23948sdkhjf

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Riksbankens likviditetsstöd på 500 miljarder omfattar inte finansbolagen. Det är ett problem för bilbranschen, menar företrädare för företag och branschorganisationen Bil Sweden.

Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige, lyfter problemet i en intervju på ekonomisajten fplus. Han betecknade det som den blinda fläcken i regeringens krispaket för att motverka de ekonomiska följderna av coronapandemin.

– Finansbolagen är en kategori som missas helt. Det är de som finansierar våra bilåterförsäljare. De har svårare att refinansiera sig nu när penningmarknaden är orolig, samtidigt som behoven är större än någonsin att hålla återförsäljarbolagen likvida, säger Claes Jerveland i intervjun.

Motormagasinet har ställt några frågor till Claes Jerveland:

MM: Berör det uteblivna likviditetsstödet för finansbolag ditt bolag och era varumärken?

– Via vårt Finansbolag här i Södertälje, Volkswagen Financial Services finansierar vi över hälften av de nya och begagnade bilar våra återförsäljare säljer och levererar till privat- såväl som företagskunder på den Svenska marknaden. VFS servar också våra återförsäljare via konsignationsupplägg och företagskrediter. I det nu rådande ekonomiska läget med oro på kreditmarknaderna försämras så klart möjligheterna för vårt finansbolag att refinansiera sig, något som så klart gäller alla finansbolag på marknaden som ännu inte omfattas av stödpaketen. I den mån finansbolagens refinansiering kan underlättas och stödjas ökar möjligheterna att ännu bättre backa upp såväl återförsäljare som slutkunder med likviditet. När företag med leasingbilar drabbas ekonomiskt av corona blir det viktigt att ha resurser att ge anstånd med amorteringar. Samma sak gäller även privatpersoner med billån eller privatleasing.

MM: Skiljer sig det mellan varumärkena?

– Nej.

MM: Är era återförsäljare drabbade av detta i någon mån?

– Våra återförsäljare märker av corona genom den minskade efterfrågan på nya och begagnade bilar samt färre leveranser på grund av produktionsstoppet i Europa. Vi har backat upp våra återförsäljare med diverse åtgärder för att överbrygga coronaeffekterna. Uttalandet om önskemål om bättre stöd vad gäller refinansiering av finansbolagen syftar framåt. Det vill säga, när finansbolagen får hjälp att säkra refinansieringsvolymer till bra villkor, ökar möjligheterna att fortsätta erbjuda god support till såväl återförsäljare som privat- och företagsmarknaden.

MM: Egen kommentar?

Finansbolag är generellt en viktig aktör för att hålla hjulen snurrande i Sverige. Företag leasar eller finansierar inte bara person- och transportbilar utan även entreprenadmaskiner, truckar, datorer, produktionsutrustning och mycket mer. På samma vis som vi som privatpersoner idag allt oftare gör våra inköp och investeringar mot en månadskostnad i stället för via ett kontantköp. Detta sammantaget gör att finansbolagen är viktig del i det ekonomin idag.

Bil Swedens VD Mattias Bergman håller med Claes Jerveland:

– Ja, branschen står bakom detta och har inkluderat detta i vårt samlade förslag till regeringen hur man kick-startar ekonomin. Vi har även en direkt och bra dialog med Riksbanken om detta, säger Mattias Bergman.

MM: Vilka problem leder det till för er?

– Då många av våra kunder har drabbats hårt av krisen, så vet vi att många kommer att få svårt att fullfölja tidigare gjorda köp och leasingkontrakt. Detta påverkar finansbolagen som finansierar fordonsköp. Dessa finansbolag är avgörande för att kunna finansiera framtida fordonsköp och därmed viktigt att denna finansiering kommer på plats så att vi kan få igång försäljningen igen nu när produktionen sakta börjar rulla igång igen.

MM: Vidtar ni egna åtgärder?

– Vi stöttar branschen att ha en dialog med regering och Riksbank kring åtgärder som tar oss ur krisen, säger Mattias Bergman.

Renault Finance Nordics VD, Jose-Luis Aguirre, svarade så här på Motormagasinets frågor:

MM: Delar ditt företag Claes Jervelands uppfattning att det är ett problem att finansföretagen inte omfattas av Riksbankens likviditetsstöd?

– Ja, jag håller med om hans ståndpunkt.

MM: Vilka problem orsakar detta för er?

– Den här situationen påverkar på olika sätt beroende på aktiviteten. När det gäller detaljhandelsfinansiering, eftersom vi arbetar med partners, är effekterna mer på Volvo Finans sida. Partihandelsfinansiering. Vi finansierar återförsäljare och därför påverkas vi. Vi gör specifika åtgärder för att hjälpa återförsäljarna med deras likviditet och kontantsituation. Vi ökar den räntefria perioden till återförsäljarna (finansiering till 0%) som ökar kostnaden för Renault-finansiering och vi skjuter också upp betalningar som genererar en lägre fakturering och med dess därmed kontanta effekter för banken.

Tjänster och service. Vi står inför mer kundrisk och ökar de avsättningar som påverkar vinst- och förlustkontot för Renault Finance.

Den lägre bilförsäljningen genererar lägre omsättning och färre kontrakt och vi har därför ett mål om kostnadsminskning som påverkar G&A och FTE.

MM: Vidtar ni era egna refinansieringsåtgärder?

– Vi finansierar oss från Paris Treasury. Strategin för RCI-finansiering är långsiktiga obligationer, värdepapperisering och sparande. Denna strategi gör det möjligt för gruppen att minimera påverkan i våra verksamheter. Men om den här situationen varar kommer våra verksamheter att påverkas.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093