23948sdkhjf

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Eländet för Volkswagen verkar aldrig ta slut när det gäller dieselskandalen. Den högsta rättsinstansen i ett enmansfall, Bundesgerichtshof i Karlsruhe, har dömt biltillverkaren att ersätta Herbert Gilbert från Rheinland-Pfalz ersättning för den skada han lidit i och med att hans begagnade Volkswagen Sharan TDI inte var så miljövänlig som han förväntat sig.

Läs också: Nu införs tuffare regler för EU:s biltillverkare

Herr Gilbert hade begärt att få hela köpesumman på 31 500 euro (332 000 kr) tillbaka men rätten fastslår att han måste räkna av körda kilometer. Därför tilldöms han drygt 28 000 euro (295 000 kr).

Eftersom domen kan ses som ett prejudikat ökar nu möjligheterna för cirka 50 000 kunder att få ersättning. Dock med samma förbehåll – de får räkna av värdet för körda mil. Man har i så fall beräknat Volkswagens ytterligare kostnader till 1,1 miljarder euro (10,5 miljarder kr).

Volkswagen tar dock det hela med jämnmod och säger sig vilja göra upp med alla kunder på ”ett pragmatiskt och enkelt sätt”.

Och i Sverige berörs inte kunderna alls, enligt informationschefen Marcus Thomasfolk.

Läs också: Nya Volkswagen ID 3 på svensk mark

De juridiska systemen ser olika ut i olika länder och beslutet i Tyskland ändrar inte vår position att någon kund inte lidit skada eller ekonomisk förlust till följd av dieselfrågan, säger han. Här i Sverige har ARN utrett nära 30 fall kring detta sedan 2015 – i samtliga fall har klagomålet ogillats.

I Tyskland ser man att domen kommer att leda till ett avslut för juridiska processer i dieselfrågan. Detta eftersom man redan gjort en tidigare uppgörelse med tyska bilägare som omfattats av dieselfrågan.

– Volkswagen diskuterar nu hur man i Tyskland ska komma till ett snabbt och smidigt avslut efter domen och kommer att kontakta berörda tyska kunder med förslag till kompensation. Hur stor den blir varierar från fall till fall. Man tror samtidigt att många kunder vill behålla sina bilar eftersom de fungerar utan problem, säger Marcus Thomasfolk.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094