23948sdkhjf

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

| Av Torbjörn Lundgren | Tipsa redaktionen

Riksbankens likviditetsstöd på 500 miljarder omfattar inte finansbolagen. Det är ett problem för bilbranschen, menar företrädare för företag och branschorganisationen Bil Sweden.

Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige, lyfter problemet i en intervju på ekonomisajten fplus. Han betecknade det som den blinda fläcken i regeringens krispaket för att motverka de ekonomiska följderna av coronapandemin.

– Finansbolagen är en kategori som missas helt. Det är de som finansierar våra bilåterförsäljare. De har svårare att refinansiera sig nu när penningmarknaden är orolig, samtidigt som behoven är större än någonsin att hålla återförsäljarbolagen likvida, säger Claes Jerveland i intervjun.

Motormagasinet har ställt några frågor till Claes Jerveland:

MM: Berör det uteblivna likviditetsstödet för finansbolag ditt bolag och era varumärken?

– Via vårt Finansbolag här i Södertälje, Volkswagen Financial Services finansierar vi över hälften av de nya och begagnade bilar våra återförsäljare säljer och levererar till privat- såväl som företagskunder på den Svenska marknaden. VFS servar också våra återförsäljare via konsignationsupplägg och företagskrediter. I det nu rådande ekonomiska läget med oro på kreditmarknaderna försämras så klart möjligheterna för vårt finansbolag att refinansiera sig, något som så klart gäller alla finansbolag på marknaden som ännu inte omfattas av stödpaketen. I den mån finansbolagens refinansiering kan underlättas och stödjas ökar möjligheterna att ännu bättre backa upp såväl återförsäljare som slutkunder med likviditet. När företag med leasingbilar drabbas ekonomiskt av corona blir det viktigt att ha resurser att ge anstånd med amorteringar. Samma sak gäller även privatpersoner med billån eller privatleasing.

MM: Skiljer sig det mellan varumärkena?

– Nej.

MM: Är era återförsäljare drabbade av detta i någon mån?

– Våra återförsäljare märker av corona genom den minskade efterfrågan på nya och begagnade bilar samt färre leveranser på grund av produktionsstoppet i Europa. Vi har backat upp våra återförsäljare med diverse åtgärder för att överbrygga coronaeffekterna. Uttalandet om önskemål om bättre stöd vad gäller refinansiering av finansbolagen syftar framåt. Det vill säga, när finansbolagen får hjälp att säkra refinansieringsvolymer till bra villkor, ökar möjligheterna att fortsätta erbjuda god support till såväl återförsäljare som privat- och företagsmarknaden.

MM: Egen kommentar?

Finansbolag är generellt en viktig aktör för att hålla hjulen snurrande i Sverige. Företag leasar eller finansierar inte bara person- och transportbilar utan även entreprenadmaskiner, truckar, datorer, produktionsutrustning och mycket mer. På samma vis som vi som privatpersoner idag allt oftare gör våra inköp och investeringar mot en månadskostnad i stället för via ett kontantköp. Detta sammantaget gör att finansbolagen är viktig del i det ekonomin idag.

Bil Swedens VD Mattias Bergman håller med Claes Jerveland:

– Ja, branschen står bakom detta och har inkluderat detta i vårt samlade förslag till regeringen hur man kick-startar ekonomin. Vi har även en direkt och bra dialog med Riksbanken om detta, säger Mattias Bergman.

MM: Vilka problem leder det till för er?

– Då många av våra kunder har drabbats hårt av krisen, så vet vi att många kommer att få svårt att fullfölja tidigare gjorda köp och leasingkontrakt. Detta påverkar finansbolagen som finansierar fordonsköp. Dessa finansbolag är avgörande för att kunna finansiera framtida fordonsköp och därmed viktigt att denna finansiering kommer på plats så att vi kan få igång försäljningen igen nu när produktionen sakta börjar rulla igång igen.

