23948sdkhjf

Ett bra bilår för alla – utom för Saab

Nu är snart 2011 till ända och det har varit ett bra bilår. Försäljningen av nya och begagnade bilar har gått bra, eftermarknaden har haft en mycket positiv utveckling, både när det gäller försäljning av verkstadsutrustning och reservdelar. Och verkstäderna har haft bra beläggning.
Men det stora samtalsämnet och bekymret har förstås varit Saab Automobile. Det har helt klart kämpats från ledningen för att rädda företaget. Och det har också kämpats av de anställda som under snart ett helt år inte kunnat producera mer än ett fåtal bilar, som därefter har fått gå hemma och väntat och som har fått finna sig i att månad efter månad få vänta på sin lön.
Det må vara att det är viktigt att försöka rädda både företaget och jobben i Trollhättan. Men frågan är om det ska få ske till vilket pris som helst. Den företags-cirkus alla fått uppleva under året saknar motstycke, inte bara i svensk näringsliv, utan även globalt. Det har bollats med miljarder, det har utfästs nya löften, det har fegats från politiker.
Har det inte varit en ryss som varit hoppet, så har det varit kineser eller också amerikanska investmentbolag. Det har varit ömsom räddare, ömsom bovar. Ett otal gånger har det utlovats nytt kapital, men än har inget hänt. Det är helt enkelt en skam och ett förakt för de anställda att låta pinan bli så lång. Många av de trogna Saab-anställda hade säkert hunnit få ett nytt jobb vid det här laget om de vetat hur utdragen processen skulle bli.
Innan Saab såldes till Spyker Cars var säljaren General Motors den stora boven som inte ville sälja till vem som helst. Nu har GM åter hamnat i ”bov-rollen” genom att blockera en försäljning för att skydda sin intressen på teknik-sida. Redan från början förklarade den amerikanska bilkoncernen att man inte tänkte acceptera en vidareförsäljning som skulle kunna ge konkurrenter tillgång till hemlig teknisk information. Det accepterades vid försäljningen. Men nu är det inte lika kul. Skulle det bli en nedläggning/konkurs så beror det på GM:s krav, hävdar kritikerna. Det är förstås inte den hela sanningen. Den nye ägaren har inte haft kapacitet/kapital att klara av att få igång tillverkningen på ett acceptabelt sätt. Det borde man vetat redan från början. Att försöka i efterhand lappa och laga har inte gått och bara resulterat i besvikelser och en utarmning av varumärket. Vem vet hur lång tid det kan ta att få Saab på banan igen. Ett dystert bilår för Saab, med andra ord. Men riktigt bra för branschen i övrigt.
Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079