsa på försäljning via digitala kanaler. Redan nu ligger företaget cirka 70 procent över budget och man räknar med att årets resultat före skatt landar på mellan 4 och 5 miljoner DKK.

Lindhols Biler har vässat sin digitala annonsering med bland annat ny hemsida och Adwords-annonsering via Google. Man har också inlett samarbete med flera youtubers och influencers.

Att anläggningen i Viborg fick vara kvar berodde på att den alltid varit Lindholm Bilers ”Flagship store”, säger vd Henrik Kastbjerg Bollerslev.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063