23948sdkhjf

BMW fortsätter utveckla bränsleceller

Tyska BMW fortsätter med sin forskning och utveckling av bränslecellsteknik och vätgas. Företaget ser det som ett av fyra ben att stå på för framtida framdrivningssätt.

BMW är övertygade om att olika slags tekniker för att driva bilar kommer att existera parallellt för en lång tid framgent. Därför fortsätter man med sin forskning och utveckling av vätgas och bränsleceller i form av bland annat pilotprojekt som BMW i Hydrogen NEXT. Den baseras på nuvarande X5 eftersom man tänker sig bränslecellsdrift främst i de övre bilstorlekarna och prisklasserna.

Läs också: Inzile i förstudie om batteribränslecellssystem

– Ingen enda lösning klarar av att lösa hela spektret av kundernas transportbehov globalt, säger Klaus Fröhlich, medlem av BMW:s styrelse och ansvarig för forskning och utveckling. Vi kan lätt se att vätgas bränslecellen kan bli det fjärde benet i vår portfölj av drivlinor i det längre perspektivet.

De fyra är vanliga förbränningsmotorer, laddhybrider, rena elbilar (BEV) och bränslecellsbilar. De sistnämnda räknas som ett slags elektrifierade fordon då bränslecellerna omvandlar vätgasen till elektrisk energi och driver en eller flera elmotorer.

Men det kommer att dröja innan vi får se en serieproducerad vätgasbaserad bränslecellsbil som erbjuds BMW:s kunder. Helt enkelt beroende på att det nödvändiga yttre ramverket inte finns ännu.

– Som vi ser det måste först vätgas som energibärare produceras i tillräckliga kvantiteter och till ett konkurrenskraftigt pris och baseras på grön el, säger Klaus Fröhlich. Vätgas kommer då främst att användas i applikationer som inte direkt kan elektrifieras, som tunga långväga transporter.

Läs också: Bosch satsar på bränsleceller

En annan sak som måste till är infrastrukturen i form av ett väl utbyggt europeiskt nät av tankstationer för vätgas, som idag bara kan tankas vid några enstaka platser.

Tiden fram till att det finns ett stationsnät och tillgänglig vätgas använder BMW för att dramatiskt sänka kostnaderna för att bygga drivlinan. Dessutom arbetar man intensivt med att bredda sitt utbud av elektrifierade bilmodeller. Fram till 2023 ska företaget ha lanserat 25 modeller med åtminstone tolv rena elbilar.

Bränslecellssystemet för drivlinan i BMW i Hydrogen NEXT genererar initialt 170 hk i form av elektrisk energi från den kemiska reaktionen mellan vätgas och syre, säger Jürgen Guldner, vice president för bränsleceller och fordonsprojekt. Det betyder att bilen inte släpper ut något annat än vattenånga
Den elektriska konvertern placerad under bränslecellerna omvandlar elektriciteten så den passar både den elektriska drivlinan och peak power-batteriet, som laddas dels av bromsenergi, dels av bränslecellerna. Bilen har även två bränsletankar som tål 700 bar och tillsammans kan rymma sex kilo vätgas.

Det ger lång räckvidd oavsett väderförhållandena, säger Guldner. Och tankningen tar bara tre-fyra minuter.

Läs också: BMW tillåter HVO100 i tanken

Den femte generationen eDrive som gör sin debut i kommande BMW iX3 är även helt integrerad i BMW i Hydrogen NEXT. Peak Power-batteriet är placerat ovanpå elmotorn och ger en extra injektion kraft vid acceleration och omkörning.

Den totala systemeffekten är 374 hk vilket ger de fartresurser som BMW är kända för, säger Klaus Fröhlich.

Den här drivlinan kommer att monteras i en liten serie baserad som sagt på nuvarande suven X5 och som BMW Group avser presentera 2022. En vätgasdriven bränslecellsbil för marknaden kommer tidigast i den senare halvan av detta årtionde, beroende på marknadsförutsättningarna.

BMW kommer att fortsätta samarbetet med Toyota i utvecklingen av bränsleceller och att kunna åstadkomma uppskalningsbar komponentproduktion. Toyota kommer att förse BMW i Hydrogen NEXT med bränsleceller och BMW bygger bränslecellsstacken och det resterande drivlinesystemet. Samarbetet med Toyota startade 2013.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078