23948sdkhjf

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

För andra året i rad blev butiken Hästbackas Bildelar i Avesta nominerad till utmärkelsen Årets Butik. Och den här gången tog man också hem priset.

Läs också: Motorgalan öppnar för nomineringar

Det är kul, det ligger ju ganska mycket hårt arbete bakom, berättar Fabian Hästbacka, butikens ägare när Motormagasinet når honom ett par veckor efter galan.

Och eftersom det är en något stressad Fabian i andra luren är det inte svårt att förstå vad han menar med att det ligger hårt arbete bakom utmärkelsen. Han arbetar hårt och får ställa upp när butiken är kort om folk. Men han tar sig ändå tid att prata med redaktionen eftersom han är stolt över sig själv och sin personal.

Jag tycker vi ska klappa oss lite på bröstet och ta åt oss av det här. Samtidigt ställer det krav på oss att vi levererar, men det är ju något vi försöker göra varje dag, men det här blir en liten extra påminnelse om att nu ska vi faktiskt visa att vi är bäst.

Och det har tagit tid att bli bäst. Det hela började i Fabians garage 1995 när han samtidigt tagit över sin fars bilskrot, ett enmansföretag. Han drev de två olika verksamheterna parallellt – bilskroten på heltid på dagarna och butiken med bildelar i garaget hemma på kvällarna. Ända fram tills 2007.

Läs också: Tema Tvätt/Bilvård: BDS börjar med biltvätt.

– Då sålde jag skroten för jag kände att jag inte kom längre där, och satsade allt jag hade på butiken. 2007 omsatte vi 2,5 miljoner, då hade jag en gubbe, och det tog lite drygt tio år innan det började generera ordentligt. I dag är vi sju stycken och omsätter 20 miljoner, säger Fabian.

Butiken har ett stort sortiment och ett stort lager. Man riktar sig främst till verkstäder som kunder även om alla som behöver bildelar är välkomna. Framgången har ett komplicerat recept menar Fabian.

– Jag tror inte det finns något enkelt svar, men från min sida som ägare och ledare så handlar det ju i första hand om att få motiverad personal, har man det så sköter sig det övriga lättare.

Hur får man motiverad personal?

Göra dem delaktiga och informera dem om exempelvis budgeten, hur går det för företaget, vad är planen för marknadsföringen, hur ska vi få fler kunder och så vidare. Jag har ju även ett bonussystem för grabbarna så att de kan påverka sin egen sits med hjälp av deras engagemang och försäljning, och komma med idéer på våra möten.

Utöver ett stort utbud av produkter och engagerad personal krävs också att alla inblandade förstår att det är kunderna som betalar lönerna. Därför, menar Fabian, måste man också lägga stort fokus på att göra kunderna nöjda – även om det ibland leder till förlustaffärer.

Läs också: Årets Skadeverkstad: Från kaos till Kondo*

– Man kanske kör ut en extra gång med budbilen, går från de vanliga tiderna. Man kanske åker till en leverantör som man inte köper av på daglig basis, men för dennes behov. Man kanske inte tjänar pengar på den affären, men man bygger affärsrelationen, säger han.

Det är bland annat dessa aspekter som också framkom i juryns motivering för varför just den här butiken skulle vinna. Fabian håller med.

– Jag har inte bara haft kniven på strupen, den har varit i strupen i flera år. Som företagare så biter man ihop om man har ett tydligt mål och jag tror det är stor skillnad om man jämför med butiker som är ägda av ett huvudkontor och där en platschef, det vill säga en anställd, bedriver hela verksamheten. Vi leker mer med egna pengar på ett annat sätt liksom.

Ni blev ju nominerade förra året också, men vann inte då, varför vann ni nu?

– Jag förstår att jurymedlemmarna har en rätt så otacksam uppgift, hur ska de kunna göra en rättvis bedömning? Men för min del: jag har byggt upp det här från noll, jag började i garaget på kvällarna. Och sådan information får juryn kanske inte reda på för varje butik, men det kunde jag berätta om på finalistminglet.

Han tog sig aldrig till finalistminglet i fjol och menar att det kan vara en bidragande orsak till att de inte vann då.

Då tog de ju fel beslut, säger han och skrattar. Förra året var jag inte med på minglet och det var fel av mig. Man lever i sin bubbla och väljer bort sådana tillställningar. Men i år är jag glad att jag gick och att jag fick visa att det går att lyckas även om man inte bor i en storstad.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Nyhetsbrev

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Arkiv

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Både lastbilstillverkaren AB Volvo och personbilstillverkaren Volvo Cars stoppar sina aktieutdelningar.

KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

Plus

Skadesidan på väg mot kris

Lack- och skadeverkstäder drabbas hårdare än andra i krisen. Orsakerna till det är flera.

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Teknikföretagen: slopa momsen på nya bilar

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, vill att staten ska slopa momsen på nya bilar. Detta för att svensk bilbransch är en så tung motor i ekonomin.

1

Ingen räckviddsångest i eldriven dragracingbil

Glaskedjan öppnar i Skövde och Östersund

Glaskedjan expanderar ytterligare och finns från och med nu på ytterligare två platser i Sverige.

Coronakort ska locka kunder till verkstäder

Branschorganisationen MRF har tagit fram ett coronakort som ska hjälpa medlemsföretagen att hålla kontakt med sina kunder. Vallentuna Motor är ett av företagen som testat marknadsföringsmetoden.

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

1

Flest bilar stjäls med nyckel

Det vanligaste sättet att stjäla personbilar är genom att använda bilens egna nyckel. Det visar en rapport från Larmtjänst.

Automechanika Frankfurt flyttar till 2021

Eftermarknadsmässan Automechanika Frankfurt skjuts upp ett år. Nytt datum är i september 2021.

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Enorma försäljningras i vissa länder

Teslas autopilot stannar bilen vid rött ljus och stopplikt

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

1

Power Big Meet är inställt

Daimler-chefen Ola Källenius: Bonus vid bilköp får fart på ekonomin

Husvagnar upp – husbilar ned i april

Se alla Företagens egna nyheter

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

HBA NYTT - ta del av Tips & nyheter!

Kundmottagning i förändrade tider

Hur limmar jag polyamid (PA, Nylon)? - G A Lindbergs blogg

Ny användarvänlig och informativ webbplats

Skydda dina kundmottagare

Sänd till en kollega

0.11