23948sdkhjf

Groupe Renault sålde 3.9 miljoner bilar world wide förra året

I Sverige sålde Groupe Renault 24 048 fordon under 2018 med en privatmarknadsandel på 4,9 procent av totalmarknaden. Det är rekord sedan 2011.

Renault ligger etta i småbilsklassen i Sverige med 7 668 sålda bilar och 16,3 procent marknadsandel, vilket är högsta andelen sedan 2013. Captur är etta och mest sålda modellen i B-segmentet för crossovers, Clio ligger på andra plats i småbilsklassen och ZOE har en andra-plats i elbilssegmentet med 1 663 sålda bilar.

Groupe Renault sålde 3 884 299 fordon 2018. Renault stod för 2 532 567 bilar (-5,2 procent) och Dacia sålde totalt 700 798 bilar (+7,0 procent) world wide och nådde nytt försäljningsrekord i Europa med 511 622 sålda bilar (+ 10,3 procent). Lada-försäljningen ökade med 18,7 procent till 398 282 registreringar och Renault Samsung Motors föll med 14,9 procent till 84 954 fordon. Jinbei och Huasong sålde tillsammans 165 603 bilar.

För elbilarna ökade försäljningsvolymerna world wide med 36,6 procent under året (mer än 49 600 fordon), med en ökning under andra halvåret (+ 62,1 procent). Renault leder marknaden i Europa med 22,2 procent i marknadsandel. ZOE ökade med 26,1 procent (39 458 fordon) och Kangoo Z.E. med 105,1 procent (8 747 fordon).

Renaults transportbilar nådde rekordhög försäljning 2018 trots nedgången i Turkiet och Argentina, två viktiga marknader i segmentet. Lätta transportbilar ökade koncernens försäljning med 33,7 procent med Jinbei och Huasong. 

Renaults försäljning i Europa var stabil (+ 0,5 procent) på en marknad som ökade med 0,2 procent. Koncernens tillväxt kommer främst från segment B (Clio, Captur, Sandero) och Nya Duster. Clio ligger två i försäljning i sin klass i Europa och Captur ligger etta som cross over modell i sin klass. 

Groupe Renault bedriver sin Drive the Future-plan genom en internationell expansion, med registreringar som representerar 50,6 procent av den totala försäljningen (mot 49,2 procent år 2017), tack vare integrationen av varumärkena Jinbei och Huasong, trots försäljnings-minskningen i Turkiet och Indien och upphörande av försäljningen i Iran sedan början av september.

Ryssland är Renaultkoncernens näst största marknad i försäljningsvolymer: 12,8 procent. Groupe Renault leder marknaden där en av fyra sålda bilar är en Lada eller en Renault. Försäljningen ökade med 10,9 procent. Renaults volymer låg stabilt med 137 062 sålda fordon i väntan på lanseringen av Arkana 2019. LADA ökade med 15,6 procent till 360 204 sålda fordon, och en marknadsandel på 20 procent (+0,5 poäng) tack vare framgångsrika nyheter i sortimentet. LADA Vesta är den bilmodell som säljer bäst i Ryssland.

I Brasilien ökade koncernens försäljning med 28,5 procent på en marknad som återhämtat sig och ökat med 13,6 procent. Nästan 215 000 sålda fordon och en marknadsandel som uppgick till 8,7 procent (+1,0 poäng) tack vare ett bra resultat med Kwid som sålde mer 67 000 bilar.

I Afrika stärkte koncernen sitt ledarskap med 18,1 procent i marknadsandel, med 218 797 fordon sålda tack vare en bra prestation i Marocko, Sydafrika och Egypten. Marknadsandelen i Marocko uppgick till 43 procent med en försäljningsvolym på 7 procent. Dacia upprätthåller sitt ledarskap med Dokker och Logan, de två bästsäljarna. Renault ökade med 14,9 procent till mer än 26 000 enheter i Sydafrika, vilket ger en marknadsandel på 4,9 procent. I Egypten låg marknadsandelen på 11,4 procent, med 20 504 sålda bilar. I Indien minskade försäljningen med 26,8 procent på en marknad som ökade med 8,4 procent i avvaktan på lanseringen av ett nytt fordon som planeras under andra halvåret 2019.

I Kina fortsätter koncernen att genomföra planen "Drive the Future". Dongfeng-Renault minskade med 26,9 procent i väntan på lanseringen av nya modeller 2019. Lanseringen av joint venture-företaget RBJAC (Jinbei / Huasong) går bra. Koncernen stärks i elbilssegmentet och är offensiva genom att investera i JM EV, den femte största elfordonstillverkaren. Sammantaget uppgick koncernens volymer i Kina till 216 699 enheter genom att integrera Jinbei / Huasong.

Världsmarknaden förväntas bli stabilare 2019 jämfört med 2018 och även Europamarknaden. Den ryska marknaden förväntas växa med minst 3 procent och den brasilianska marknaden med 10 procent. Med detta som bakgrund räknar Groupe Renault med en viss ökning av försäljningen 2019, som accelererar under andra halvåret, tack vare lanseringen av nya internationella modeller och lanseringen av Nya Clio, koncernens flaggskeppsmodell i Europa.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156