23948sdkhjf

Första spadtaget för nytt reservdelslager

Första spadtaget har tagits för DaimlerChryslers nya 100-miljonersprojekt i Lerum. Ett stort reservdelslager som blir ett brohuvud för jättekoncernens framtida expansion i Sverige. -DaimlerChrysler är kanske världens mest framåtsatsande bilföretag just nu, säger Henrik Lessèl i den svensk/danska ledningsgruppen. -Vi har nästan tredubblat volymen under åtta år i Sverige, och detta nya lager är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta i samma takt även framöver. DaimlerChrysler är nog ett av de utländska bilföretag som investerat mest pengar i Sverige de senaste åren. Först med etableringen av det unika Sverige/Danmark huvudkontoret i Malmö/Köpenhamn, och därefter med flera hel- och delägda försäljningsanläggningar runt om i landet. Senast i Sundsvall där man medverkade i en satsning på 50 miljoner i Jemtbils nya stora anläggning. Det nya bygget av centrallagret i Lerum (Express Satellite Warehouse) är dock den största investeringen någonsin på servicemarknadssidan. Upp emot 100 miljoner kronor är budgeterat. - Vår försäljning har tredubblats sedan vi tog över i Sverige 1994, berättar Henrik Lessèl som sitter i företagets svensk/danska ledningsgrupp. - Detta ställer helt nya krav på logistik, inte minst vad gäller reservdelar. Med det nya lager som vi börjaNär koncernen tog över den svenska verksamheten 1994, arbetade man bara med Mercedes-Benz fyra olika personbils-serier, samt transport- och lastbilar. Idag har Mercedes-Benz förutom ett komplett program av kommersiella fordon i alla viktklasser och segment, ett 10-tal olika personbilsmodeller, och dessutom ingår såväl Chrysler, Jeep® som smart i produktportföljen. Liksom lastbilen Mitsubishi Canter. Reservdelar till alla dessa kommer alltså framöver att skickas från det nya 7 500 kvadratmeter stora lagret i Lerum. - Vi kommer att fortsätta att arbeta mycket offensivt i Sverige, fortsätter Henrik Lessèl. - Inte minst på lastbilssidan. För just den marknaden är det oerhört viktigt att vi bygger upp en stark nationell servicemarknadsorganisation, och Lerum-lagret är en viktig del i detta. Det nya centrallagret beräknas stå klart i augusti 2003, och verksamheten ska kunna fungera fullt ut från och med januari 2004. Med ett centrallager i Sverige är avsikten att minska leveranstiden för reservdelar, och höja servicegraden under de första 24 timmarna. Genom att samla alla reservdelar för alla koncernens varumärken till ett lager, minskas antalet försändelser. Detta reducerar både tidsåtgång, kostnader och miljöpåverkan. Lagersortiment: Omfattning: 34 162 artiklar Lagervärde: 53 miljoner kronor Omsättning: 299 miljoner kronor Byggnad: Yta: ca. 7 500 m2 (option på ytterligare 7 000 m2 ) samt 700 m2 kontor Höjd: ca. 8,5 m Belastning: ca. 5 ton/m2 Personal: 22 Arkitekter: Sture och Ulf Svarén/Nils Andréasson Arkitektkontor AB/Lerum Byggare: Johansson & Rehn Byggnads AB/Lerum Finansiering: Budget: ca. 100 miljoner kronor Ägande: Lagret kommer att ägas av Nordisk Renting AB (ägs av Nordea, 3i och 6:e Ap-fonden) och hyrs ut till DaimlerChrysler på långtidsavtal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078