23948sdkhjf

Årets Skadeverkstad: Från kaos till Kondo*

Med trögrodd arbetsmiljö och låg kundnöjdhet var tillfället perfekt att påbörja förändringsarbetet som till slut skulle leda till utmärkelsen Årets Skadeverkstad vid Motorgalan 2019.

Upplevelsen att kliva in hos Bilkompani Kalmar är välkomnande och varm. Det är skönt att kunna ha en bra känsla i kroppen när man måste lämna ifrån sig sin bil på reparation. Här är den i goda händer.

Skadecenter på Bilkompani Kalmar har gjort en lång resa för att komma dit de är i dag.

– Vi har gått från att ha haft lite oreda till att ha jäkligt bra koll på allas engagemang, allt från flöden, intäkter och trivsel, berättar Magnus Andersson som är ställföreträdande skadechef.

Framför allt trivsel har man arbetat hårt med. En process som har tagit nästan ett års tid. Magnus och hans kollega Fredrik Håkansson, som är skadechef, började med att implementera lite småsaker, testade hit och dit och vred fram och tillbaka på saker. De håller fortfarande på med småändringar för att se hur det funkar. Går det inte får man ta ett steg tillbaka och börja om.

– Det tar ett tag innan det är rutin på grejerna så man får nöta in det. Ingen får ge sig när man har bestämt sig för att testa något, förklarar Fredrik.

Anledningen till omstruktureringen var helt enkelt att medarbetarna inte mådde riktigt bra på grund av att saker inte fungerade. Flaskhalsar och samarbetssvårigheter gjorde arbetsmiljön trögrodd.

– Ett bekymmer är att lackverkstaden ligger bredvid personbilsverkstaden och över gården har vi plåtverkstaden. Reservdelarna ska då slussas fram och tillbaka mellan verkstäderna. Att försöka få ihop det till något välfungerande har varit en utmaning. Det är inte perfekt, men det funkar. Vi har en hel del kvar att arbeta på, så man får inte vara blyg för att böja ner huvudet och dra igång någonting. Vi arbetar med systematiska småjusteringar, berättar Magnus.

I dag har de strukturerat upp arbetet så att alla har sina bestämda roller: allt från den som är reservdelsansvarig och tittar på flödena i Cabas för att beställa rätt delar, till den som är planeringsansvarig i plåtverkstaden. Den personen har även koll på vilken medarbetare som är bäst lämpad för vilket jobb, just för att det ska löpa så smidigt som möjligt.

En bättre planering innebär att Bilkompani Kalmar nu kan ha färre arbetstimmar men ändå ha ett större överskott.

Den senaste förändring är att man bara en har en person som gör skadekalkylen (för att kunna bli så bra som möjligt på det området) och två kundmottagare, så att kunden ser samma ansikte när man lämnar och hämtar bilen. En förändring som ännu inte utvärderats för att den är så ny.

Det var en del tvekan innan Fredrik och Magnus vågade sjösätta sina förändringar, men enda sättet att veta om det funkade var att faktiskt ”släppa pucken och köra live”, som Fredrik uttrycker det.

Initiativen har tagits av Fredrik och Magnus själva:

– Det är vi som driver verksamheten och ingen annan vet hur den ska skötas, förklarar Magnus.

En stor förändring i lackverkstaden är att man har infört förlackering. Något som sparar väldigt mycket tid, enligt Fredrik. Allt som går att förlackera, som skruvade detaljer och andra delar, ligger klart när bilen kommer in så att det kan bytas samma dag.

– Det kortar kundens tid något oerhört, flikar Magnus in.

Den totala reparationstiden har minskat från 3–5 dagar till 1–2. Enkla jobb fixar man på en dag så att de inte ligger och bränner i verkstaden.

– Färgvarianten tas ut redan vid skadebesiktningen, säger Fredrik.

Två till tre dagar innan bilen kommer in i lackverkstaden ser man till att ha förberett den dörr, skärm eller stötfångare som ska monteras på.

– Då har man inte en massa dötid att slå ihjäl utan man fyller arbetsdagen med uppgifter, fyller Magnus i.

Tidigare kunde det bli långa dagar just för att man saknade ett kontinuerligt flöde av arbete.

Det är roligt att kunna överraska kunderna med kortare ledtider innan deras bil kan tas om hand. Förändringarna som Fredrik och Magnus har infört har även lett till att de nu triggas av att leta förbättringar lite varstans.

– Vi vill kunna göra allting så smidigt som möjligt, säger Fredrik.

Med förändringarna har kundnöjdheten också tagit några kliv upp på skalan. I dag ligger man runt landssnitt på många delar och över på några.

– För två år sedan låg vi inte högt i kundnöjdhet, suckar Fredrik.

Magnus erkänner utan omsvep att han är en ordningsam person:

– Det är inte mycket till mañana över mig,

– Jag har en del jävlar anamma i mig. Jag släpar in jobben och han strukturerar upp dem, säger Fredrik och nickar åt Magnus.

Både Magnus och Fredrik har drivit egna verksamheter tidigare (bilverkstad respektive billackering) och är därför vana vid att ta ett helhetsgrepp och de vet vad varje krona är värd.

– Eftersom vi är vana vid att driva eget tar vi egentligen ett lite för stort ansvar för att vara anställda, berättar Fredrik.

Det är svårt att släppa taget, helt enkelt.

Företaget Bilkompani Kalmar har funnits sedan 2004, dessförinnan hette det Rydbergs Motor och den verksamheten har funnits sedan 60-talet.

– Man får inte slappna av för risken att falla tillbaka i gamla hjulspår. Det är ett ständigt arbete framåt, förklarar Fredrik.

2019 löste man in 238 bilar av totalt 2 800 som kom genom verkstaden.

– Vi försöker göra jobbet istället men tyvärr skrotas en hel del bilar. Vi är inte blyga för att göra stora jobb, avslutar Magnus.

* Marie Kondo är japansk organisationskonsult och författare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125