23948sdkhjf

LEDARE: Föreningslivet kräver drivna ledare – men också en vilja att kompromissa

Hur många branschorganisationer finns det plats för i Sverige? Och hur stark kan en ledarfigur vara innan det påverkar den egna organisationen negativt? Om Bo Ericssons nya förening blir en spelare att räkna med kan bara tiden förtälja.

Föreningslivet är något som är starkt förknippat med Sverige och svensk kultur. Finns två människor på ett ställe som delar ett intresse kan man vara säker på att en förening eller organisation bildas. Bostadsföreningar, Svenskt näringsliv som i sin tur har ett antal föreningar och organisationer knutna till sig. Det finns till och med en förening, eller paraplyorganisation, för Sveriges föreningar med just namnet Sveriges föreningar.

Sedan har vi självklart också Sveriges fordonsverkstäders förening (SFVF), eller Svenska Fordonsbranschen, som den numer kallas efter att de slog sig samman med Sveriges bildelsgrossisters förening (SBF) tidigare i år. SFVF grundades för drygt tio år sedan och en av initiativtagarna var just SBF. Föreningens första branschdirektör och sedan långvarig vd var Bo Ericsson som då sade till Motormagasinet att det främsta syftet med den nya organisationen var att skapa en grund för påverkan av politiska beslut, samt att lobbying är och kommer vara en viktig faktor för framtida politiska beslut.

Att eldsjälar som brinner starkt för ett ämne får saker gjorda brukar det sällan råda tvivel om.

Som ni har kunnat läsa i vår tidning har det på senare tid också stormat en del kring organisationen då Bo Ericsson slutat som vd och därtill riktat kritik mot sin tidigare förening. 

Han har ansett att styrelseledamöter har blivit tillsatta bland annat på politiska grunder, dock utan att gå in närmare på vad han syftar på. Detta är något som avvisats av Fordonsbranschens ordförande, Johnny Bräster.

Kort efter hans avgång annonserade också Bo Ericsson att han ska starta en ny branschförening. När detta skrivs är det inte klart vilket namn den nya organisationen ska få eller exakt vad den ska syssla med. Men enligt en enkät Ericsson skickat ut till ett stort antal verkstäder ser det ut som att föreningen kommer arbeta med juridiska frågor och hjälp.

Att eldsjälar som brinner starkt för ett ämne får saker gjorda brukar det sällan råda tvivel om. Samtidigt finns det alltid en risk för att starka personligheter kväver andra vettiga tankar och förslag. Huruvida detta gäller Fordonsbranschen låter jag vara osagt, men för att föreningar ska fungera i långa loppet måste det finnas någon form av kompromissvilja.

Finns det då plats för ytterligare en förening som riktar sig mot fordonsbranschen när vi redan har MRF och Svenska fordonsbranschen? Konkurrens brukar vara bra och kan inspirera till en strävan att få den egna organisationen att bli ännu bättre. Om så händer i detta fall får vi väl helt enkelt vänta med att se.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083