23948sdkhjf

De säljer brittisk livsstil på hjul

Mats Johansson och Ann Hedström är generalagent för Morgan och driver Sveriges enda bilhall som bara säljer brittiska bilar. Och deras affärsidé har hittills haft en flygande start.

1998 startade Mats Johansson en allbilverkstad i Stenkullen drygt två mil öster om Göteborg. Kring millennieskiftet tog han initiativet till ett nytt servicekoncept åt Volvo Personvagnar – ”Volvo Närservice”.

– Vi hade en tanke och en idé om Volvo Närservice och jobbade med det ganska så framgångsrikt fram till 2012 när vi blev uppköpta av Bilia, berättar Mats Johansson.

Han stannade kvar som anställd i verkstaden fram till 2015 och hustrun Ann ytterligare ett år.

– Parallellt så har vi på senare år drivit ett fastighetsbolag. Sedan har jag sedan ungdomen haft ett brinnande intresse för engelska bilar och åkt Morgan i över 15 år. Precis när vi hade sålt vår verkstad fick vi erbjudandet att ta över generalagenturen i Sverige för Morgan, av den dåvarande innehavaren – en firma i Vetlanda. Men då var vi inte mogna.

Mats ville fokusera hundra procent på Bilia, som han fortfarande jobbade på. Men för ett och ett halvt år sedan fick de frågan igen, och då kändes tiden mera mogen tyckte de.

– Sedan började vi bygga lokalen på en tomt som vårt fastighetsbolag äger. Efter sommaren kom vi fram till en bra lösning som passade oss båda. Vi tog över agenturen för Morgan officiellt den första december förra året, berättar Mats.

Deras bilhall liknar inget annat i Bilhandelssverige. Med sina svartmålade stålpelare, nakna tegelvägg och med en inredning och soffhörnor inspirerade av den viktorianska stilidealen för den tankarna till en exklusiv galleria.

– Vi har inte haft någon mall eller ram eller specifikationer från Morgan utan inrett hallen efter vad vi tycker är fint. Och vi vill ju att vår bilhall ska utstråla en engelsk atmosfär. Tegelväggen i hallen är byggd av återbrukade tegelstenar från en nedriven fabrik i Danmark. Vi har behållit betonggolvet och lagt mycket fokus på de svarta balkarna och en känsla av industrimiljö – istället för en traditionell bilhall. Vi har försökt skapa en mötesplats, dit folk kommer och trivs, tar en kopp kaffe och tittar på bilar. Och jag tror att vi har lyckats, förklarar Ann Hedström.

Inriktningen är att både jobba med nya och begagnade bilar. Målet är att stadigvarande ha sex-åtta nya bilar i hallen för omgående leverans, plus kundbeställda bilar. Och på begagnatsidan handlar man med intressanta objekt av alla brittiska märken, säger Mats.

– Vi har förstått att vi har skapat något som är relativt unikt i Sverige. Och min upplevelse är att intresset för engelska bilar ökar i Sverige. Det vi säljer är mer än bara en bil, det är ett hantverk också. Jag tror detta går i linje med mycket annat när det gäller hållbarhet och genuint hantverk.

Viss service kan man utföra åt kunder i den egna verkstaden och man har därutöver samarbete med Tegbrings Bil & Motor i Borås.

Mats och Anns bilföretag har hittills haft en flygande start. Redan de första veckorna i december hann de sälja nio bilar. Och även den som kommer och vill köpa en Morgan och byta in sin bil av icke-brittiskt märke är välkommen, intygar Mats:

– Den som vill byta in sin Porsche eller Volvo – visst kan vi byta in den, men vi ställer den inte i hallen, även om vi tycker den är fräck. Vi har andra kanaler för den typen av bilar, och vi är måna om vår brittiska profil. Vår business bygger inte på volym, den bygger på passion.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078