23948sdkhjf

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

I samhällsdebatten framställs bilen ofta i dålig dager. Det smittar av sig på allt som rör branschen.

I luften fanns energi, en spänning som nästan gick att ta på. "Det finns ingen som försvarar bilen", röt KGK:s vd Johan Regefalk och satte fingret på en snedvriden debatt.

Läs också: Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Scenen utspelade sig vid Sveriges Bildelsgrossisters Förenings årsmöte och den paneldebatt som hölls i SBF:s regi. Frågan som ställdes var hur man ska locka ungdomar till branschen när statusen är så låg.

Så har det inte alltid varit. En gång i tiden, för länge, länge sedan, var bilen synonym med frigörelse. I massbilismens barndom stod bilen för omställningen till ett samhälle där man kunde transportera sig från en punkt till en annan, utan att behöva skumpa omkring på ett ofjädrat vagnsflak tillsammans med höbalar och jutesäckar med ett par hästrumpor mitt i siktfältet.

Bilen var en välgörare och en frihetssymbol. Bilen var en oumbärlig komponent i det moderna samhällsbygget, eller folkhemmet om du vill.

Och sedan blev bilen en skurk.

Läs också: Ledare #38: När konkurrensen spårar ur

Efter massbilismens genomslag var det bilen som fick bära hundhuvudet för allt som blev fel i världen, från smogen i Los Angeles (välförtjänt) till västvärldens allmänna dekadens (möjligen något mindre välförtjänt).

Det är inte så konstigt, eftersom bilen är så synlig. Bilen finns överallt och sticker i ögonen med sina kromglänsande avgasrör. Den är lätt att hata och det är många som gör det.

Och det smittar av sig på allt som har med bilen att göra: vägbyggen, bensinmackar och bilmekaniker. I dag vill ingen bli bilmekaniker.

Trots att jobbet som fordonstekniker öppnar för både utveckling och bra betalning står både branschen och skolorna och skriker efter folk. Förgäves. För det är ingen som vill säga till sina kompisar att man ska bli bilmekaniker. Inte när man kan säga influencer i stället. Eller kock.

Läs också: Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

För 30 år sedan var det ingen som ville bli kock. Men med tävlingar och tv-program blev kock ett högstatusyrke och i dag vill horder av ynglingar ställa sig i köket och dra på sig förklädet.

Att bilbranschen skulle göra motsvarande resa är kanske för mycket begärt. Otaliga är de klavertramp där gubbar i slips och mustasch valhänt försökt poppa till någonting för att appellera till ungdomen, bara för att framstå som precis så förlegade som man varit.

Men i takt med att bilvärlden förändras, elektrifieras, digitaliseras, så öppnas också dörren på glänt för att fordonstekniker ska bli ett framtidsyrke. Det är en utveckling som vi ska omfamna, för den ger oss möjlighet att som bransch kliva in i 2000-talet på allvar. Återigen kan bilen ta på sig rollen som välgörare och frihetssymbol, när kromglänsande avgasrör inte längre sticker i ögonen.

Allt som behövs är någon som försvarar bilen.

Mer om: Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Nyhetsbrev

Morris gör el-comeback

Arkiv

Volvo investerar i autonom mobilitet

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Begagnatmarknaden backar – och växer

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Bilägare får inte tillbaka sin bil från verkstaden

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

Stark bilmarknad i november

Bilmarknaden fortsätter att gå starkt, visar Bil Swedens statistik. Det förklaras till stor del av fordonsskattehöjningen som väntar vid årsskiftet.

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Hankooks vd gripen misstänkt för mutbrott

Audi ska minska personalstyrkan

Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Försenad registrering kan leda till ersättningskrav

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Subaru XV dragkrok det nye T60 system från GDW

BLACK FRIDAY! Passa på att köpa en bra 50 Amp-laddare.

NYTT: Mer än 60 referenser i EGR-kylare

Cirkulär Skadereglering

Brett sortiment av bromsserviceutrustning

Audi A7 Sportback dragkrok det nye T60 system från GDW

Dags att digitalisera bilhallar & showrooms

ACTIA 3D4C: en premiumhjulmätare från Actia

Varför är CRC Brakleen bromsrengöring så bra?

Nya specifikationer för hjulinställare

Black Friday = fri frakt på webben!

BMW X5 dragkrok det nye T60 system från GDW

Låt oss locka fram barnet i dig..

Sänd till en kollega

0.152