23948sdkhjf

Inte konstigt att verkstäder kör kunders bilar flera mil

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

En man i Örebro lämnade in sin bil på verkstaden och upptäckte därefter att bilen körts över 50 mil innan han fick tillbaka den. Det är ovanligt, men det förekommer och Motorbranschens Riksförbund, MRF, står bakom verkstäderna i frågan.

Nyligen skrev SVT Nyheter Örebro en artikel om en man som lämnat in sin bil på en verkstad och via en app på sin telefon upptäckt att den körts över 50 mil. En medarbetare på verkstaden ska också ha kört bilen mellan arbetet och sitt eget hem. Detta upprörde mannen enligt artikeln, men är helt normalt anser MRF.

Läs också: Branschstandard för hantering av elfordon

– Den här artikeln på SVT är riktigt usel journalistik. Det står ingenting om vad det var för fel på bilen eller vilken dialog som fördes mellan mannen och verkstaden när bilen lämnades in. Är det ett intermittent fel, det vill säga som är svårt att efterkonstruera, så kan det ta många mils körning innan man hör eller hittar felet igen, berättar Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF.

Som Joachim Due-Boje säger står ingenting i artikeln om vilket fel bilen hade, om det var ett så kallat intermittent, tillfälligt, fel eller något som kan upptäckas lättare och oftare. Det han menar är att verkstadspersonal sällan kör en kunds bil för skojs skull.

– Inte allt för sällan lägger verkstäder och deras personal sin fritid på att köra konsumentens bil för att försöka återskapa fel och oljud, tid som verkstaden sällan eller aldrig kan ta betalt för. Det märkliga är att de intermittenta felen upphör samma dag som nybilsgarantin går ut, säger Joachim Due-Boje.

Han menar att kunder ofta lämnar in sin bil under garantiperioden, men väljer att leva med intermittenta fel efteråt för att slippa bekosta verkstadsbesöken själv.

Läs också: MRF kommenterar regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Men borde inte kunden ha informerats om att felet var svårt att efterkonstruera och därför skulle behöva köras en bra bit?

– Självklart ska verkstaden förklara vilka förutsättningar man har att åtgärda ett fel när en kund lämnar in sin bil, och om det inte gjordes i det här specifika fallet så är det olyckligt, säger Joachim Due-Boje.

Det finns inga riktlinjer att följa i den här frågan och kunder kan alltså förvänta sig att verkstaden behöver provköra bilen mycket om det är ett fel som bara uppstår ibland. På Mekonomens verkstäder är det vanligt att man kör två kilometer och i enstaka fall upp till fem mil för att säkerställa fel eller åtgärd.

– Det kan till exempel röra sig om att man behöver koppla in ett diagnosinstrument med inspelningsfunktion för att se vad som sker i bilen i en rad olika moment under körning, säger Gabriella Granholm, kommunikatör på Mekonomen.

Men att vissa verkstäder kan behöva köra ännu mer än så, precis som i fallet i Örebro, är både möjligt och ibland nodvändigt menar MRF.

– Det är så olika och beror helt på vad det är för fel. Det går inte att sätta några riktlinjer för hur mycket man får köra med en inlämnad bil på verkstad. Man får helt enkelt prova att lämna bilen till en annan verkstad om man inte är nöjd med det svar man får gällande vilka förutsättningar verkstaden har för att hitta felet, säger Joachim Due-Boje.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

God Jul och Gott nytt år önskar vi på Schwenker

Sänd till en kollega

0.11