23948sdkhjf

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Med anledning av ett debattinlägg nyligen vill Swedac klargöra vilken roll myndigheten har för besiktning av gasfordon. Inlägget, undertecknat av SFVF, innehöll enligt Swedac felaktigheter både vad gäller hur ackreditering fungerar och vilken roll Swedac har.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribenternas egna.

Läs också: Debatt: Swedac missbrukar sin ställning

Besiktning av gasfordon omfattas av nya föreskrifter från Transportstyrelsen sedan i maj förra året. De nya reglerna kom till sedan bränsletankar i gasfordon exploderat vid tankning och en mer noggrann kontroll av tankarna sågs som nödvändig.

Numera kontrolleras tankarna vid varje besiktning på ett av två sätt. Antingen måste fordonsägaren frilägga gastanken inför besiktningen, eller så tar ägaren med ett intyg till besiktningen där det framgår att gastanken och det övriga bränslesystemet är i fungerande skick.

Intyget kan utfärdas av fordonstillverkaren, fordonstillverkarens representant eller företag som har verksamhet inom efterkonvertering eller reparation eller kontroll, av bränslesystem för gas.

För den som äger ett gasfordon kan processen innebära en viss påfrestning, då besiktningen blir mer omfattande än för andra fordonstyper. I flera forum har bilister uttryckt frustration över detta.

Läs också: Debatt: Prioritera vägarna

Nu lyfter branschorganisationen SFVF fram den frustration som finns hos verkstadsföretagen. SFVF menar att tillämpningen av de nya föreskrifterna har lett till snedvriden konkurrens bland verkstäder.

Om så är fallet kan Swedac inte ta ställning till. Däremot är det direkt felaktigt att det skulle vara Swedacs agerande som lett till den av SFVF beskrivna situationen. Beskrivningen måste bero på en missuppfattning av Swedacs uppgift.

Swedacs roll är att ackreditera de företag som utför fordonsbesiktning. Att företag som besiktigar fordon är ackrediterade är ett lagkrav. För att bli ackrediterad prövas besiktningsföretagens kompetens, rutiner och metoder så att alla kvalitetskrav uppfylls enligt en standard.

Därefter kontrollerar Swedac regelbundet att företaget fortsätter att leva upp till kraven för sin ackreditering. Syftet med all ackreditering är att kunna säkerställa att certifiering, kontroll och provning görs med hög kvalitet och god säkerhet för liv, hälsa och miljö.

Läs också: Debatt: Branschskolor kan lösa brist på kompetens

När de nya kraven för besiktning av gasfordon trädde i kraft förra året var, och är, Swedacs roll att kontrollera att de företag som utför fordonsbesiktning lever upp till kraven för sin ackreditering. Swedac kontrollerar alltså bland annat att besiktningsföretagen har ett kvalitetssäkrat system för att kontrollera de intyg som fordonsägare kan välja att ta med till besiktningen, för att visa att bränsletanken är kontrollerad på ett korrekt sätt.

Däremot är det upp till besiktningsföretaget som utför kontrollen att bestämma vilka intyg de ser som godtagbara. Vilka krav som ställs på intyget framgår av Transportstyrelsens föreskrift.

Enligt Transportstyrelsens föreskrifter ska intygen för att kunna utgöra underlag för besiktning innehålla vissa uppgifter men också vara utställt av en godkänd källa, alltså krav på vem som skrivit intyget.

Ett besiktningsorgan som besiktigar gasfordon måste därför ha en säker rutin för att kontrollera att de intyg de godtar uppfyller kraven både vad gäller innehåll och källa. En säker rutin för kontroll av intygen kan se ut på olika sätt och Swedac utformar inte kraven för detta. Att besiktningsföretagen har rutiner för att säkerställa detta är dock en förutsättning för att företagen ska få vara ackrediterade.

Swedac står för tillsynen av att besiktningsföretagen lever upp till dessa krav. Det innebär inte att Swedac ställt eller ställer krav på besiktningsföretagen om vem som ska få skriva intyg som godtas som underlag för besiktningen.

Vad Swedac arbetar för? Att skapa tillit till det system som gör att svenska fordon motsvarar högt ställda krav på trafiksäkerhet.

Michael Johansson, enhetschef för enheten för fordon och kontroll, Swedac

Mer om: debatt | Swedac
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

1

SFVF vill se rutavdrag på bilreparationer i glesbygd

Ett utökat rutavdrag som även omfattar underhåll av underhåll och reparation av privatägda personbilar skulle stödja glesbygden och motverka svartarbete. Det menar SFVF i ett förslag till regeringens utredare.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

Plus

Tema Stötdämpare/Fjädrar: Karnag löser fjädringen på transportfordon

Trafiksäkerhet och komfort är två ord som står högt upp på listan när vi pratar med Karnag om deras fjädringslösningar för eftermarknaden.

Nyhetsbrev

Plus

Förfalskade tändstift vanligare än man kan tro

De kan förstöra en motor på ett ögonblick. Nu varnar australiska FCAI för att förfalskade tändstift är vanligt i internethandeln.

Arkiv

Volvo siktar högt med sin elbil

Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara Volvo-bilar med helt elektrisk drivlina eller laddhybrid-drivlina. Först ut är elbilen XC40 Recharge.

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BMW 2-serie Gran Coupe delar teknik med Mini

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

VW skjuter på beslut om ny fabrik i Turkiet

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Däck för en miljon kronor stulna

Uniti öppnar orderböckerna

Från och med i dag kan man beställa sitt exemplar av den svenska elbilen Uniti One. Leverans utlovas till mitten av 2020.

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Solenergi blir effektivt biobränsle

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

Se alla Företagens egna nyheter

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 septemb...

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Sänd till en kollega

0.139