23948sdkhjf

Bilmarknaden bromsar in för andra månaden i rad

Bilmarknaden återhämtade sig starkt under det första halvåret 2021 men har under juli och augusti bromsat in jämfört med föregående år.

Utvecklingen på personbilsmarknaden i augusti var mer dämpad jämfört med den starka återhämtning som präglade det första halvåret, menar Bil Sweden. 19 808 nya personbilar registrerades i augusti, vilket är en minskning med drygt 22 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år uppvisar personbilarna en bra återhämtning och ökningen under årets åtta första månader uppgår till ca 21 procent jämfört med samma period förra året, men ligger fem procent under 2019 års nivå.

– Uppgången förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom Bonus-malussystemet och de höjda förmånsvärdena som trädde i kraft under det första halvåret, säger Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden, i ett pressmeddelande.

Inbromsningen under juli och augusti kan härledas till den höjda förmånsskatten 1 juli. Under de två månaderna föll andelen nya bilar som registrerades på företag betydligt och det minskade antalet personbilar kan helt hänföras till företagssidan.

– Företagen har en stor betydelse när det gäller laddbara bilar och i juni registrerades 74 procent av dem på företag, jämfört med 47 procent i juli och augusti. En betydande andel av dessa utgörs av förmånsbilar. Avtalen löper i regel på tre år och utgör en viktig motor för såväl omställningen mot mer miljövänliga bilar som förnyelsen av bilbeståndet, via begagnatmarknaden, fortsätter Jessica Alenius.

Under augusti månad ökade nyregistreringarna av elbilar med 126 procent samtidigt som laddhybriderna minskade med 14 procent jämfört med augusti i fjol. Hittills i år, januari-augusti, uppgår andelen till drygt 40 procent där elbilarna står för 14 procent av nyregistreringarna och laddhybriderna för 26 procent.

Nyregistreringarna av lätta lastbilar har under årets åtta första månader präglats av en stor ryckighet. Toppen nåddes i mars, inför malushöjningen den 1 april, med nära 8 700 nya lätta lastbilar. Det kan jämföras med 2 631 i augusti och är en minskning med nära nio procent jämfört med samma månad i fjol.

– Årets uppgång förklaras till stor del av både en stark återhämtning i ekonomin och ett uppdämt behov hos företagen att förnya vagnparken, säger Jessica Alenius.

Under årets första åtta månader ökade antalet eldrivna lätta lastbilar från 753 i fjol till 1 391 i år.

– Förklaringen till ökningen är delvis bonushöjningen i Bonus-malussystemet, men framför allt att flera nya modeller introducerats och ökar kundernas valmöjligheter, fortsätter Jessica Alenius.

Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton ökade med nära 14 procent i augusti jämfört med samma månad i fjol.

– Uppgången för tunga lastbilar är också en följd av den starka återhämtningen i svensk ekonomi, säger Jessica Alenius.

Nyregistreringarna av bussar minskade i augusti med nära 65 procent jämfört med samma månad i fjol. Bussmarknaden har påverkats mycket negativt av Coronapandemin. Under perioden januari – augusti har tre av tio nyregistreringar varit en elbuss.

– Den positiva trenden fortsätter med att allt fler elbussar registreras i svenska städer som styrs av offentlig upphandling, avslutar Jessica Alenius.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125