23948sdkhjf

Rainforest Challenge med svenkt deltagande

Rainforest Challenge kördes med ett litet internationellt deltagande första gången 1997, idag representeras hela världen med över 50 deltagarteam. RFC anses vara världens hårdaste offroadäventyr. Förare och Co-driver bildar ett team. Tävlingen har samma upplägg som ett rally med transport- och specialsträckor Skillnaden är tävlingsmiljön - transportsträckorna går på gamla stigar gjorda av skogsavverkare. Specialsträckorna kan omfatta sex minuter eller två timmar och bestå av ravinpassager, flodövergångar, sumpmark och berg. För att klara sig igenom får ekipagen använda winsch, spadar och spett. Meterdjupa vadningar varvas med rena fartsträckor. Bara att fullfölja anses vara en bedrift. Tävlingen genomförs under regnperioden så ofta är broarna bortspolade och långa vägsträckor kan vara bortspolade eller raserade av jordskred. Malaysias regnskog är en av de bäst bevarade i hela världen och djurlivet skiljer sig en del från det svenska… ”Både falukorvstjocka tusenfotingar, håriga spindlar och giftiga ormar gör att man är extra försiktig med var man sätter ned foten” säger Fredrik som provade RFC första gången 1999. Till tävlingsreglerna hör att man ”måste medföra säng”, ingen får sova direkt på marken… Eftersom det finns risk för att man kan få haveri och bli frånåkt av konvojen måste alla team vara självförsörjande och ha med sig mat, vatten, bränsle och medicin för att klara sig en vecka själva i regnskogen. Det ställs även krav på att man har verktyg och en viss uppsättning reservdelar med sig. RFC startar den 26 oktober och pågår 12 dagar. Tävlingen sträcker sig över 100 mil. Utgångspunkten är Kuala Lumpur och målgången ligger någonstans på östkusten. Från Jönköping kommer två team som själva byggt och utrustat sina bilar för detta extrema äventyr. För Sam Sjöstedt och Fredrik Blomqvist är det ett genuint intresse för Land Rover som ligger bakom satsningen. Efter att ha varit runt på svenska träffar i flera år ville de göra något extra med sin hobby. Bilarna är helt konstruerade för RFC med specialgjorda skydd, vattentät elektronik, vacumstyrda diffspärrar, störtbågar och specialdesignade winschfästen och så vidare. Intresset för tävlingen är stort, därför rapporterar Sam & Fredrik regelbundet på nätet, adress www.landrover.se Även under tävlingen kommer de att rapportera. Via en sattelittelefonuppkopplad dator kommer dagliga rapporter med bilder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094