23948sdkhjf

Ledare #4: Branschens svarta hål

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Rekryteringsbehovet i branschen är enormt. Samtidigt råder brist på rätt kompetens. Det är en ekvation som inte går ihop.

Enligt Transportföretagens rapport Tempen på motorbranschen behöver branschen rekrytera 5 300 personer under tre år. Samtidigt uppger sex av tio företag i branschen att de haft svårt att hitta folk och svårast är det att rekrytera billackerare, tekniker, bilskadereparatörer eller bilplåtslagare samt plastreparatörer.

Läs också: Tema Reservdelar: Kraven på begagnade bildelar ökar

Allt är alltså ungefär som vanligt. Fordonseftermarknaden skriker efter folk och det är ingen som lyssnar. Och det är inte bara företagen som ber på sina bara knän; gymnasieskolans fordons- och transportprogram har enorma problem att locka motiverade elever. För ingen vill säga till sina kompisar att man ska bli bilmekaniker. Inte när man kan säga att man ska bli Youtube-stjärna eller influencer.

Särskilt svårt är det att locka kvinnor till branschen. I fjol var 92 procent av alla de som är verksamma i branschen män och det var ändå en nedgång med en procentenhet jämfört med 2018. Och de få som finns i branschen jobbar i kundmottagningen, inte på verkstadsgolvet. Snedfördelningen är slående.

Inte blir det bättre av att det saknas yrkeslärare i gymnasieskolan. Så många som en tredjedel av lärarna saknar behörighet och nästan lika många är gamla nog att gå i pension inom de närmaste fem åren, något som bland annat Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, flaggat för.

Vi saknar alltså folk, ungdomar vill inte söka sig till branschen och det finns inte nog med lärare för att utbilda några elever i alla fall, om det nu ändå skulle dyka upp någon till lektionerna.

Läs också: Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Så vi lär få dras med att väntetiderna på verkstäderna blir längre, att företagen hämmas i sin tillväxt och utveckling och att det blir svårare att starta nya verksamheter i branschen. Transportföretagen varnar i sin rapport också för att kostnaden för verkstadsbesök kan komma att öka, när de få kompetenta och anställningsbara personerna i branschen kan begära vilka löner de vill.

Transportföretagen föreslår att man ska öka ungas intresse för fordons- och transportprogrammet med hjälp av långsiktiga offentliga satsningar för att förändra bilden av utbildningen, att antalet platser på vuxenutbildningar ska ökas, att man inför någon form av yrkesprov och att körkortsutbildningen integreras i gymnasieskolan. Man slår också ett slag för utbildningskvaliteten, där den egna satsningen på Motorbranschcollege är en del i arbetet.

Men kanske är det någonting helt annat vi behöver: en ny syn på bilens roll i samhället, en genomgripande attitydförändring där fordonsbranschen är en del av en ljusnande framtid, och inte en käpp i hjulet. I takt med att bilvärlden elektrifieras och digitaliseras finns också chansen för bilen att ta av sig skurkmasken och klä på sig hjältemanteln. Och först då kommer vi på allvar att kunna locka nytt blod till branschen.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Nyhetsbrev

Tuffare tull-tag mot stöldligor

Arkiv
Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Planerar testbana på land för Porsches vintertester

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

1

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ford utvecklar unika 3D-printade låsmuttrar

Plus

MRF och SFVF utvecklar elsäkerhetsstandard – på var sitt håll

En säkerhetsstandard för arbeten på eldrivna fordon är hett efterfrågad. Både MRF och SFVF arbetar med frågan, på var sitt håll.

Plus 1

Tema Reservdelar: Kraven på begagnade bildelar ökar

Allt fler försäkringsbolag ställer krav på att bilverkstäder ska använda begagnade bildelar vid reparationer. Det är både bättre för miljön och kostar mindre. Det kan samtidigt innebära att bilägaren inte får en bättre bil efter reparationen.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Mercedes nya framtidsanläggning finns i Nyköping

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Antal återkallade personbilar ökade 2019

If tar förstaplats i MRF-enkät

Klart: de Meo tar över Renault

Se alla Företagens egna nyheter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Sänd till en kollega

0.078