23948sdkhjf

Årets Marknadsförare: ”Det är som poker, vi gick all in”

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Att det måste finnas en kraftig budget för att lyckas med sin marknadsföring är en myt som Nordic Truck Center i Markaryd slagit hål på. De fick utmärkelsen Årets Marknadsförare på Motorgalan i höstas tack vare raka motsatsen – en smal budget.

Lastbilsföretaget Nordic Truck Center bildades för tre år sedan, men har sedan tidigare drivits under andra konstellationer, namn och ägare ett antal år. De är dock betydligt yngre jämfört med andra lastbilsföretag. Det kan därför tänkas anmärkningsvärt att företaget, trots sin unga ålder, kammade hem priset för Årets Marknadsförare på Motorgalan i höstas. Det är däremot snarare det de själva tror har varit en fördel.

Läs också: Årets Bilsäljare: fullt ös i försäljnings-hallen

Man har ju en möjlighet som en ung organisation att inte ha fastnat i gamla hjulspår, utan kan marknadsföra oss på ett effektivt sätt utifrån den situation vi befinner oss i idag, säger Johannes Winberg, försäljningschef på Nordic Truck Center.

En annan myt de slagit hål på är den om att det automatiskt skulle vara bättre att ha en stor budget för att lyckas med sin marknadsföring. De tvivlar såklart inte på att det är lättare att synas med god ekonomi, men menar att det krävs en annan typ av marknadsföring när man har mindre pengar – som kan generera ett bättre resultat.

Risken för ett företag med stor budget är att man säkrar, lite som poker. Sitter du med mycket marker är risken att man lägger in lite småskvättar här och var, har man inte så mycket kvar så går man all in. Det är väl det vi har gjort, vi har gått all in på ett fåtal projekt som vi trott på. Och vi har gjort vår marknadsföring väldigt digital.

Digital är bara förnamnet. Att arbeta med tryckta annonser har inte varit ett alternativ eftersom det är ganska dyrt. Istället har man använt sig av framför allt sociala medier. Bland annat har man utfört tävlingar, vilket både gjort kunder nyfikna och vinnarlystna och på så vis spridit vidare bilder och annat på sociala medier. Kunderna har alltså varit Nordic Truck Centers marknadsförare – i stort sett gratis.

Läs också: Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

Vi tror att det är lättare att få trovärdighet om våra kunder berättar att vi är bra, än att vi berättar det, säger Johannes Winberg.

Den största tävlingen de haft kallades Bränslekampen. Där fick kunderna låna deras fordon (Daf-lastbilar) som var likvärdiga det de körde sedan innan och så fick de köra den i två veckor. Och tävlingen gick ut på att man skulle ha bättre (lägre) bränsleförbrukning än man brukar ha. Det visade sig att man sparade mycket bränsle och därmed också på miljön.

Många företag kunde dubbla sin vinst tack vare den tävlingen. Och då sålde vi lastbilar till de kunderna plus att de berättade om tävlingen på sociala medier, alltså gjorde marknadsföringen åt oss så att säga, berättar Johannes Winberg.

Han medger att det var våghalsigt, för det hade lika gärna ha kunnat visa sig att deras bilar drog mer bränsle. Men det var en risk hans team var villigt att ta.

Läs också: Årets Fordonstekniker: ”Jag åkte inte till Stockholm för att förlora”

Alla kan ju säga att man är bäst på bränsle, men det är också upp till bevis. Så vi valde att gå från ord till handling för att vi tror på att vår produkt är bra. Och vi som är små i branschen måste vara så här duktiga och vi måste bevisa det.

Och det var väl också det som ledde till att man blev nominerad och slutligen stod som vinnare i kategorin Årets Marknadsförare på Motorgalan i november 2019.

Vi är givetvis stolta, det är en härlig bekräftelse på att några tycker att vi är ute på rätt spår. Det är alltid en utmaning i marknadsföring att göra en korrekt uppföljning och känna att man satsar på rätt saker. Vi kan ju tycka det själva – men tack vare det här priset blir vi ju väldigt inspirerade och boostade, avslutar Johannes Winberg.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets Bilsäljare: fullt ös i försäljnings-hallen

Framgångsreceptet för Årets Bilsäljare är tillgänglighet. Inte ens på semestern kan han hålla sig från att sälja bilar från solstolen.

Branschöverskridande samarbete om elsäkerhet

Säkerhet vid arbete på elfordon är en brännhet fråga. Nu har branschens stora organisationer enats om att samarbeta för att ta fram en branschstandard.

Ledare #8: Mönsterelever och problembarn

SFVF efterlyser friare försäkringsregler

VW ID 3 kan försenas av mjukvaruproblem

Ansiktslyft för Anderstorp

Det händer saker på den gamla F1-banan på torvmossen utanför Anderstorp. Inför årets DTM-race 12-14 juni kommer man att renovera både högt och lågt.

Nyhetsbrev

Sätt fingeravtryck på din nya Porsche

Porsche erbjuder kunden att göra sin nya 911 verkligt unik. Sportbilsbjässen har tagit fram teknik för att spruta bilder på bildelar, till att börja med den nyblivne ägarens fingeravtryck.

Arkiv

AkzoNobel levererar bättringsfärg till BMW

Continental startar podcast

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Världspremiär för helt nya VW Caddy

1

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

Se alla Företagens egna nyheter

Hyundai Kona EV dragkrok för cyklar

Varningsljusramper med automatisk dimfunktion!

INFOFLEX FORDON - Integration Crediflow

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Sänd till en kollega

0.125