23948sdkhjf

Gruppundantaget ska omförhandlas – styrkorna formerar sig

Branschens företrädare väljer tillhörighet inför de tuffa förhandlingar som väntar.

Det så kallade gruppundantaget, EU-kommissionens förordning 461/2010, trädde i kraft den 1 juni 2010. I korthet har det inneburit att de fria verkstäderna har kunnat utföra service med bibehållen garanti, någonting som har varit instrumentellt för den framgång som de fristående verkstadskedjorna sett under den senaste tioårsperioden.

Läs också: Tema Karosseri/Lackering: Dansk guide till lackering av elbilar

Men gruppundantaget gäller bara fram till den 31 maj 2023 och ska då ersättas av ett nytt. Hur det kommer att se ut är det ingen som vet i dag och nu börjar olika branschföreträdare och organisationer positionera sig inför de förhandlingsomgångar som väntar.

AFCAR, en förkortning av Alliance for Freedom of Car Repair in the EU, är en branschöverskridande sammanslutning och lobbyorganisation som ska slå vakt om bilverkstädernas rättigheter och konsumenternas valfrihet.

Detta i syfte att säkerställa konkurrens på lika villkor, något som även kommer konsumenterna tillgodo sett till utbud och prissättning av verkstadstjänster. Kort sagt, att gruppundantaget kommer att ha samma betydelse även efter den 31 maj 2023.

Nu ansluter sig Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, till den svenska AFCAR-alliansen. Detta sker som en konsekvens av att den europeiska skadeverkstadsorganisationen AIRC gått in i den internationella sammanslutningen AFCAR. Det skriver Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, på sin hemsida.

Läs också: Dansk verkstadskedja anklagas för vilseledande marknadsföring

– Svenska AFCAR är ett nationellt samarbete kring en långsiktig EU-kampanj för verkstädernas rättigheter, konkurrens på lika villkor och bilägarnas valfrihet att välja leverantör av bilunderhåll, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, till Motormagasinet. Samarbetet inom AFCAR blir extra viktigt nu när vi står inför en omprövning av motorbranschens konkurrensreglering, gruppundantaget, från EU-kommissionens sida. En stor fråga är rätten till bilens digitala innehåll, och där kommer vi att agera nationellt, bedriva lobbying, tillsammans genom AFCAR. Ju fler vi är desto starkare blir vi!

Parallellt med att SFVF ansluter sig till det svenska samarbetet lämnar Motorbranschens Riksförbund (MRF) det. Detta sker i och med att MRF valt att lämna den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, CECRA. MRF meddelade redan i fjol att man i stället går vidare i det europeiska lobby-samarbetet med AECDR (Alliance of European Car dealers and repairers) som är en tysk utbrytargrupp från CECRA – och som även de arbetar med det nya gruppundantaget.

– Från MRF:s sida ser vi AEDCR som en alert organisation med fokus på våra huvudfrågor som för tillfället är nya gruppundantag och datatillgång, sade MRF:s vd Tommy Letzén i samband med tillkännagivandet.

Därmed består den svenska AFCAR-alliansen numera av: Sveriges Bildelsgrossisters Förening (FIGIEFA), Fordonsverkstadsutrustarna (EGEA), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (CECRA/AIRC) samt M Sverige (FIA). Talesperson för alliansen är Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening och vice ordförande för FIGIEFA, en förening som organiserar de oberoende grossisterna och återförsäljarna med tillhörande verkstads- och reservdelskedjor inom EU.

– Vi hoppas att gruppundantaget kommer att bli utformat på ungefär samma sätt som det är nu, vilket gör att vi har rätt att serva bilar med bibehållen garanti, och att vi ska använda delar som är av motsvarande kvalitet som det de kallar för original, sade Christer Liljenberg när Motormagasinet pratade med honom i maj.

Därmed tycks alla branschorganisationer ha bestämt sina positioner, och vilka förkortningar de ska tillhöra.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078