23948sdkhjf

Årets Marknadsförare: ”Det är som poker, vi gick all in”

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Att det måste finnas en kraftig budget för att lyckas med sin marknadsföring är en myt som Nordic Truck Center i Markaryd slagit hål på. De fick utmärkelsen Årets Marknadsförare på Motorgalan i höstas tack vare raka motsatsen – en smal budget.

Lastbilsföretaget Nordic Truck Center bildades för tre år sedan, men har sedan tidigare drivits under andra konstellationer, namn och ägare ett antal år. De är dock betydligt yngre jämfört med andra lastbilsföretag. Det kan därför tänkas anmärkningsvärt att företaget, trots sin unga ålder, kammade hem priset för Årets Marknadsförare på Motorgalan i höstas. Det är däremot snarare det de själva tror har varit en fördel.

Läs också: Motorgalan öppnar för nomineringar

Man har ju en möjlighet som en ung organisation att inte ha fastnat i gamla hjulspår, utan kan marknadsföra oss på ett effektivt sätt utifrån den situation vi befinner oss i idag, säger Johannes Winberg, försäljningschef på Nordic Truck Center.

En annan myt de slagit hål på är den om att det automatiskt skulle vara bättre att ha en stor budget för att lyckas med sin marknadsföring. De tvivlar såklart inte på att det är lättare att synas med god ekonomi, men menar att det krävs en annan typ av marknadsföring när man har mindre pengar – som kan generera ett bättre resultat.

Risken för ett företag med stor budget är att man säkrar, lite som poker. Sitter du med mycket marker är risken att man lägger in lite småskvättar här och var, har man inte så mycket kvar så går man all in. Det är väl det vi har gjort, vi har gått all in på ett fåtal projekt som vi trott på. Och vi har gjort vår marknadsföring väldigt digital.

Digital är bara förnamnet. Att arbeta med tryckta annonser har inte varit ett alternativ eftersom det är ganska dyrt. Istället har man använt sig av framför allt sociala medier. Bland annat har man utfört tävlingar, vilket både gjort kunder nyfikna och vinnarlystna och på så vis spridit vidare bilder och annat på sociala medier. Kunderna har alltså varit Nordic Truck Centers marknadsförare – i stort sett gratis.

Läs också: Årets Skadeverkstad: Från kaos till Kondo*

Vi tror att det är lättare att få trovärdighet om våra kunder berättar att vi är bra, än att vi berättar det, säger Johannes Winberg.

Den största tävlingen de haft kallades Bränslekampen. Där fick kunderna låna deras fordon (Daf-lastbilar) som var likvärdiga det de körde sedan innan och så fick de köra den i två veckor. Och tävlingen gick ut på att man skulle ha bättre (lägre) bränsleförbrukning än man brukar ha. Det visade sig att man sparade mycket bränsle och därmed också på miljön.

Många företag kunde dubbla sin vinst tack vare den tävlingen. Och då sålde vi lastbilar till de kunderna plus att de berättade om tävlingen på sociala medier, alltså gjorde marknadsföringen åt oss så att säga, berättar Johannes Winberg.

Han medger att det var våghalsigt, för det hade lika gärna ha kunnat visa sig att deras bilar drog mer bränsle. Men det var en risk hans team var villigt att ta.

Läs också: Årets Bilsäljare: fullt ös i försäljnings-hallen

Alla kan ju säga att man är bäst på bränsle, men det är också upp till bevis. Så vi valde att gå från ord till handling för att vi tror på att vår produkt är bra. Och vi som är små i branschen måste vara så här duktiga och vi måste bevisa det.

Och det var väl också det som ledde till att man blev nominerad och slutligen stod som vinnare i kategorin Årets Marknadsförare på Motorgalan i november 2019.

Vi är givetvis stolta, det är en härlig bekräftelse på att några tycker att vi är ute på rätt spår. Det är alltid en utmaning i marknadsföring att göra en korrekt uppföljning och känna att man satsar på rätt saker. Vi kan ju tycka det själva – men tack vare det här priset blir vi ju väldigt inspirerade och boostade, avslutar Johannes Winberg.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Bentley släpper möbelkollektion

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Toyota återkallar tjugo tusen personbilar i Sverige

Ett fel har upptäckts på Toyotas bilmodeller Prius och Auris hybrid och 19 808 personbilar återkallas.

Hur farliga är avgaserna från biogasbilar?

Nyhetsbrev

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Arkiv

Så mycket ökade Blockets bilförsäljning under maj

Sveriges första fartsyndare

Bottenplacering för Tesla i kvalitetsundersökning

Dodge och Kia har bäst övergripande kvalitet. Tesla testas för första gången och hamnar längst ned på listan.

USA:s mest sålda bil byter skepnad

Fords mestsäljande pickup växlar generation.

Ford väljer Defas laddlösningar

Jaguar återintroducerar klassiskt motorblock

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Framtidens racing kan bli vätgasdriven

Projekt för bränslecellsdrift i endurance-racing backas av däckjätte och it-bolag.

Biljättar utlyser tävling i elbilsteknik

Nöjdast tjänstebilsförare i Tesla

Men de är inte vanligast, enligt Leaseplans tjänstebilsbarometer.

Inzile har startat leveranserna

Bildspecial: Bond-bil återuppstår med den rätta utrustningen

Aston Martin DB5 nytillverkas, med alla agentprylarna på plats.

Bioplast utvunnen av kaffesump

BMW och Mercedes avbryter tekniksamarbete

BMW och Daimler pausar sitt samarbete kring autonom teknik. Enligt analysföretaget Globaldata beror uppbrottet på covid-19.

Rekordförsäljning på bromsoksfärg

Gröna skyltar på gröna bilar – i Storbritannien

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Transportföretagens yrkesprov klara

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Underleverantör varslar 80 anställda

Mekonomen-delägaren ger positiv vinstvarning

Ny vd hos MAN Truck & Bus Sverige

Allt fler tunga fordon har överlast

Tillbaka till heltid på Volvo lastvagnar

Se alla Företagens egna nyheter

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Länsbästa eleverna i yrkesprovet utsedda!

Molykote® P-37 löser problem med skruvförband

3 fördelar med moduluppbyggd verkstadsinredning

Ett nytt bakljus har anlänt!

Vilka är reglerna på vägarna i EU

Digital kundbokning effektiviserar däckbytet

Senaste nyheterna på lager!

Sänd till en kollega

0.188