Nu försvinner SAAB som bilmärke NEVS lanserar sitt nya varumärke
Företagets första produkt, modell 9-3 som elbil med lansering under 2017, kommer att marknadsföras och säljas under namnet NEVS. Detta innebär att NEVS inte längre kommer att använda Saab som varumärke.
Bilindustrin förändras idag snabbt för att kunna anpassa sig till samhällets kamp mot föroreningar och trängsel. NEVS avsikt är att ligga i framkant för att lösa de utmaningarna.
– Med all respekt för vår historia och vårt arv, vill vi bli erkända som oss själva – en hållbar leverantör av mobilitetslösningar som är fast besluten om att skapa en bättre miljö genom en fokuserad tillväxtplan med ett eget varumärke som en hörnsten, säger Mattias Bergman, vd NEVS.
NEVS långsiktiga affärsmål är globalt, med Kina som sin första prioriterade och viktigaste marknad de kommande åren. NEVS avser att skapa en stark bas i Kina för sin framtida globala expansion och kommer att fortsätta etablera samarbeten med de främsta aktörerna för att forma framtidens mobilitetslösningar.
Ett flertal ramavtal har redan tecknats, bland annat ett strategiskt samarbetsavtal med Panda New Energy gällande leverans av 150 000 elbilar och ytterligare 100 000 elfordon för transport och logistik, liksom ett samarbete med kinesiska State Grid, världens största elbolag.
NEVS har en unik position genom att kunna kombinera bevisad förmåga att utveckla och bygga premiumbilar och samtidigt ha möjligheten att bygga ett framtida bilföretag med nya ägare och partner specialiserade inom exempelvis bilpoolslösningar och laddningsinfrastruktur.
– Jag tror att brytpunkten för elfordon snart är här på flera huvudmarknader. Vi strävar efter att bidra till en mer hållbar stadsplanering och tillsammans med våra partner som State Grid och Panda New Energy introducera en ny affärsmodell för mobilitet, säger Jonas Hernqvist, försäljnings- och marknadschef NEVS.
Ett transparant förhållningssätt med värderingar som inkluderande, ärliga och genuina, är väsentligt för NEVS både när det gäller beteende och visualisering. Vår nya varumärkesstrategi, från färgval till bildspråk, kommer alltid att reflektera vårt mål att forma framtidens mobilitet för en mer hållbar framtid.