23948sdkhjf

Begär att förlänga dubbdäcksperioden

Däckbranschen Sverige (DRF) och Motorbranschens Riksförbund (MRF) efterfrågar en dispens för användning av dubbdäck efter den 15 april. Corona- pandemin försvårar nämligen skiftet till sommardäck.

Efter den 15 april är det förbjudet att köra med dubbdäck. Samtidigt har oron för coronaviruset lett till att flera kunder har bokat av sina tider för däckbyten på däckverkstäder runt om i landet. 

Nu uppmanar Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige, och Tommy Letzén, vd för Motorbranschens Riksförbund, till en flexibilitet kring reglerna i år. Det skriver Däckdebatt. Till Transportstyrelsen och trafikutskottet  skriver de att det finns många kunder som på grund av den rådande pandemisistuationen inte vill byta däck, samt kunder som inte kan då bemanningsläget försämrats på verkstäderna. 

“…[Vi ser] ett behov av att förlänga tiden då man får köra med dubbdäck i minst två veckor. Det finns en överhängande risk att branschen inte kommer att kunna skifta på alla bilar och att de därmed blir olagliga att framföra efter 15 april”

Dubbdäcken står för cirka 60 procent av marknaden. Med cirka 4,8 miljoner bilar i trafik befarar DRF och MRF att i värsta fall ska 2 miljoner fordon hinna skiftas på två veckor. 

“Ett antal av de 2,7 miljonerna med dubbdäck skiftar förvisso i förtid men det är också väldigt väderberoende”, påtalar DRF och MRF i skrivelsen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095