23948sdkhjf

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Visst kommer bilvärlden att se annorlunda om ett decennium. Men kanske är förändringen störst där vi minst anar det.

Plötsligt har vi klivit rakt in i framtiden och skriver 2020. Under det senaste årtiondet har vi hunnit med eurokrisen, arabiska våren och upptäckten av Higgspartikeln. I bilbranschen har privatleasing blivit en självklarhet, dieselmotorn fått skurkstatus och din tjänstebil går att ladda med sladd, i stället för att tanka med E85 som för tio år sedan.

Läs också: Viss återhämtning i nybilsregistreringarna

Så vad kommer att hända under det kommande decenniet? Många förståsigpåare säger att hela bilindustrin genomgår en omvälvande förändring och att morgondagens bilar kommer att vara uppkopplade, självkörande, delat ägda och elektrifierade.

Branschorganisationen Bil Sweden förutspådde nyligen tillsammans med regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige att 80 procent av alla nya bilar är laddbara 2030 – och att de rena elbilarna kommer att gå om laddhybriderna i försäljning redan 2025.

Den spådomen är inte särskilt vågad. Elektrifieringen har stöd från politiskt håll såväl som från industrin världen över, från Kina till USA.

Och de som inte kör på el, de kommer att tanka biobränslen som HVO och butanol för de fossila bränslena lär bli beskattade till döds.

Läs också: Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Att bilarna kommer att vara uppkopplade är inte heller någon vild gissning. När den verkliga informationsmotorvägen 5G rullas ut kommer makalösa datamängder att kunna flöda fritt i etern och det kan utnyttjas till allt från aktuell trafikinformation till ständiga uppdateringar over the air.

Men det är inte lika självklart att vi kommer att dela ägandet av våra bilar. Bilpooler och delningstjänster poppar upp och försvinner och flera stora satsningar har kollapsat när kundunderlaget sviktat.

Kanske blir det mer självklart att man inte ska äga sin bil när man inte längre behöver köra den själv. Framtidens bil kallar man på i sin mobil. Sedan åker man dit man ska innan man lämnar över den till nästa passagerare. Som en slags taxi alltså, fast utan chaufför. Bilarna, de ägs av stora fleetoperatörer.

Men fullt självkörande bilar, som tar dig från dörr till dörr i regn och mörker utan att köra över några cyklister på vägen, det är det numera få som tror att de kommer att finnas ens om tio år. Så bilarna må vara eldrivna och uppkopplade, men vi kommer fortfarande behöva köra dem själva – åtminstone ibland.

Läs också: Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Kanske kommer den största skillnaden att vara på verkstäderna, när Godkänd Bilverkstad slagit igenom på allvar – eller ersatts av en lagstadgad ackreditering av Swedac. Och de som jobbar där, de kommer att behöva certifikat för att komma åt all information i OBD-uttaget och det kommer att kräva regelbunden vandelsprövning.

Förhoppningsvis kan det betyda att bilverkstadssektorn kommer att tvätta bort alla fläckar från sitt rykte och faktiskt bli en bransch med riktigt gott renommé. Men samtidigt kan det också innebära att de enda som blir kvar, det är de stora aktörerna: generalagenter och verkstadskedjor som har egna administrationsavdelningar som kan hantera alla certifieringar och regleringar.

Och de små, fristående och oberoende verkstäderna – meken på hörnet – de kommer att föra en tynande tillvaro år 2030.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.173