23948sdkhjf

Årets Skadeverkstad: Från kaos till Kondo*

| Av Jens Trulsson | Tipsa redaktionen

Med trögrodd arbetsmiljö och låg kundnöjdhet var tillfället perfekt att påbörja förändringsarbetet som till slut skulle leda till utmärkelsen Årets Skadeverkstad vid Motorgalan 2019.

Upplevelsen att kliva in hos Bilkompani Kalmar är välkomnande och varm. Det är skönt att kunna ha en bra känsla i kroppen när man måste lämna ifrån sig sin bil på reparation. Här är den i goda händer.

Läs också: Nominera till Motorgalan nu!

Skadecenter på Bilkompani Kalmar har gjort en lång resa för att komma dit de är i dag.

– Vi har gått från att ha haft lite oreda till att ha jäkligt bra koll på allas engagemang, allt från flöden, intäkter och trivsel, berättar Magnus Andersson som är ställföreträdande skadechef.

Framför allt trivsel har man arbetat hårt med. En process som har tagit nästan ett års tid. Magnus och hans kollega Fredrik Håkansson, som är skadechef, började med att implementera lite småsaker, testade hit och dit och vred fram och tillbaka på saker. De håller fortfarande på med småändringar för att se hur det funkar. Går det inte får man ta ett steg tillbaka och börja om.

– Det tar ett tag innan det är rutin på grejerna så man får nöta in det. Ingen får ge sig när man har bestämt sig för att testa något, förklarar Fredrik.

Läs också: M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Anledningen till omstruktureringen var helt enkelt att medarbetarna inte mådde riktigt bra på grund av att saker inte fungerade. Flaskhalsar och samarbetssvårigheter gjorde arbetsmiljön trögrodd.

– Ett bekymmer är att lackverkstaden ligger bredvid personbilsverkstaden och över gården har vi plåtverkstaden. Reservdelarna ska då slussas fram och tillbaka mellan verkstäderna. Att försöka få ihop det till något välfungerande har varit en utmaning. Det är inte perfekt, men det funkar. Vi har en hel del kvar att arbeta på, så man får inte vara blyg för att böja ner huvudet och dra igång någonting. Vi arbetar med systematiska småjusteringar, berättar Magnus.

I dag har de strukturerat upp arbetet så att alla har sina bestämda roller: allt från den som är reservdelsansvarig och tittar på flödena i Cabas för att beställa rätt delar, till den som är planeringsansvarig i plåtverkstaden. Den personen har även koll på vilken medarbetare som är bäst lämpad för vilket jobb, just för att det ska löpa så smidigt som möjligt.

En bättre planering innebär att Bilkompani Kalmar nu kan ha färre arbetstimmar men ändå ha ett större överskott.

Läs också: Motorgalan öppnar för nomineringar

Den senaste förändring är att man bara en har en person som gör skadekalkylen (för att kunna bli så bra som möjligt på det området) och två kundmottagare, så att kunden ser samma ansikte när man lämnar och hämtar bilen. En förändring som ännu inte utvärderats för att den är så ny.

Det var en del tvekan innan Fredrik och Magnus vågade sjösätta sina förändringar, men enda sättet att veta om det funkade var att faktiskt ”släppa pucken och köra live”, som Fredrik uttrycker det.

Initiativen har tagits av Fredrik och Magnus själva:

– Det är vi som driver verksamheten och ingen annan vet hur den ska skötas, förklarar Magnus.

Läs också: Branschforum ska bringa ordning till skadesidan

En stor förändring i lackverkstaden är att man har infört förlackering. Något som sparar väldigt mycket tid, enligt Fredrik. Allt som går att förlackera, som skruvade detaljer och andra delar, ligger klart när bilen kommer in så att det kan bytas samma dag.

– Det kortar kundens tid något oerhört, flikar Magnus in.

Den totala reparationstiden har minskat från 3–5 dagar till 1–2. Enkla jobb fixar man på en dag så att de inte ligger och bränner i verkstaden.

– Färgvarianten tas ut redan vid skadebesiktningen, säger Fredrik.

