23948sdkhjf

Avbräck för västeuropeisk bilförsäljning

Västeuropas bilförsäljning kommer att drabbas hårt under 2020, enligt en rapport från kreditvärderingsinstitutet Scope.

Den av coronavirus orsakade pandemin stör bilindustrins leveranskedjor, stoppar produktionen och dämpar efterfrågan på nya bilar. Enligt en rapport från det tyska kreditvärderingsinstitutet Scope Ratings kommer det att leda till att den globala bilmarknaden krymper med nio procent under 2020, jämfört med 2019.

Läs också: Northvolt tar in nya miljarder

Till de drabbade länderna hör Kina och USA, som kommer att tappa 10 respektive 8,5 procent i år.

Men ännu värre kommer Västeuropa att drabbas. Här räknar Scope med att marknaden kommer att krympa med 19 procent, eller nästan en femtedel.

– Våra kreditutsikter för fordonsindustrin förblir oförändrade och negativa och den mer drastiska inbromsningen i försäljningsvolymerna 2020 förvärrar bara den uppfattning som vi redan hade, säger Werner Stäblein, analytiker på Scope, i samband med rapportsläppet.

Nedgången i Europa förklaras dels av coronaviruset, dels av de engångseffekter som införandet av den nya utsläppscertifieringen WLTP ledde till i många länder. Förra året såg försäljningstillväxt i Västeuropa för sjätte året i rad och volymerna var nästan tillbaka på samma nivå som före finanskrisen 2007.

Läs också: Ny generalagent blir medlem hos SFVF

Nedstängningen av den europeiska bilindustrin har en förödande påverkan på kort sikt, menar Scope. Brist på komponenter och kollapsad efterfrågan leder till att man nu förväntar sig att den västeuropeiska marknaden kommer att sjunka med nästan tre miljoner enheter under 2020.

Mycket av den totala nedgången är relaterad till Tyskland, medan de största nationella nedgångarna väntas i Italien och Spanien, de länder som drabbats hårdast av epidemin.

Ännu värre väntas ekonominer som är beroende av priserna på råolja och naturgas drabbas. Scope räknar med att efterfrågan på fordon i Ryssland kommer att minska med mer än 50 procent i år.

– En av de främsta orsakerna till att nedgången i år kommer att vara så allvarlig är att varje återupptagning av produktionen under andra halvåret kommer att ta tid. Kortsiktiga brister på bildelar kan kvarstå under en tid, säger Werner Stäblein.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125