23948sdkhjf

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Volkswagen vill vara ett techbolag precis som Tesla. Men någonstans måste man också komma ihåg vad en bil är för någonting.

Elbilstillverkaren Teslas värde har rakat i höjden och skulle man köpa ut företaget från börsen skulle man behöva betala hundra miljarder dollar, eller närmare en biljon kronor. Det är tusen miljarder kronor. Det är en miljon miljoner. Låt det sjunka in.

Läs också: Klassiska Folkabussen blir eldriven

Tesla är i dag värt mer än General Motors och Ford tillsammans. Det är till och med mer än hela Volkswagen-koncernen, ett bolag som tillverkar 30 gånger så många bilar som Tesla. Vad det visar är att investerare helt enkelt räknar med att Tesla kommer vara större, viktigare och mer relevant än Volkswagen på lång sikt.

Hur kan de tro det? En som ställt sig den frågan är Volkswagen-gruppens högste chef Herbert Diess och vid ett möte nyligen med 120 av koncernens högsta chefer nämnde han att Volkswagen värderas som en biltillverkare, medan Tesla ses som ett techbolag. Tesla är motsvarigheten till Apple. Volkswagen vill inte vara Nokia.

Diess sade att "de traditionella biltillverkarnas era är över" till sina chefer och drog upp riktlinjerna för hur man ska koncentrera sig på kärnverksamheten, göra sig av med icke direkt fordonsrelaterade verksamheter och satsa på att bli ett mjukvarubolag i världsklass. Ja, fordonsrelaterad mjukvara då. Det är förstås viktigt om man ska tillverka rullande mobiltelefoner.

Det kan nog behövas, för redan nu har Volkswagens fabriker börjat spotta ur sig den nya eldrivna ID 3, men de saknar fortfarande komplett mjukvara och får stå och mogna på gigantiska parkeringsplatser i väntan på att programmerarna ska bli klara. Att bli ett biltillverkande techbolag är svårt.

Läs också: Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Men det är vad Volkswagen, och resten av bilbranschen, tror är nödvändigt. Hur många gånger har vi inte hört att det ska vara lika enkelt att ha en bil som att ha en mobiltelefon? I framtiden kommer vi inte att åka till bilhallen, vi kommer att besöka vita butiker i köpcentren där man kan klämma och känna på produkterna, och kanske också lämna in vår mobilbil för byte av pekskärmar eller batterier, när den inte håller laddningen lika länge efter den senaste uppdateringen.

Och när garantin gått ut går vi i stället till den lilla disken mitt i gången där de byter skärmar för en spottstyver. Kanske köper man också ett nytt skal, eller vad det nu kan vara. Minnet av bilverkstäder på otillgängliga platser, dit man åkte för att byta olja och stötdämpare, bleknar bort.

Det är bara en liten detalj i resonemanget som stör: Bilar är inte mobiltelefoner. Bilar är komplicerade mekaniska system och behöver behandlas som sådana. Även i framtiden.

Mer om: Ledare | Tesla | Volkswagen
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polestar Space öppnar i sommar

I sommar öppnar Polestar Space i Stockholm och Göteborg. De är bland de första av de 50 stycken som är planerade att öppna på centrala platser i storstäder i världen under 2020.

Bil Sweden chocksänker försäljningsprognos

Spår att coronakrisen får drastiska följdverkningar på bilförsäljningen.

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

Nyhetsbrev

It-bolag ger pandemi-rabatt

Arkiv

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpump till VAG 1.4 bensinmotorer i ny design

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Land Rover

Tryggare arbetsmiljö - ett viktigt arbete

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Sänd till en kollega

0.125