23948sdkhjf

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Världen kommer att vara en annan när vi kommer ut ur krisen. Frågan är bara vilken riktning vi vill att utvecklingen ska ta.

Kraschlandning följt av en rekyl. Så beskriver Teknikföretagen utsikterna för svensk ekonomi när de presenterar sin senaste konjunkturprognos. I rapporten nämner man att signalerna är positiva från ekonomi och politik och att smittspridningen ser ut att dämpas.

Läs också: Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

På både global och nationell nivå bedömer man att BNP åter kommer att öka tredje kvartalet, och särskilt kommer Sverige att klara sig bättre än många andra länder tack vare lindrigare samhällsrestriktioner.

Det finns alltså ljus i slutet av tunneln. Men världen där ute i dagsljuset på andra sidan kommer inte att vara likadan som den vi lämnade när coronakrisen slog till. Teknikföretagen talar om strukturella förändringar. Svagare världshandel och sämre produktivitetstillväxt väntar.

Inte minst gäller det inom oljeindustrin. Krisens effekter på oljekonsumtionen kommer att stanna länge, även när pandemin blåst förbi. De menar oljejätten BP:s nya vd Bernard Looney som intevjuats av Financial Times och talar om att vi kan ha nått ”peak oil”. I vår värld efter corona kommer vi inte att förbruka lika mycket olja längre.

Och det är egentligen inte så konstigt, inte bara för att vi kommer vara färre som har något jobb att köra bil till, eller för att vi har lärt oss att jobba på distans i stället för att åka till något jobb. Det är också en följd av det hack i nybilsförsäljningen som har uppstått under krisen.

Läs också: Coronakrisen påverkar drivmedelsförsäljningen

Färre köper bil, färre kör bil och färre fabriker tillverkar några bilar överhuvudtaget. Det kommer alltså att finnas färre bilar i trafiken framöver, färre bilar att tanka. Och det gäller förstås även service och reparationer.

Dessutom trycker man från politiskt håll på för att växla över till förnybara drivmedel, vare sig det gäller drivmedel eller elkraftsproduktion. Oljan kommer inte att få det lätt framöver.

Det kan för övrigt gälla hela bilen och inte bara bensintanken. BBC rapporterar att världsstäder som sett biltrafiken minska kommer att vara ovilliga att återgå till det gamla. Man talar om transportåterställningsprogram, där man föreställer sig att människor kommer att ”gå, cykla och ta kollektivtrafik” i stället för att ta bilen när de väl får komma ut och röra på sig igen.

Bilen står som vanligt i den politiska skottlinjen. Vad man missar är att bilen faktiskt är central för att få samhällsmatematiken att gå ihop. Det är som MRF:s Charlie Magnusson skrev i en vida publicerad debattartikel nyligen: ”Vi kan göra den ännu bättre, ännu tystare, miljövänligare och säkrare. Men vi kommer inte klara oss utan den.”

Så när Teknikföretagen i samband med sin prognos också föreslår att man ska ta bort momsen på nya bilar så är det inte så galet som det kan verka vid en första anblick. Det är vad som behövs för att vi ska kunna komma tillbaka till något slags normalläge. Annars lär ljuset i slutet av tunneln vara ett mötande tåg.

Mer om: coronakrisen | ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Nyhetsbrev

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Arkiv

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Volvo återkallar 2,1 miljoner bilar

Volvo Cars återkallar drygt 2,1 miljoner äldre bilar över hela världen. I Sverige påverkas över fyrahundratusen bilägare.

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Bentley släpper möbelkollektion

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Toyota återkallar 20 000 personbilar i Sverige

Ett fel har upptäckts på Toyotas bilmodeller Prius och Auris hybrid och 19 808 personbilar återkallas.

Hur farliga är avgaserna från biogasbilar?

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Så mycket ökade Blockets bilförsäljning under maj

Sveriges första fartsyndare

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Transportföretagens yrkesprov klara

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Länsbästa eleverna i yrkesprovet utsedda!

Sänd till en kollega

0.109