23948sdkhjf

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

Effekterna av coronautbrottet fortsätter ha en kraftigt negativ påverkan på fordonsmarknaden. Under maj halverades antalet nyregistreringar av personbilar, minus 50 procent, och lätta lastbilar minskade med 51 procent, jämfört med maj i fjol. Det visar statistik från Bil Sweden.

Läs också: Ledare #35: Följ inte John genom coronakrisen

Nedgången förstärktes av att det var två färre registreringsdagar i år jämfört med maj förra året. Sett till hela året har personbilsregistreringarna minskat med drygt en fjärdedel, 26 procent, och lätta lastbilar har minskat med 44 procent under perioden januari–maj.

– För att bryta den negativa utvecklingen och få en kick-start av marknaden så snart som möjligt har Bil Sweden lagt fram ett förslag till en grön omställning av fordonsmarknaden. Ett viktigt besked som vi väntar på är att regeringen förlänger nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar, bränslecellsbilar, laddhybrider och gasbilar, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden, i ett pressmeddelande.

Bil Sweden pekar på att tjänstebilsmarknaden är viktig för att snabba på introduktionen av ny teknik, som exempelvis elektrifiering, på marknaden.

– Slopas nedsättningen finns det en stor risk att marknaden för laddbara bilar stannar av, säger Mattias Bergman.

Läs också: Bilprovningen tappade på coronaförordning

I förslaget ingår också en tillfällig skrotningsersättning för äldre personbilar och lätta lastbilar, samt en förnyelseersättning för tunga lastbilar. Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton minskade med 47 procent i maj. Bussregistreringarna gick mot strömmen och ökade med 45 procent. Uppgången för bussar förklaras till stor del av de upphandlingar som nyligen genomförts.

Laddbara bilar, alltså rena elbilar och laddhybrider, utgjorde 21,6 procent av nyregistreringarna i maj, jämfört med maj förra året då andelen var nio procent. Hittills i år är andelen laddbara bilar 25,9 procent.

– Att andelen för maj inte blev högre beror till stor del på att produktionen varit stängd på grund av corona och att dessa fordon hade redan innan krisen längre leveranstid och sällan finns i lager. Företag som står för en stor del av köpen av laddbara fordon beställer normalt sina flottor från fabrik, säger Mattias Bergman.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094