Läs också: Årets Bilsäljare: fullt ös i försäljnings-hallen

Två till tre dagar innan bilen kommer in i lackverkstaden ser man till att ha förberett den dörr, skärm eller stötfångare som ska monteras på.

– Då har man inte en massa dötid att slå ihjäl utan man fyller arbetsdagen med uppgifter, fyller Magnus i.

Tidigare kunde det bli långa dagar just för att man saknade ett kontinuerligt flöde av arbete.

Det är roligt att kunna överraska kunderna med kortare ledtider innan deras bil kan tas om hand. Förändringarna som Fredrik och Magnus har infört har även lett till att de nu triggas av att leta förbättringar lite varstans.

– Vi vill kunna göra allting så smidigt som möjligt, säger Fredrik.

Med förändringarna har kundnöjdheten också tagit några kliv upp på skalan. I dag ligger man runt landssnitt på många delar och över på några.

– För två år sedan låg vi inte högt i kundnöjdhet, suckar Fredrik.

Magnus erkänner utan omsvep att han är en ordningsam person:

– Det är inte mycket till mañana över mig,

– Jag har en del jävlar anamma i mig. Jag släpar in jobben och han strukturerar upp dem, säger Fredrik och nickar åt Magnus.

Både Magnus och Fredrik har drivit egna verksamheter tidigare (bilverkstad respektive billackering) och är därför vana vid att ta ett helhetsgrepp och de vet vad varje krona är värd.

– Eftersom vi är vana vid att driva eget tar vi egentligen ett lite för stort ansvar för att vara anställda, berättar Fredrik.

Det är svårt att släppa taget, helt enkelt.

Företaget Bilkompani Kalmar har funnits sedan 2004, dessförinnan hette det Rydbergs Motor och den verksamheten har funnits sedan 60-talet.

– Man får inte slappna av för risken att falla tillbaka i gamla hjulspår. Det är ett ständigt arbete framåt, förklarar Fredrik.

2019 löste man in 238 bilar av totalt 2 800 som kom genom verkstaden.

– Vi försöker göra jobbet istället men tyvärr skrotas en hel del bilar. Vi är inte blyga för att göra stora jobb, avslutar Magnus.

* Marie Kondo är japansk organisationskonsult och författare.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Volvo återkallar 2,1 miljoner bilar

Volvo Cars återkallar drygt 2,1 miljoner äldre bilar över hela världen. I Sverige påverkas över fyrahundratusen bilägare.

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Nyhetsbrev

Bentley släpper möbelkollektion

Arkiv

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Toyota återkallar 20 000 personbilar i Sverige

Ett fel har upptäckts på Toyotas bilmodeller Prius och Auris hybrid och 19 808 personbilar återkallas.

Hur farliga är avgaserna från biogasbilar?

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Så mycket ökade Blockets bilförsäljning under maj

Sveriges första fartsyndare

Bottenplacering för Tesla i kvalitetsundersökning

Dodge och Kia har bäst övergripande kvalitet. Tesla testas för första gången och hamnar längst ned på listan.

USA:s mest sålda bil byter skepnad

Fords mestsäljande pickup växlar generation.

Ford väljer Defas laddlösningar

Jaguar återintroducerar klassiskt motorblock

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Framtidens racing kan bli vätgasdriven

Projekt för bränslecellsdrift i endurance-racing backas av däckjätte och it-bolag.

Biljättar utlyser tävling i elbilsteknik

Nöjdast tjänstebilsförare i Tesla

Men de är inte vanligast, enligt Leaseplans tjänstebilsbarometer.

Inzile har startat leveranserna

Bildspecial: Bond-bil återuppstår med den rätta utrustningen

Aston Martin DB5 nytillverkas, med alla agentprylarna på plats.

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Transportföretagens yrkesprov klara

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Underleverantör varslar 80 anställda

Mekonomen-delägaren ger positiv vinstvarning

Porsche 911 får nummercirklar

Allt fler tunga fordon har överlast

Se alla Företagens egna nyheter

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Länsbästa eleverna i yrkesprovet utsedda!

Molykote® P-37 löser problem med skruvförband

3 fördelar med moduluppbyggd verkstadsinredning

Ett nytt bakljus har anlänt!

Vilka är reglerna på vägarna i EU

Sänd till en kollega

0.109