MM: Vidtar ni egna åtgärder?

– Vi stöttar branschen att ha en dialog med regering och Riksbank kring åtgärder som tar oss ur krisen, säger Mattias Bergman.

Renault Finance Nordics VD, Jose-Luis Aguirre, svarade så här på Motormagasinets frågor:

MM: Delar ditt företag Claes Jervelands uppfattning att det är ett problem att finansföretagen inte omfattas av Riksbankens likviditetsstöd?

– Ja, jag håller med om hans ståndpunkt.

MM: Vilka problem orsakar detta för er?

– Den här situationen påverkar på olika sätt beroende på aktiviteten. När det gäller detaljhandelsfinansiering, eftersom vi arbetar med partners, är effekterna mer på Volvo Finans sida. Partihandelsfinansiering. Vi finansierar återförsäljare och därför påverkas vi. Vi gör specifika åtgärder för att hjälpa återförsäljarna med deras likviditet och kontantsituation. Vi ökar den räntefria perioden till återförsäljarna (finansiering till 0%) som ökar kostnaden för Renault-finansiering och vi skjuter också upp betalningar som genererar en lägre fakturering och med dess därmed kontanta effekter för banken.

Tjänster och service. Vi står inför mer kundrisk och ökar de avsättningar som påverkar vinst- och förlustkontot för Renault Finance.

Den lägre bilförsäljningen genererar lägre omsättning och färre kontrakt och vi har därför ett mål om kostnadsminskning som påverkar G&A och FTE.

MM: Vidtar ni era egna refinansieringsåtgärder?

– Vi finansierar oss från Paris Treasury. Strategin för RCI-finansiering är långsiktiga obligationer, värdepapperisering och sparande. Denna strategi gör det möjligt för gruppen att minimera påverkan i våra verksamheter. Men om den här situationen varar kommer våra verksamheter att påverkas.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Nyhetsbrev

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Arkiv

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

Plus

Skadesidan på väg mot kris

Lack- och skadeverkstäder drabbas hårdare än andra i krisen. Orsakerna till det är flera.

Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Både lastbilstillverkaren AB Volvo och personbilstillverkaren Volvo Cars stoppar sina aktieutdelningar.

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Teknikföretagen: slopa momsen på nya bilar

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, vill att staten ska slopa momsen på nya bilar. Detta för att svensk bilbransch är en så tung motor i ekonomin.

1

Ingen räckviddsångest i eldriven dragracingbil

Glaskedjan öppnar i Skövde och Östersund

Glaskedjan expanderar ytterligare och finns från och med nu på ytterligare två platser i Sverige.

Coronakort ska locka kunder till verkstäder

Branschorganisationen MRF har tagit fram ett coronakort som ska hjälpa medlemsföretagen att hålla kontakt med sina kunder. Vallentuna Motor är ett av företagen som testat marknadsföringsmetoden.

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

Automechanika Frankfurt flyttar till 2021

Eftermarknadsmässan Automechanika Frankfurt skjuts upp ett år. Nytt datum är i september 2021.

Starkt Q1 för BMW men hur tänker de för hela 2020?

BMW har sänkt sin prognos och vill dra ner på personalen. Man förväntar sig bara en marginal på noll till tre procent 2020. Det första kvartalet gick dock förvånansvärt bra.

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Enorma försäljningras i vissa länder

Teslas autopilot stannar bilen vid rött ljus och stopplikt

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

1

Power Big Meet är inställt

Daimler-chefen Ola Källenius: Bonus vid bilköp får fart på ekonomin

Husvagnar upp – husbilar ned i april

Se alla Företagens egna nyheter

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

HBA NYTT - ta del av Tips & nyheter!

Kundmottagning i förändrade tider

Hur limmar jag polyamid (PA, Nylon)? - G A Lindbergs blogg

Ny användarvänlig och informativ webbplats

Skydda dina kundmottagare

Sänd till en kollega

0.112