23948sdkhjf

Debatt: Låt godkända bilverkstäder sköta besiktningen

Låt landets verkstäder som certifierats enligt Godkänd Bilverkstad, GBV, svara för besiktningen. Det skulle spara både tid och pengar för bilägarna och medföra en bra insats för miljön. Det menar Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribenternas egna.

Läs också: Ny generalagent blir medlem hos SFVF

Årligen besiktas ungefär 5,4 miljoner bilar i Sverige av besiktningsföretag. Bilägare betalar ungefär 450 kr per besiktning. Varje bilägare kör i snitt uppskattningsvis tre mil i snitt för att besiktiga sin bil.

Med hänsyn till miljön, varför ska svenska bilägare i Sverige åka drygt 16 miljoner mil i onödan för att besiktiga sin bil till en kostnad av 640 miljoner, beaktat att det kostar 40 kronor per mil? Varför ska vi släppa ut 274 000 ton koldioxid i onödan för att köra dessa 16 miljoner mil?

Varför ska bilägare behöva betala uppskattningsvis 2,4 miljarder i onödan för att köpa denna besiktningstjänst? Varför ska svenska bilägare behöva spendera 1,8 miljoner timmar i onödan för att åka till en besiktningsstation? Samma bilägare åker till en verkstad och gör service på bilen. I serviceprotokollet ingår samma kontrollpunkter och dessutom betydligt fler kontrollpunkter, än under en besiktning som utförs av en besiktningstekniker.

På en bilverkstad är alla som arbetar där utbildade till mekaniker och tekniker, en minst tre år lång utbildning. På ett besiktningsföretag är endast en bråkdel utbildade mekaniker. Besiktningsteknikerna är som regel utbildade i endast det som besiktningsföretaget får och ska kontrollera. Därför är utbildningarnas längd till besiktningstekniker endast sex till 15 veckor.

Tror någon på fullt allvar att svenska verkstäder är sämre än norska, finska, holländska och brittiska verkstäder som får besiktiga bilar?

Låt landets godkända verkstäder (GBV) svara för besiktningen. Det skulle spara både tid och pengar för bilägarna. Och medföra en bra insats för miljön.

Kommentera en artikel (2)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.095