23948sdkhjf

De bygger adblue-system som håller måttet

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Finska företaget Proventia säljer egenutvecklade adblue-system till tunga fordon som fått beröm för sin driftssäkerhet av lastbilsbranschen. Vi bad deras deras Sverige-chef förklara bakgrunden till adblue-systemens problem.

Proventia med säte i finska Uleåborg erbjuder kompletta adblue-system där en av målgrupperna är ägare som vill uppgradera avgasreningen på sina tunga fordon från Euro 2, 3 eller 4 till Euro 5 respektive från Euro 4 eller 5 till Euro 6 för att kunna använda fordonen i ytterligare några år.

Mattias Franzén, marknadschef för Proventia i Sverige, ert adblue-system har fått mycket beröm för sin tillförlitlighet av dem vi pratat med i lastbilsbranschen. Vad är det ni gör bättre än tillverkarna?
Eftersom vår utrustning måste klara aDe bygger adblue-sytem som håller måttetntingen Euro 5- eller Euro 6-kraven på en motor som är utvecklad för en lägre Euro-klass, så måste vi dimensionera därefter med hänsyn till storlek och mängd av ädelmetall i katalysatorn. Vi måste också optimera dosering och mixningen av adblue så att reningen av avgaserna med råge ska klara repektive Euro klass.

Läs även: "Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin"

                  De bygger adblue-system som håller måttet

Ett problem med adblue-systemen på både personbilar på tunga fordon är att ablue-vätskan fryser till is i ledningarna vintertid. Hur har ni byggt bort det problemet i ert system?
Vi har sett till att uppvärmningen av ledningarna och tanken är dimensionerad för att klara kylan. Problemet var tidigare att tillverkarna ofta inte värmde upp vare sig tanken eller adblue-ledningarna, eller att uppvärmningen var för klen.

Ett annat omskrivet problem med adblue-system på fordon är att adblue-vätskan kristalliserar. Vad är det som händer och varför?
Adblue-vätskan tillsätts i avgaserna, och om adblue-vätskan träffar en kall yta innan den har förångats och blandats med avgaserna när den sprutas in så kan den fastna på ytan och kristalliserar då. Om det är ett underskott på adblue-vätska i avgaserna så förbrukas i bästa fall den adblue som fastnat på ytan. Annars sitter den kvar och riskerar då att sätta igen passagen.

Adblue som frusit till eller av annan anledning blivit kvar i ledningarna när fordonet står still kan också kristallisera. Detta skapar naturligtvis också problem. Vi undviker detta genom att se till att det inte finns någon vätska i ledningarna när fordonet inte är i drift.

Varför har inte fordonstillverkarna byggt adblue-system som fungerar ordentligt?
Tillverkarnas mål med adblue-systemen är att få bilarnas avgasutsläpp att klara miljökraven när fordonet säljs som nytt till så låg kostnad som möjligt, inte i första hand att systemen ska överträffa kraven.

Problemen med adblue-system är dock inte alls lika stort på Euro 6-fordon, menar Mattias Franzén:

Det är i alla fall vår erfarenhet. Mycket av de problem vi sett på Euro 5-fordonen har man byggt bort på Euro 6-generationen.

Varför har det inte uppstått en marknad för eftermontering av adblue-sytem på äldre dieselbilar?
Ett hinder som gör eftermontering av adblue-system på personbilar ointressant på marknaden är att dagens lösningar är alldeles för dyra. Men får räkna med åtminstone i storleksordningen 100000 kronor per bil.

Läs även: "Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin"

                  De bygger adblue-system som håller måttet

                  Olagligt köra avgasmanipulerade fordon

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tuffare regler vid miljözoner

Transportstyrelsen föreslår att fordon som inte får köra in i en miljözon inte heller ska få stanna eller parkera där. Kraven föreslås gälla där kommunen erbjuder möjlighet att parkera inom en miljözon och ska underlätta kommunernas övervakning.

Nu är det premiär för nya Porsche Cayenne Coupé

Renault startar pilotprojekt med V2G

Renault startar nu det första storskaliga pilotprojektet med reversibel elektrisk laddning, V2G (vehicle-to-grid). Renaults växelströmsteknik gör det möjligt att placera den reversibla laddaren inuti fordonet, vilket innebär att det endast krävs en enkel och billig anpassning av befintliga laddningsstationer.

Volvo Cars öppnar sitt digitala säkerhetsbibliotek för alla

Volvo Cars gör för första gången sin kunskap inom säkerhet lättillgänglig i ett centralt digitalt bibliotek som man uppmanar bilindustrin att använda, eftersom det ligger i allas vårt intresse att göra vägarna säkrare.

Halvt ton vattenpipstobak värt flera miljoner i beslag vid razzia mot bilverkstäder

En riktad insats mot bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka och Huddinge medförde flera gripanden och beslag av misstänkt stöldgods, kontanter och tobak till vattenpipor.

Nya säkerhetslösningar aviserade av Volvo Cars

Nyhetsbrev

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

Arkiv

Mekonomen sjösätter nytt koncept

Mekonomen-koncernen är i all tysthet på väg att etablera ännu ett varumärke på Sverigemarknaden – Bilxtra, som i Norge är en känd kedja av verkstäder och butiker.

I nya Corolla överlever batteriet bilen

Toyota satsar stenhårt på hybriddrivlinan med nya Corolla – en bilmodell där batteriet väntas hålla längre än själva bilen.

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

Svenskt cleantech-bolag lanserar eldriven lätt lastbil

​Elfordon ställer nya krav på underleverantörer

Koenigsegg drar in 3,5 miljarder på nya Jesko

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

DRF och MRF inleder samarbete

Styrelserna och ledningarna i DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och MRF (Motorbranshens Riksförbund) har beslutat att inleda ett samarbete mellan de båda organisationerna.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Nytt rekordår för DEFA

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Så mycket lastade första MB-lastbilen

”Det går åt fel håll”

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Se alla Företagens egna nyheter

Fordonsbelysning - Volkswagen Transporter

Drivaxlar till senaste Mercedes C-klass

Nya drivaxlar till Tesla Model S

Fabriksrenoverad Bosch original dieselspridare till Citroen och Mini Cooper

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Sänd till en kollega

0.119