23948sdkhjf

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Skulle du råka ha en gammal folkabuss som står och skräpar har du nu chansen att få den konverterad till eldrift – och en milt sagt genomgripande teknikförändring och fasadputs.

Läs också: Nya Volkswagen ID 3 på svensk mark

Det är så att Volkswagens Transportbilars partner eClassics planerar att erbjuda T1-konverteringar och färdiga fordon i stil med nya e-Bulli.

Först namnet: att e står för el kan var och en räkna ut men ”Bulli”? ”Bulli” är helt enkelt det tyska smek/öknamnet på VW-bussen sedan start. Det var faktiskt ett av nio förslag som officiellt namn på bussen men dels namnrättigheter, dels en viss konservatism i Wolfsburg, ledde till namnet T1, eller VW Bus. Ursprunget till just ”Bulli” sägs vara de bulliga linjerna eller en kombination av de tyska orden Bus och Lieferwagen.

Så lite quiz – svaren finns längre fram i texten. Vad har engelska staden Malvern med det här att göra. Och hur kommer Ohio in i bilden? Holland har en roll i det här. Hur?

Konceptfordonet är utrustat med drivsystemskomponenter från Volkswagens Transportbilars senaste elfordon och är baserad på en T1 Samba-buss som producerades 1966 och har totalrenoverats. Den fyrcylindriga boxermotorn på 44 hk har lämnat plats för en tyst elmotor som ger 83 hk i e-Bulli. Dessutom ger den 212 Nm, mer än dubbelt så mycket vridmoment som den ursprungliga T1-motorn från 1966 (102 Nm).

Läs också: Volkswagen vässar produktionen av transportbilar

e-Bulli har en toppfart på 130 km/h (elektroniskt begränsad). Med den ursprungliga bensinmotorn kunde T1:an nå 105 km/h.

Precis som på originalbilen sitter växellåda och elmotor bakom bakaxeln. Ett litiumjonbatteri förser elmotorn med ström. Batteriet är på 45 kWh. Ett styrsystem styr högspänningens energiflöde mellan elmotorn och batteriet och omvandlar likströmmen (DC) till växelström (AC). Dessutom förses elektroniken ombord med 12 volt via en DC/DC-omvandlare.

Alla elektriska originaldelar av drivsystemet tillverkas av Volkswagens elmotorfabrik i Kassel. Litiumjonmodulerna är utvecklade i Braunschweig. Räckvidden med full batteriladdning är drygt 200 kilometer. Chassit är utbytt mot multilänkaxlar fram och bak med justerbara stötdämpare, en ny styrning och ventilerade skivbromsar runt om.

Bussen är lackerad i tvåtonsfärgerna ”Energetic Orange Metallic” och ”Golden Sand Metallic”. Nya LED-strålkastare med varselljus syns också på utsidan.

Läs också: Volkswagen Transportchefer skiftar positioner

Sittplatserna har också tvåtonsfärgade ytor i ”Saint Tropez” och ”Saffrano Orange”. Den nya växelspaken är placerad i en konsol mellan föraren och främre passagerarsätet. Massivt trä liknande det på ett fartygsdäck används på golvet.

Men allt detta (och mer därtill) kommer inte gratis. eClassics erbjuder T1-konverteringen, komplett med nya hjulupphängningar fram och bak, till priser från 64.900 euro. Företaget kan också erbjuda de kompletta delarna till kvalificerade återförsäljare.

Och så svaren på quizen: I Malvern tillverkas sportbilsklassikern Morgan men där hålls även årligen, sedan 1994, världens största träff för fans av ”Folkabussar”. Ohio är hemort för tonåringen Jeremy Duncan i serien Zits, av Jerry Scott och Jim Borgman. Jeremy äger en gammal VW T1 som nätt och jämnt går – oftast på ett underligt sätt. Holland då? Jo Bernardus Marinus ”Ben” Pon, som sedan 1947 var generalagent för Volkswagen i tulpanlandet, föreslog vid ett besök i Wolfsburg att fabriken skulle bygga en transportbil. Ben Pon hade sett de små transportörsfordon Volkswagen använde internt vilka bestod av utrangerade drivlinor från fabrikens då enda produkt, ”Bubblan”, en ram av stål och brädor som golv. Pon tänkte till och gjorde en skiss i sin almanacka som blev startpunkten för Volkswagen T1 – der Bus.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078