23948sdkhjf

Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

När folk hostar på bussen vill man helst kliva av. I stället sätter man sig i – ja, du vet.

När jag alldeles nyss pratade med min lokala verkstad – brukshinken behöver en ny servopump – verkade det inte vara något problem med bokningsläget. Kanske hade det varit lite kaotiskt i verkstaden, eftersom en av mekarna hade varit tvungen att vabba ett par dagar. Kanske var spontankunderna färre, de som svänger in på vinst och förlust för att kolla om det finns några servicetider när man ändå har vägarna förbi.

Läs också: Ledare #29: En spark i baken

Men annars verkade det mesta rulla på som vanligt. Och enligt min vän i luren berodde det på att man i tider av social distansering inte åker kommunalt på samma sätt som man gjorde förr. I stället åker man bil, där man kan sitta i sin egen smittfria bubbla utan några hostande medresenärer som vägrar följa folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla sig hemma när man känner symptom. Och bilar som används behöver service.

Det ligger förmodligen någonting i det, för han får medhåll av Ola Källenius. Han är inte bara en kul kille från småländska Västervik. Han är också vd för Daimler AG och därmed lite halvt insyltad i det här med bilar.

På en coronavänlig videopresskonferens nyligen pratade han om att konsumenter världen över omfamnar idén om att äga sin egen bil igen, snarare än att sätta sig på bussen.

Före coronakrisens nedstängningar och distanseringskrav hördes ständigt röster om privatbilismens nära förestående död, och att den skulle komma att ersättas av allt från elsparkcyklar och bildelningstjänster till gammaldags kollektivtrafik. Men Ola Källenius menade att den nuvarande situationen fått oss att omvärdera bilens värde. ”Nu påminns vi om viktig hur bilen, vår egen skyddade, säkra zon, kan vara. Den betyder frihet”, sade han. "Individuell rörlighet är värdefull och bör värnas, men vi måste ta den in i framtiden med ny teknik."

Så klart syftar han på att bilen, som fenomen, inte längre kan tillåtas ha sönder vår planet. Och det är väl klokt. Det finns faktiskt goda möjligheter att framtidens bilism inte bara kommer att uppfylla sin alltid så nödvändiga roll som samhällets blodomlopp. Den kan också göra det utan att ha ihjäl oss.

Och det vet förstås Ola. Han basar trots allt över det företag vars grundare, Gottlieb Daimler och Carl Benz, kom på själva idén. De uppfann ju bilen. Och nu har den fått ett oväntat uppsving. Bilen, kom tillbaka. Allt är förlåtet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125