23948sdkhjf

Ledare #4: Branschens svarta hål

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Rekryteringsbehovet i branschen är enormt. Samtidigt råder brist på rätt kompetens. Det är en ekvation som inte går ihop.

Enligt Transportföretagens rapport Tempen på motorbranschen behöver branschen rekrytera 5 300 personer under tre år. Samtidigt uppger sex av tio företag i branschen att de haft svårt att hitta folk och svårast är det att rekrytera billackerare, tekniker, bilskadereparatörer eller bilplåtslagare samt plastreparatörer.

Läs också: Behov av kompetens även efter covid- 19

Allt är alltså ungefär som vanligt. Fordonseftermarknaden skriker efter folk och det är ingen som lyssnar. Och det är inte bara företagen som ber på sina bara knän; gymnasieskolans fordons- och transportprogram har enorma problem att locka motiverade elever. För ingen vill säga till sina kompisar att man ska bli bilmekaniker. Inte när man kan säga att man ska bli Youtube-stjärna eller influencer.

Särskilt svårt är det att locka kvinnor till branschen. I fjol var 92 procent av alla de som är verksamma i branschen män och det var ändå en nedgång med en procentenhet jämfört med 2018. Och de få som finns i branschen jobbar i kundmottagningen, inte på verkstadsgolvet. Snedfördelningen är slående.

Inte blir det bättre av att det saknas yrkeslärare i gymnasieskolan. Så många som en tredjedel av lärarna saknar behörighet och nästan lika många är gamla nog att gå i pension inom de närmaste fem åren, något som bland annat Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, flaggat för.

Vi saknar alltså folk, ungdomar vill inte söka sig till branschen och det finns inte nog med lärare för att utbilda några elever i alla fall, om det nu ändå skulle dyka upp någon till lektionerna.

Läs också: Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Så vi lär få dras med att väntetiderna på verkstäderna blir längre, att företagen hämmas i sin tillväxt och utveckling och att det blir svårare att starta nya verksamheter i branschen. Transportföretagen varnar i sin rapport också för att kostnaden för verkstadsbesök kan komma att öka, när de få kompetenta och anställningsbara personerna i branschen kan begära vilka löner de vill.

Transportföretagen föreslår att man ska öka ungas intresse för fordons- och transportprogrammet med hjälp av långsiktiga offentliga satsningar för att förändra bilden av utbildningen, att antalet platser på vuxenutbildningar ska ökas, att man inför någon form av yrkesprov och att körkortsutbildningen integreras i gymnasieskolan. Man slår också ett slag för utbildningskvaliteten, där den egna satsningen på Motorbranschcollege är en del i arbetet.

Men kanske är det någonting helt annat vi behöver: en ny syn på bilens roll i samhället, en genomgripande attitydförändring där fordonsbranschen är en del av en ljusnande framtid, och inte en käpp i hjulet. I takt med att bilvärlden elektrifieras och digitaliseras finns också chansen för bilen att ta av sig skurkmasken och klä på sig hjältemanteln. Och först då kommer vi på allvar att kunna locka nytt blod till branschen.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polestar Space öppnar i sommar

I sommar öppnar Polestar Space i Stockholm och Göteborg. De är bland de första av de 50 stycken som är planerade att öppna på centrala platser i storstäder i världen under 2020.

Bil Sweden chocksänker försäljningsprognos

Spår att coronakrisen får drastiska följdverkningar på bilförsäljningen.

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

Nyhetsbrev

It-bolag ger pandemi-rabatt

Arkiv

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpump till VAG 1.4 bensinmotorer i ny design

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Land Rover

Tryggare arbetsmiljö - ett viktigt arbete

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Sänd till en kollega

0.112