23948sdkhjf

Inte konstigt att verkstäder kör kunders bilar flera mil

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

En man i Örebro lämnade in sin bil på verkstaden och upptäckte därefter att bilen körts över 50 mil innan han fick tillbaka den. Det är ovanligt, men det förekommer och Motorbranschens Riksförbund, MRF, står bakom verkstäderna i frågan.

Nyligen skrev SVT Nyheter Örebro en artikel om en man som lämnat in sin bil på en verkstad och via en app på sin telefon upptäckt att den körts över 50 mil. En medarbetare på verkstaden ska också ha kört bilen mellan arbetet och sitt eget hem. Detta upprörde mannen enligt artikeln, men är helt normalt anser MRF.

Läs också: SFVF: Varför ska bilverkstäder följa lagstiftningen?

– Den här artikeln på SVT är riktigt usel journalistik. Det står ingenting om vad det var för fel på bilen eller vilken dialog som fördes mellan mannen och verkstaden när bilen lämnades in. Är det ett intermittent fel, det vill säga som är svårt att efterkonstruera, så kan det ta många mils körning innan man hör eller hittar felet igen, berättar Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF.

Som Joachim Due-Boje säger står ingenting i artikeln om vilket fel bilen hade, om det var ett så kallat intermittent, tillfälligt, fel eller något som kan upptäckas lättare och oftare. Det han menar är att verkstadspersonal sällan kör en kunds bil för skojs skull.

– Inte allt för sällan lägger verkstäder och deras personal sin fritid på att köra konsumentens bil för att försöka återskapa fel och oljud, tid som verkstaden sällan eller aldrig kan ta betalt för. Det märkliga är att de intermittenta felen upphör samma dag som nybilsgarantin går ut, säger Joachim Due-Boje.

Han menar att kunder ofta lämnar in sin bil under garantiperioden, men väljer att leva med intermittenta fel efteråt för att slippa bekosta verkstadsbesöken själv.

Läs också: Sveriges 10 bästa verkstäder

Men borde inte kunden ha informerats om att felet var svårt att efterkonstruera och därför skulle behöva köras en bra bit?

– Självklart ska verkstaden förklara vilka förutsättningar man har att åtgärda ett fel när en kund lämnar in sin bil, och om det inte gjordes i det här specifika fallet så är det olyckligt, säger Joachim Due-Boje.

Det finns inga riktlinjer att följa i den här frågan och kunder kan alltså förvänta sig att verkstaden behöver provköra bilen mycket om det är ett fel som bara uppstår ibland. På Mekonomens verkstäder är det vanligt att man kör två kilometer och i enstaka fall upp till fem mil för att säkerställa fel eller åtgärd.

– Det kan till exempel röra sig om att man behöver koppla in ett diagnosinstrument med inspelningsfunktion för att se vad som sker i bilen i en rad olika moment under körning, säger Gabriella Granholm, kommunikatör på Mekonomen.

Men att vissa verkstäder kan behöva köra ännu mer än så, precis som i fallet i Örebro, är både möjligt och ibland nodvändigt menar MRF.

– Det är så olika och beror helt på vad det är för fel. Det går inte att sätta några riktlinjer för hur mycket man får köra med en inlämnad bil på verkstad. Man får helt enkelt prova att lämna bilen till en annan verkstad om man inte är nöjd med det svar man får gällande vilka förutsättningar verkstaden har för att hitta felet, säger Joachim Due-Boje.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Schäfer ny chef för Skoda

Thomas Schäfer har utsetts till ny chef för tjeckiska Skoda. Schäfer var innan dess chef för Volkswagen Sydafrika. Hans koncernchef Herbert Diess har redan gett honom en ”vägkarta”.

Det går bättre för Volvo Cars

Fiberslam blir dieselbränsle

Myndighetssamarbete för hållbara batterier

BMW presenterar målsättning för 2030

Corona krossar biljobben

Så mycket som drygt tio procent av jobben inom den europeiska bilindustrin kan försvinna. Coronakrisen har orsakat ett ras i nybilsförsäljningen men törs tillverkarna börja kicka folk när de fått miljarder i permitteringsstöd?

Nyhetsbrev

SFVF: Fler elfordon kräver bättre utbildning för besiktningspersonal

Elektrifieringen av fordonsflottan innebär inte bara bättre miljö – batterierna kan innebära ökad risk för brand och elolyckor, vilket ställer högre krav på bilbesiktningspersonal, skriver SFVF i ett pressmeddelande.

Arkiv

Viss återhämtning i nybilsregistreringarna

Juli månad visade på ett mindre tapp än tidigare. Det förklaras delvis med att biltillverkningen kommit igång igen i många länder, efter att ha varit nedstängd på grund av coronarelaterade restriktioner.

Bananer kan bli morgondagens bildelar

Fibrer från kokbananer har visat sig vara utmärkta att använda i kompositmaterial.

Första svenska kunden har fått sin Polestar 2

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Ford anställer två robothundar

Mitsubishi stoppar europeiska modellanseringar

Brakförlust tvingar fram drastiska åtgärder. Enligt en ny treårsplan ska biltillverkaren fokusera den asiatiska marknaden.

Svångrem och god serviceaffär räddade Bilias resultat

Stora skillnader i mätarmanipulation mellan märken

Carfax har tagit fram statistik på hur vanligt förekommande manipulerade mätarställningar egentligen är.

Legendarisk bilskrotare död

Biltema öppnar i Bredden i dag

Nissan går mot rekordförlust

Coronapandemin kom olägligt för ett redan sargat bolag. Nissan väntas gå mot den största förlusten i företagets historia.

Plus

Ett udda renoveringsuppdrag

Att få fason på en krånglande bil i verkstaden kan vara nog så svårt. Men att restaurera en sliten prototyp kräver kunskap utöver det vanliga.

Bilia överträffar marknadens förväntningar

Antalet körkortsåterkallelser ökar kraftigt

Köpfest på begagnatmarknaden

Storstadsbor köper begagnade bilar som aldrig förr. I juni noterades försäljningsrekord i både Stockholm och Skåne.

BMW i stort samarbete med svenska Northvolt

Jaguar Land Rover får ny vd

Kraftig ökning av rattsurfare

Säsongspremiär för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Ny styrelseordförande i SFVF

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Ljust på begagnatmarknaden

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Se alla Företagens egna nyheter

Luftfjädring | Arnott konverteringssats | Mercedes W211

Vanliga öppettider igen

Nya specifikationer för John Bean hjulinställare

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Sänd till en kollega

0.125