23948sdkhjf

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Coronaviruset ska man ta på allvar. Men när hela samhället stänger ner kan konsekvenserna bli värre än sjukdomen.

Vad fort det gick. Rätt vad det var stängde Sverige butiken och skickade hem sina anställda. Där sitter vi och trycker nu, vid våra köks- och soffbord, och undrar hur länge det här ska hålla på.

Läs också: Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Det kan bli långvarigt. Hur långvarigt är de flesta experter oense om, men det kan dra ut månader och år på tiden innan epidemin dör ut på grund av flockimmunitet, att viruset muterat bortom allvarliga hälsorisker eller innan ett godkänt vaccin finns framtaget att stävja sjukdomen.

Och just nu överskuggar coronakrisen allting annat. Smittan ska man ta på allvar; dödligheten är hög bland äldre och bland personer med nedsatt immunförsvar eller underliggande sjukdomar. Det är ingen vanlig förkylning det handlar om.

Samtidigt får samhällsnedstängningen enorma konsekvenser. I bransch efter bransch kollapsar affärerna. Resenäringen har i princip ett obefingligt underlag just nu, liksom hotell- och restaurangbranschen. Kultur- och sportevenemang tvingas ställa in och industriföretag, stora som små, har tagit paus i produktionen och permitterat sin personal.

I förlängningen kan konsekvenserna bli katastrofala. Enligt TT frågar sig Annika Winst, chefsekonom på Nordea, att "någonstans tror jag att vi kommer att behöva fråga oss – är det verkligen rätt väg att gå, att stänga ned som vi gör". Aftonbladet rapporterar att Urban Hansson Brusewitz, generaldirektör för Konjunkturinstitutet, säger att det inte kan uteslutas att "vi går mot en synnerligen djup lågkonjunktur, även om vi inte är där ännu".

Läs också: Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

I DN skriver Jonas Fröberg att det globala industrisystemet ”mycket snabbt faller ihop som ett korthus framför våra fötter”.

Samtidigt presenterar regeringar och centralbanker runtom i världen krispaket efter krispaket. Även i Sverige har man vidtagit åtgärder, men det är inte säker att de hundratals miljarder i lån och garantier som den svenska regeringen lovat kommer att räcka särskilt långt. Det menar i alla fall Almegas näringspolitiske chef Andreas Åström och säger att "en betydligt högre statlig kreditgaranti för lån till små och medelstora lån via affärsbankerna kommer att behövas".

Näringskedjan i den svenska fordonsbranschen är förstås inget undantag. Kunder som håller sig hemma uteblir från bilhallar, bensinmackar, verkstäder och besiktningsorgan. Flödet av bilar och reservdelar faller ihop. Grossisterna blir stående med sina lager. Penningströmmarna torkar upp.

Coronakrisen kan sluta betydligt värre än finanskrisen, säger Scanias vd Henrik Henriksson till DI. Om inte annat är väl det en väckarklocka att vi måste ta oss samman och försöka hålla hjulen rullande, på ett eller annat sätt. Vi behöver hitta en balans, där boten inte är värre än smittan.

Mer om: coronavirus | ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Nyhetsbrev

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Arkiv

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.125