23948sdkhjf

SFVF anmäler Tesla till KKV – Tesla tillbakavisar

Tesla bryter mot gruppundantaget genom att inte sälja reservdelar till tredje part. Det menar SFVF som anmäler bilföretaget till KKV. Men kritiken tillbakavisas av Tesla.

Ett mejl från Tesla till ett av Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF:s medlemsföretag har fått SFVF att anmäla biltillverkaren till Konkurrensverket, KKV, för överträdelse av lagen om gruppundantag för vertikala konkurrensbegränsande avtal inom motorfordonssektorn. Det skriver SFVF i ett pressmeddelande.

Man menar att Tesla genom sitt återförsäljarnätverk satt i system att inte sälja reservdelar till oberoende verkstäder, någonting man trots uppmaningar fortsätter med.

I det här fallet började det med att medlemsföretaget försökte köpa in reservdelar för att serva och reparera Tesla-bilar. Enligt pressmeddelandet svarade då en servicerådgivare hos Tesla att man inte säljer reservdelar till tredje part utan endast direkt till kunder på deras eget VIN-nummer.

Enligt Ulf Stefansson, jurist på SFVF, omöjliggör detta för oberoende reparatörer att verka på eftermarknaden vad det gäller att utföra service och reparationer. Stefansson menar att detta är en allvarlig konkurrensöverträdelse som strider mot EUF-fördragets artikel om förbud mot avtal som har till syfte eller resultat att begränsa konkurrensen.

I ett mejl till Motormagasinet tillbakavisar Tesla kritiken och säger att påståendet inte stämmer överens med verkligheten. Men pekar på att delarna beställs till bilens VIN-nummer eftersom det styr mot den korrekta reservdelen. En talesperson för Tesla skriver så här:

– Fristående verkstäder kan köpa majoriteten av Teslas reservdelar från ett Tesla Service Center, detta sker dagligen. Beställningarna görs till den aktuella bilens VIN-nummer (chassinummer) eftersom modellversion och tillverkningsdatum styr specifikationer på de aktuella delarna.

Men Bo Ericsson, vd för SFVF, menar att Tesla genom sin återförsäljarorganisation Northern EMEA satt i system att inte sälja reservdelar till oberoende verkstäder. Därför vill han att KKV snarast ålägger företaget att upphöra med dylika överträdelser, så att alla oberoende verkstäder ges möjlighet att jobba med Tesla på eftermarknaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11