23948sdkhjf

De löser billogistiken för branschen

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

– Jag var hemma efter flera år utomlands och skulle besiktiga pappas bil. Bilen gick igenom besiktningen, men jag tyckte inte att kundresan kändes helt tidsenlig med tanke på att man kan beställa allt från den färdiga matkassen till byggvarorna hem till dörren. I takt med att bransch efter bransch genomgått en digital transformation har konsumenternas beteende och kravbild ändrats radikalt – de kräver transparens, tydlighet och framförallt tjänster och erbjudanden som är anpassade helt efter deras behov. Med det som ansats blev första steget framtagandet av en bokningsplattform för besiktningstider samt ett första test huruvida kunden var redo att få sin bil hämtad och lämnad i samband med ett verkstadsbesök, berättar Isac Odqvist Goldman en av grundarna och vd för Tidler.

Där och då, 2015, startade Isac Odqvist Goldman tillsammans med kompanjonen och barndomsvännen Gerard Brodin företaget Tidler, med affärsidén att tillhandahålla mobilitetstjänster (hämta-lämna-service) för kundernas bilar.

– Vi blev kontaktade av olika aktörer i branschen för att hjälpa dem höja sin kundnöjdhet genom vår hämta-lämna-service. De som hittade oss tidigt förstod precis som vi att för enklare serviceärenden har kunden inte behovet av en personlig fysisk kontakt varför resan till och från verkstaden, väntetiden, lånebil och eventuell taxiresa var något som kunden hellre slapp, så att de kunde lägga sin tid på annat.

– I det fall arbetet som utförs på bilen behöver diskuteras tycker kunden att det fungerar bra att diskutera det med sin mekaniker eller personliga servicetekniker över telefon när bilen står på verkstaden.

I dag sköter Tidler den interna billogistiken åt flera bilföretag, och det är alltifrån transport av deras bilar till däckverkstaden till att frakta dem mellan de olika bilanläggningarna.

– Genom våra olika internlogistiklösningar minskar antalet lagerdagar för anläggningarna.

Många bilanläggningar är i dag dessutom trångbodda, vilket ökat deras behov av att effektivisera såväl den interna hanteringen av bilar som kundernas bilar.

– Många bilanläggningar är idag både placerade geografiskt långt från kunderna och underdimensionerade; de är byggda för en volym men hanterar idag två eller tre gånger så många bilar. De flesta kunderna vill komma samtidigt vissa klockslag vilket skapar köer och ojämn beläggning, något som vi kan hjälpa till med då vi kommer till kunden och därmed kan hämta bilarna under hela dagen, förklarar Isac.

I november sjösatte Tidler en första satsning mot privatkunder. På Tidlers hemsida kan bilägare numera boka hjulskifte och kontrollbesiktning, där hämtning och lämning av bilen ingår. Lanseringen gjordes i samtliga 10 städer där Tidler idag är verksam.

– Med tidler.se vill vi långsiktigt skapa en plats dit konsumenter kan komma för att få hjälp med alla typer av verkstadsbesök för bilen. Vi tycker att man som kund endast ska behöva ange en tid och plats där du vill få bilen hämtad och lämnad. Sedan är det upp till Tidler och våra partners att lösa kundens problem på bästa sätt.

– Tidler.se känns spännande eftersom vi där kan testa kundbeteenden och erbjudanden helt utifrån vad vi tror kunden vill ha. Sedan är det även glädjande att vi redan från start arbetar med så starka och välkända varumärken som Svensk Bilprovning och Däckia.

Och med en kund som bilauktionshuset KVD Bil är Tidler nu även med och jobbar med själva bilaffären med tjänsten ”Hämta hemma”:

– KVD har drivit en kampanj under november i Stockholm och Göteborg där de valt att erbjuda Tidlers ”hämta hemma”-tjänst mot sina kunder. Kunden får då bilen hämtad av Tidlers förare som kör den till KVD Bils anlägging inför försäljning.

Eftersom Tidlers verksamhet kretsar kring kunden så blir förarna en mycket central punkt i vår verksamhet, antyder Isac.

– Våra förare är bland det viktigaste vi har varför vi lägger oerhört stor kraft på rekrytering, utbildning och fortbildning. Alla förare är anställda av Tidler för att säkerställa kundnöjdhet och servicenivå i alla städer vi finns.

– Det är även viktigt för kundens trygghet. Vi vet alltid vem som kör varje bil och vi säkerställer att vi har förare med rätt utbildningsnivå för respektive uppdrag.

FAKTA Tidler
Huvudkontor i Stockholm. Finns i 10 städer – Storstockholm (från Södertälje i söder till Norrtälje i norr), Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro och Eskilstuna, Helsingborg, Halmstad och Lund (fler städer tillkommer inom kort).

Utför 200-300 körningar per vecka i snabbt växande takt.

Grundarna Isac Odqvist Goldman och Gerard Brodin som huvudägare samt ett antal mindre privatpersoner och oberoende investerare.

Tre huvudsakliga affärsområden:

Konsument, B2C: Tidler.se där konsumenter kan boka verksadstjänster med hämtning och lämning inkluderat.

Fleet, B2B: Moblitetstjänster för företag med egen vagnpark

Partners: B2, B2C: Mobiliterstjänster som Tidlers partners erbjuder sina kunder.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skräddarsydda lackboxar ökar tempot

Utan utländsk arbetskraft skulle han få lägga ned

Volvo Cars på väg mot sin elektrifierade framtid

Volvo Cars har nu tagit ett viktigt steg mot uppfyllandet av sina elektrifieringsmål med lanseringen av uppgraderade och nyutvecklade elektrifierade drivlinealternativ, som kommer att göras tillgängliga för hela modellprogrammet framöver.

Här är batteriet som kan revolutionera elbilen

Varning för trötta och slumrande bilförare

Så många som 17 procent av de svenska bilisterna har slumrat till bakom ratten. Detta enligt en ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Circle K. Att vara påtagligt trött när man kör bil är både straffbart och farligt men ändå uppger mer än hälften av bilisterna att de inte avstår från bilkörning vid trötthet.

Svenska Öhlins ingår nu i bildandet av ett av världens största eftermarknadsföretag

Nyhetsbrev

DRF: Så vässar du lönsamheten i däckverkstaden

Slimma och optimera och satsa på teknik. Det tror Däckspecialisternas Riksförbunds ordförande Ulrik Jönsson är viktigt för däckverkstäderna för att behålla lönsamheten.

Arkiv

TEMA DÄCK&FÄLG: Bilmetro satsar på flyttbara däckställ

Försäkringsbolagen stödjer Kvalitetssäkrad Skadeverkstad

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

Svensk Toyotahandel har tecknat ett ramavtal med KBV

Toyotas återförsäljarförening har ingått ett ramavtal för kvalitetsuppföljning av service- och skadeverkstäder med Kontrollerad Bilverkstad. Avtalet har fyra olika nivåer inom verkstadscoachning och egenkontroller skräddarsydda för märket.

Försäljningen av diesel steg under januari månad

Försäljningen av diesel och eldningsolja steg under årets första månad, medan försäljningen av bensin och E85 sjönk. Detta i jämförelse med januari månad 2018. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

1

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

Se alla Företagens egna nyheter

Affärsägare, verkstäder och leverantörer samlade för FIXAT-evenemanget

Kardan till Chevrolet Captiva och Opel Antara

Ny drivknut till Toyota

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Sänd till en kollega

0.119