23948sdkhjf

En av Mekonomens modernaste verkstäder utanför Stockholm

Mekonomen Eklanda i Göteborg är förmodligen en av landets största och modernaste allbilverkstäder utanför Stockholm.

Verkstaden stod klar i juli 2017 och Preqas (dåvarande Opus Equipment) har svarat för såväl verkstadslayout som verkstadsutrustning, medan JB Maskinteknik skött det praktiska.

– Verkstaden är både modern och attraktiv som arbetsplats, menar Jonas Carlsson, verkstadschef och delägare.

 Den nybyggda Mekonomen-verkstaden med den vidhängande bildelsbutiken är fräsch och offensivt förlagd mitt i det expansiva bilhandelsområdet Eklanda i sydvästra Göteborg. Den 1000 kvadratmeter stora och förhyrda byggnaden delas 50/50 mellan verkstad och butik/lager.

I entresol finns ytterligare 300 kvadratmeter som utgörs av personalutrymmen och kontor.

 – Modernt, funktionellt och ombonat, menar Jonas Carlsson och gör en jämförelse med de tidigare lokalerna i Svenska Bils gamla Saab/Opel-anläggning i Högsbo, ett par kilometer längre bort.

Vi möter Jonas tillsammans med Niclas Kollbratt, regionansvarig för Göteborg och Västsverige hos fordonsverkstadsutrustaren och leverantören Preqas.

I verkstaden finns lite begagnat, som däck- och balanseringsmaskiner, från den gamla verkstaden i Högsbo, men det mesta är nytt från Preqas. En investering i modern konkurrenskraftig verkstadsutrustning på närmare två miljoner kronor.

– Satsar man på kvalitet redan från början håller det längre samtidigt som risken för driftstörningar minskar, menar Jonas.

Det är en modern verkstad med en port och arbetsplatserna tvärställda som gör det enkelt att köra in och backa ut. Bromsprovaren är monterad lätt på tvären, off centre, i anslutning till verkstadsporten. Detta gör det lite smidigare att köra in. Nära entrén finns även den nya hjulinställningsmaskinen, en Hunter Hawk Eye Elite.

Av de 8 lyftarna är 6 saxlyftar respektive 2 pelarlyftar – alla från Stenhöj. Inom diagnostik arbetar de i huvudsak med Mekonomens instrument.

– Saxlyften gör vanligt servicearbete mer ergonomisk, medan pelarlyftens förtjänster är när man ska arbeta under bilen, vilket i sig blir allt mer sällan, säger Niclas Kollbratt från Preqas.

Det är viktigt att det ska vara lättarbetat och fräscht. En bra arbetsplats, är viktig enligt Jonas.

– Det är bra med en attraktiv arbetsplats när man ska rekrytera. Vi har samma problem som många andra i branschen – det är svårt att finna duktiga mekaniker. Det är verkligheten för etablerade verkstäderna i storstadsområdena, konstaterar han.

Idag arbetar 6 mekaniker på verkstaden samtidigt som det finns 8 arbetsplatser med lyft. Dessutom finns det 2 kundmottagare samt Jonas själv.

Huvudprincipen är att alla mekaniker arbetar som personlig servicetekniker, det vill säga med en nära och personlig kundkontakt. Ingen ”skyddad verkstad” utan som mekaniker måste man vara både artig och trevlig samt kommunikativ. En duktig personlig servicetekniker är lika mycket en säljare, som Jonas uttrycker det.

– Våra kunder värdesätter det, vi är topprankade på Reco och kunderna rekommenderar oss. Sett till kundstruktur ser den ut som bilarna på gatan. Uppdragen fördelas 50/50 mellan ren service och reparation. Om vi ser till reparationerna så avser de allt mer att släcka varningslampor. I sig är det en utmaning när man arbetar allbil, samtidigt som man blir en duktig problemlösare, berättar Jonas om vardagen för Mekonomen Eklanda, Göteborg.

Saxlyftar från Stenhöj    

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062