23948sdkhjf

Tema Små reparationer: Effektiv behandling av stenskott

Att lacka om motorhuvar och stötfångarbeklädnader för att de är täckta av stenskott är något som snart kan förpassas till historien. Med punktmarkering sparar man både tid och miljö.

Sedan 1997 har antalet stenskott som rapporterats till försäkringsbolagen ökat dramatiskt.

Dels har förstås antalet bilar ökat stadigt, men det förklarar bara en mindre del av variationen. Andra orsaker är att de gamla stänkskydden blivit allt ovanligare, att personbilarnas framrutor blivit tunnare, samt att grusningen av körbanorna är frikostigare i dag, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Även ökad användning av dubbfria däck, där stenar gärna fastnar, samt högre bilar med mindre överhäng bak bidrar till mängden stenskott.

För att spara in på resurser, både ekonomiska och miljömässiga, har företaget Nordic PWR Group specialiserat sig på att laga stenskott i lacken utan att använda sig av omlackering som metod. Företaget har en tydlig miljöprofil och strävar efter att göra så lite påverkan som möjligt. Allt engångsmaterial kommer från tillverkare som tillhandahåller återvunna, miljövänliga eller på annat vis klimatsmarta alternativ. De också följer utvecklingen och framtagningen av nya produkter för reparation av stenskott för kunna byta ut kemikalier när det finns mer miljösmarta produkter att tillgå.

Linus Vikström är stenskottstekniker på Nordic PWR Group och rör sig vant mellan bilarna i Volkswagenhallen i Smista utanför Stockholm. Med sig drar han en vagn med verktygen han behöver för att kunna trolla bort stenskotten.

Under locket på verktygsvagnen har Linus Vikström alla färger som behövs och när det krävs kan han också blanda till rätt nyans för en perfekt färgmatchning. Alla blandningar görs på plats och per bil för bästa resultat.

Billackerna har vi omarbetat för att de ska fungera så som vi använder dem i bilhallarna. Både för smidighet och för att man ska kunna stå bland folk och göra reparationen. Själva partiklarna är inkapslade för att inte sprida sig i luften.

Först rengörs området som ska behandlas för att få bort polermedel och silikonrester. Därefter appliceras färgen på stenskottsområdet och lämnas att härda i ungefär fem minuter. Som verktyg använder Linus Vikström mestadels en specialutvecklad silikonspatel för att fylla upp med färg hela vägen till kanten. En stor fläck med färg sitter nu på motorhuven.

Eftersom vi modifierat lackerna har vi också konstruerat ett lösningsmedel som gör att jag kan torka bort överflödet samtidigt som den färg som ligger i själva stenskottet härdar i kontakt med formulan, förklarar Linus Vikström.

Linus Vikström har arbetat med stenskottsreparationer i två år och företaget Nordic PWR Group har funnits sedan 2017. Allt eftersom de har arbetat har man samtidigt produktutvecklat och innan Linus Vikström började använda silikonspatlarna kunde en vanlig behandling ta flera timmar.

Då använde vi fingrarna, säger Linus Vikström.

Det krävs ingen efterbehandling utan allting finns i färgerna och formulan. Förutom silikonskrapor och färger innehåller vagnen också fina penslar (för de där pyttesmå märkena), specialdukar och små såskoppar från snabbmatsrestauranger där Linus Vikström kan blanda till rätt färgnyans.

På en trasa häller Linus Vikström ut lite lösningsmedel och börjar torka av området med färgfläcken. Direkt löses färgen upp och efter några svepningar är allt överflöd borta och av stenskottet syns knappt ett spår. Företaget själva hävdar att resultatet är betydligt bättre än av som kan åstadkommas med ett lackstift och efter att ha bevittnat processen är vi benägna att hålla med.

Hallens nyanlända bilar är färdigbehandlade och Linus Vikström ska vidare till nästa uppdrag. Hans arbetsområde sträcker sig från Norrtälje till Linköping och det är många bilar som behöver handpåläggning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093