23948sdkhjf

Klassiska Folkabussen blir eldriven

| Av Torbjörn Lundgren | Tipsa redaktionen

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Skulle du råka ha en gammal folkabuss som står och skräpar har du nu chansen att få den konverterad till eldrift – och en milt sagt genomgripande teknikförändring och fasadputs.

Läs också: Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

Det är så att Volkswagens Transportbilars partner eClassics planerar att erbjuda T1-konverteringar och färdiga fordon i stil med nya e-Bulli.

Först namnet: att e står för el kan var och en räkna ut men ”Bulli”? ”Bulli” är helt enkelt det tyska smek/öknamnet på VW-bussen sedan start. Det var faktiskt ett av nio förslag som officiellt namn på bussen men dels namnrättigheter, dels en viss konservatism i Wolfsburg, ledde till namnet T1, eller VW Bus. Ursprunget till just ”Bulli” sägs vara de bulliga linjerna eller en kombination av de tyska orden Bus och Lieferwagen.

Så lite quiz – svaren finns längre fram i texten. Vad har engelska staden Malvern med det här att göra. Och hur kommer Ohio in i bilden? Holland har en roll i det här. Hur?

Konceptfordonet är utrustat med drivsystemskomponenter från Volkswagens Transportbilars senaste elfordon och är baserad på en T1 Samba-buss som producerades 1966 och har totalrenoverats. Den fyrcylindriga boxermotorn på 44 hk har lämnat plats för en tyst elmotor som ger 83 hk i e-Bulli. Dessutom ger den 212 Nm, mer än dubbelt så mycket vridmoment som den ursprungliga T1-motorn från 1966 (102 Nm).

Läs också: Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

e-Bulli har en toppfart på 130 km/h (elektroniskt begränsad). Med den ursprungliga bensinmotorn kunde T1:an nå 105 km/h.

Precis som på originalbilen sitter växellåda och elmotor bakom bakaxeln. Ett litiumjonbatteri förser elmotorn med ström. Batteriet är på 45 kWh. Ett styrsystem styr högspänningens energiflöde mellan elmotorn och batteriet och omvandlar likströmmen (DC) till växelström (AC). Dessutom förses elektroniken ombord med 12 volt via en DC/DC-omvandlare.

Alla elektriska originaldelar av drivsystemet tillverkas av Volkswagens elmotorfabrik i Kassel. Litiumjonmodulerna är utvecklade i Braunschweig. Räckvidden med full batteriladdning är drygt 200 kilometer. Chassit är utbytt mot multilänkaxlar fram och bak med justerbara stötdämpare, en ny styrning och ventilerade skivbromsar runt om.

Bussen är lackerad i tvåtonsfärgerna ”Energetic Orange Metallic” och ”Golden Sand Metallic”. Nya LED-strålkastare med varselljus syns också på utsidan.

Läs också: Förlängd garanti på grund av pandemin

Sittplatserna har också tvåtonsfärgade ytor i ”Saint Tropez” och ”Saffrano Orange”. Den nya växelspaken är placerad i en konsol mellan föraren och främre passagerarsätet. Massivt trä liknande det på ett fartygsdäck används på golvet.

Men allt detta (och mer därtill) kommer inte gratis. eClassics erbjuder T1-konverteringen, komplett med nya hjulupphängningar fram och bak, till priser från 64.900 euro. Företaget kan också erbjuda de kompletta delarna till kvalificerade återförsäljare.

Och så svaren på quizen: I Malvern tillverkas sportbilsklassikern Morgan men där hålls även årligen, sedan 1994, världens största träff för fans av ”Folkabussar”. Ohio är hemort för tonåringen Jeremy Duncan i serien Zits, av Jerry Scott och Jim Borgman. Jeremy äger en gammal VW T1 som nätt och jämnt går – oftast på ett underligt sätt. Holland då? Jo Bernardus Marinus ”Ben” Pon, som sedan 1947 var generalagent för Volkswagen i tulpanlandet, föreslog vid ett besök i Wolfsburg att fabriken skulle bygga en transportbil. Ben Pon hade sett de små transportörsfordon Volkswagen använde internt vilka bestod av utrangerade drivlinor från fabrikens då enda produkt, ”Bubblan”, en ram av stål och brädor som golv. Pon tänkte till och gjorde en skiss i sin almanacka som blev startpunkten för Volkswagen T1 – der Bus.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Nyhetsbrev

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Arkiv

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Enorma försäljningras i vissa länder

Se alla Företagens egna nyheter

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

Sänd till en kollega

0.109