Här fick diagnosleverantörer bekänna färg för Mekonomen Group

Den 27-28 april var de ledande leverantörerna av utrustning för fordonsdiagnostik inbjudna till ett så kallat ”dialogmöte i Promeisters utbildningscenter i Ski utanför Oslo. Som värd stod Mekonomen Group och ägaren LKQ.
Henrik Pettersson, vice vd och kategoridirektör för Bileko Carparts – varför ordnade ni denna konferens?
– Vi ser hur utvecklingen på bilarna går allt snabbare, drivet av just elfordon och inte minst högvoltsdelarna på bilarna. För att hänga med och kunna ta hand om dessa bilar krävs både utbildning och utrustning och det är vårt jobb att säkerställa så att våra verkstäder har de rätta förutsättningarna. Den snabba teknikutvecklingen kombinerat med att det just nu formligen sprutar ut nya bilmodeller och tillverkare på våra marknader gör att diagnostiken har svårt att hänga med, både vad gäller funktionalitet och täckning av bilmodeller.
– Så anledningen var två; dels ta reda på vad de etablerade systemtillverkarna har och kan idag i termer av funktioner och bilparkstäckning och dels att ge dem en tydlig signal att ”här måste ni vara med” om ni ska kunna vara leverantörer till oss framåt.
Vad hände rent konkret under konferensdagarna?
– Det var två delar; dels en första del med en ”skrivbordskartläggning” där vi lät alla leverantörer fylla i ett omfattande excel-schema med en mängd olika moment på ett trettiotal elbilar. Denna sammanställning gav en översiktlig bild av vem som kan vad. I steg två bjöd vi in samtliga leverantörer till en fysisk workshop i Promeisters utbildningslokaler i Norge där de fick visa sina färdigheter på ett antal olika bilar – alltifrån Tesla, Maxus, e-Golf, Audi e-55 e-tron med flera. De fick också chansen att berätta lite om hur de ser på framtiden och hur deras planer ser ut för att hänga med i utvecklingen.
Vad var tanken att ni på Mekonomen Group skulle få med er från konferensen?
– Vi ville få en kartläggning av de olika leverantörernas förmåga, såväl tekniskt som deras bilparkstäckning. Helt enkelt en kartbild eller ranking att utgå ifrån när det kommer till val av diagnospartners.
I ett pressmeddelande om eventet stod det att ”målet är att skapa den optimala portföljen av diagnostisk utrustning för anslutna verkstäder” – betyder det att ni siktar på att sätta ihop ett paketerbjudande till verkstäderna med lämpliga diagnosverktyg med mera och även utbildning?
– Ja, vi har redan idag paketerbjudanden till våra verkstäder men utvärderar löpande paketen. De skiljer sig dock beroende på marknad. Med största sannolikhet kommer paketen att bestå av 1-2 basleverantörer och någon kompletterande leverantör, till exempel för att täcka in asiatiska bilar. En annan aspekt som måste vägas in är leverantörernas marknadsmodell, vi vill av naturliga skäl ha kontroll på produkterbjudandet så att vi kan serva kunderna på bästa sätt med hårdvara och licenser. I ett upplägg ingår ju också utbildning, support och det behöver hänga ihop med vår egen tekniska support i Promeister. Sammantaget kommer paketen baseras på en kombination av verktygens tekniska förmågor, bilparkstäckning samt marknadsmodell.
FAKTA Leverantörer som deltog på dialogmötet
Mahle
Snap-On
Autel
Hella-Gutmann Solutions
Launch
Bosch
Autocom
Texa