23948sdkhjf

”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

För en åkeriägare kan trasiga adblue-system innebära ekonomisk ruin. Därför bekostar många fordonsägare en urkoppling av systemet istället. Det menar Stefan Ekljung på Nmoab som jobbar med eftermontering av adblue-system.

Stefan Ekljung är vd för Nmoab i Östersund och har även varit med och utvecklat att ta bort det befintliga adbluesystemet som måste göras föra att uppgradera äldre lastbilar och entreprenadmaskiner så att de ska klara Euro 6-kravet. Detta åstadkoms genom eftermontera ett adblue-system på fordonet.

Det är otroligt mycket irritation kring adblue i åkerinäringen. Det blir lätt väldigt kostsamt när en bil blir ståendes i flera dagar, kanske veckor på grund av att adblue-systemet havererar. Och du kan ju tänka dig vad det kostar för ett åkeri.

Läs även: De bygger adblue-system som håller måttet

                 "Olagligt att köra med avgasmanipulerade fordon"

En allt större svaghet och felkälla hos dieselbilar med adblue-system är de många sensorerna som ska känna av att systemet fungerar som det ska, menar Stefan:

Så fort det blir fel på någon sensor så är det risk att bilen tror att adblue-systemet inte fungerar och då går bilen ner i felsäkert läge, och du kan bara köra i låg fart. Fastän det kanske inte är något fel på adblue-systemet alls utan bara på en sensor.

Problemen med adblue skapar väldigt mycket irritation och kostnader för dem som drabbas och det är det som gör att många väljer att koppla ur sitt adblue-system. För det är mycket billigare att koppla ur än att reparera ett trasigt adblue-system.

Om en åkeriägare lämnar in en lastbil på verkstaden för fjärde gången, utan att de lyckas hitta felet på adblue-systemet men ändå bytt delar för kanske 30000-40000 kronor – då blir det till sist ohållbart för åkeriet. Då kan urkopplingen av systemet vara ett sätt att undvika konkurs.

Problemen med krånglande adblue-system är allra störst på lastbilar, lastmaskiner och grävare, menar Stefan Ekljung:

Volvo har stora problem nu med sina maskiner. Swecon får in fler maskiner med fel på adblue-systemet varje dag än de har kapacitet att laga. Det kan vara en ledning som gått sönder, adblue-insprutningen eller pumpen. Det bero på att motorn går dåligt; den går för kallt – når inte upp till arbetstemperatur. Och det beror till exempel på att motorn går mycket när maskinen står stilla och då får den för lite motstånd – låg belastning. En kranbil till exempel, står ju mest stilla och jobbar under en arbetsdag.

När jag pratat med Swecon så säger de rakt ut att de förstår att företag som jobbar med att koppla ur adblue-system finns. För de kan lösa ett problem som inte verkstäderna kan lösa.

Stefan Ekljung tror och hoppas att den kunskap om hur man bygger tillförlitliga adblue-system som han och andra i branschen besitter, inom en inte alltför lång framtid kommer efterfrågas av branschen.

Läs även: De bygger adblue-system som håller måttet

                 "Olagligt att köra med avgasmanipulerade fordon"

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny dieselpump till Mercedes

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Sänd till en kollega

0.213