23948sdkhjf

De bygger adblue-system som håller måttet

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Finska företaget Proventia säljer egenutvecklade adblue-system till tunga fordon som fått beröm för sin driftssäkerhet av lastbilsbranschen. Vi bad deras deras Sverige-chef förklara bakgrunden till adblue-systemens problem.

Proventia med säte i finska Uleåborg erbjuder kompletta adblue-system där en av målgrupperna är ägare som vill uppgradera avgasreningen på sina tunga fordon från Euro 2, 3 eller 4 till Euro 5 respektive från Euro 4 eller 5 till Euro 6 för att kunna använda fordonen i ytterligare några år.

Mattias Franzén, marknadschef för Proventia i Sverige, ert adblue-system har fått mycket beröm för sin tillförlitlighet av dem vi pratat med i lastbilsbranschen. Vad är det ni gör bättre än tillverkarna?
Eftersom vår utrustning måste klara aDe bygger adblue-sytem som håller måttetntingen Euro 5- eller Euro 6-kraven på en motor som är utvecklad för en lägre Euro-klass, så måste vi dimensionera därefter med hänsyn till storlek och mängd av ädelmetall i katalysatorn. Vi måste också optimera dosering och mixningen av adblue så att reningen av avgaserna med råge ska klara repektive Euro klass.

Läs även: "Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin"

                  De bygger adblue-system som håller måttet

Ett problem med adblue-systemen på både personbilar på tunga fordon är att ablue-vätskan fryser till is i ledningarna vintertid. Hur har ni byggt bort det problemet i ert system?
Vi har sett till att uppvärmningen av ledningarna och tanken är dimensionerad för att klara kylan. Problemet var tidigare att tillverkarna ofta inte värmde upp vare sig tanken eller adblue-ledningarna, eller att uppvärmningen var för klen.

Ett annat omskrivet problem med adblue-system på fordon är att adblue-vätskan kristalliserar. Vad är det som händer och varför?
Adblue-vätskan tillsätts i avgaserna, och om adblue-vätskan träffar en kall yta innan den har förångats och blandats med avgaserna när den sprutas in så kan den fastna på ytan och kristalliserar då. Om det är ett underskott på adblue-vätska i avgaserna så förbrukas i bästa fall den adblue som fastnat på ytan. Annars sitter den kvar och riskerar då att sätta igen passagen.

Adblue som frusit till eller av annan anledning blivit kvar i ledningarna när fordonet står still kan också kristallisera. Detta skapar naturligtvis också problem. Vi undviker detta genom att se till att det inte finns någon vätska i ledningarna när fordonet inte är i drift.

Varför har inte fordonstillverkarna byggt adblue-system som fungerar ordentligt?
Tillverkarnas mål med adblue-systemen är att få bilarnas avgasutsläpp att klara miljökraven när fordonet säljs som nytt till så låg kostnad som möjligt, inte i första hand att systemen ska överträffa kraven.

Problemen med adblue-system är dock inte alls lika stort på Euro 6-fordon, menar Mattias Franzén:

Det är i alla fall vår erfarenhet. Mycket av de problem vi sett på Euro 5-fordonen har man byggt bort på Euro 6-generationen.

Varför har det inte uppstått en marknad för eftermontering av adblue-sytem på äldre dieselbilar?
Ett hinder som gör eftermontering av adblue-system på personbilar ointressant på marknaden är att dagens lösningar är alldeles för dyra. Men får räkna med åtminstone i storleksordningen 100000 kronor per bil.

Läs även: "Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin"

                  De bygger adblue-system som håller måttet

                  Olagligt köra avgasmanipulerade fordon



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Sänd till en kollega

0.18