23948sdkhjf

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Med anledning av ett debattinlägg nyligen vill Swedac klargöra vilken roll myndigheten har för besiktning av gasfordon. Inlägget, undertecknat av SFVF, innehöll enligt Swedac felaktigheter både vad gäller hur ackreditering fungerar och vilken roll Swedac har.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribenternas egna.

Läs också: Debatt: Swedac missbrukar sin ställning

Besiktning av gasfordon omfattas av nya föreskrifter från Transportstyrelsen sedan i maj förra året. De nya reglerna kom till sedan bränsletankar i gasfordon exploderat vid tankning och en mer noggrann kontroll av tankarna sågs som nödvändig.

Numera kontrolleras tankarna vid varje besiktning på ett av två sätt. Antingen måste fordonsägaren frilägga gastanken inför besiktningen, eller så tar ägaren med ett intyg till besiktningen där det framgår att gastanken och det övriga bränslesystemet är i fungerande skick.

Intyget kan utfärdas av fordonstillverkaren, fordonstillverkarens representant eller företag som har verksamhet inom efterkonvertering eller reparation eller kontroll, av bränslesystem för gas.

För den som äger ett gasfordon kan processen innebära en viss påfrestning, då besiktningen blir mer omfattande än för andra fordonstyper. I flera forum har bilister uttryckt frustration över detta.

Läs också: Debatt: Prioritera vägarna

Nu lyfter branschorganisationen SFVF fram den frustration som finns hos verkstadsföretagen. SFVF menar att tillämpningen av de nya föreskrifterna har lett till snedvriden konkurrens bland verkstäder.

Om så är fallet kan Swedac inte ta ställning till. Däremot är det direkt felaktigt att det skulle vara Swedacs agerande som lett till den av SFVF beskrivna situationen. Beskrivningen måste bero på en missuppfattning av Swedacs uppgift.

Swedacs roll är att ackreditera de företag som utför fordonsbesiktning. Att företag som besiktigar fordon är ackrediterade är ett lagkrav. För att bli ackrediterad prövas besiktningsföretagens kompetens, rutiner och metoder så att alla kvalitetskrav uppfylls enligt en standard.

Därefter kontrollerar Swedac regelbundet att företaget fortsätter att leva upp till kraven för sin ackreditering. Syftet med all ackreditering är att kunna säkerställa att certifiering, kontroll och provning görs med hög kvalitet och god säkerhet för liv, hälsa och miljö.

Läs också: Debatt: Branschskolor kan lösa brist på kompetens

När de nya kraven för besiktning av gasfordon trädde i kraft förra året var, och är, Swedacs roll att kontrollera att de företag som utför fordonsbesiktning lever upp till kraven för sin ackreditering. Swedac kontrollerar alltså bland annat att besiktningsföretagen har ett kvalitetssäkrat system för att kontrollera de intyg som fordonsägare kan välja att ta med till besiktningen, för att visa att bränsletanken är kontrollerad på ett korrekt sätt.

Däremot är det upp till besiktningsföretaget som utför kontrollen att bestämma vilka intyg de ser som godtagbara. Vilka krav som ställs på intyget framgår av Transportstyrelsens föreskrift.

Enligt Transportstyrelsens föreskrifter ska intygen för att kunna utgöra underlag för besiktning innehålla vissa uppgifter men också vara utställt av en godkänd källa, alltså krav på vem som skrivit intyget.

Ett besiktningsorgan som besiktigar gasfordon måste därför ha en säker rutin för att kontrollera att de intyg de godtar uppfyller kraven både vad gäller innehåll och källa. En säker rutin för kontroll av intygen kan se ut på olika sätt och Swedac utformar inte kraven för detta. Att besiktningsföretagen har rutiner för att säkerställa detta är dock en förutsättning för att företagen ska få vara ackrediterade.

Swedac står för tillsynen av att besiktningsföretagen lever upp till dessa krav. Det innebär inte att Swedac ställt eller ställer krav på besiktningsföretagen om vem som ska få skriva intyg som godtas som underlag för besiktningen.

Vad Swedac arbetar för? Att skapa tillit till det system som gör att svenska fordon motsvarar högt ställda krav på trafiksäkerhet.

Michael Johansson, enhetschef för enheten för fordon och kontroll, Swedac

Mer om: debatt | Swedac
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ingo lanserar sin första automattvätt

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Nyhetsbrev

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Arkiv

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Sänd till en kollega

0.125