23948sdkhjf

De bygger adblue-system som håller måttet

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Finska företaget Proventia säljer egenutvecklade adblue-system till tunga fordon som fått beröm för sin driftssäkerhet av lastbilsbranschen. Vi bad deras deras Sverige-chef förklara bakgrunden till adblue-systemens problem.

Proventia med säte i finska Uleåborg erbjuder kompletta adblue-system där en av målgrupperna är ägare som vill uppgradera avgasreningen på sina tunga fordon från Euro 2, 3 eller 4 till Euro 5 respektive från Euro 4 eller 5 till Euro 6 för att kunna använda fordonen i ytterligare några år.

Mattias Franzén, marknadschef för Proventia i Sverige, ert adblue-system har fått mycket beröm för sin tillförlitlighet av dem vi pratat med i lastbilsbranschen. Vad är det ni gör bättre än tillverkarna?
Eftersom vår utrustning måste klara aDe bygger adblue-sytem som håller måttetntingen Euro 5- eller Euro 6-kraven på en motor som är utvecklad för en lägre Euro-klass, så måste vi dimensionera därefter med hänsyn till storlek och mängd av ädelmetall i katalysatorn. Vi måste också optimera dosering och mixningen av adblue så att reningen av avgaserna med råge ska klara repektive Euro klass.

Läs även: "Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin"

                  De bygger adblue-system som håller måttet

Ett problem med adblue-systemen på både personbilar på tunga fordon är att ablue-vätskan fryser till is i ledningarna vintertid. Hur har ni byggt bort det problemet i ert system?
Vi har sett till att uppvärmningen av ledningarna och tanken är dimensionerad för att klara kylan. Problemet var tidigare att tillverkarna ofta inte värmde upp vare sig tanken eller adblue-ledningarna, eller att uppvärmningen var för klen.

Ett annat omskrivet problem med adblue-system på fordon är att adblue-vätskan kristalliserar. Vad är det som händer och varför?
Adblue-vätskan tillsätts i avgaserna, och om adblue-vätskan träffar en kall yta innan den har förångats och blandats med avgaserna när den sprutas in så kan den fastna på ytan och kristalliserar då. Om det är ett underskott på adblue-vätska i avgaserna så förbrukas i bästa fall den adblue som fastnat på ytan. Annars sitter den kvar och riskerar då att sätta igen passagen.

Adblue som frusit till eller av annan anledning blivit kvar i ledningarna när fordonet står still kan också kristallisera. Detta skapar naturligtvis också problem. Vi undviker detta genom att se till att det inte finns någon vätska i ledningarna när fordonet inte är i drift.

Varför har inte fordonstillverkarna byggt adblue-system som fungerar ordentligt?
Tillverkarnas mål med adblue-systemen är att få bilarnas avgasutsläpp att klara miljökraven när fordonet säljs som nytt till så låg kostnad som möjligt, inte i första hand att systemen ska överträffa kraven.

Problemen med adblue-system är dock inte alls lika stort på Euro 6-fordon, menar Mattias Franzén:

Det är i alla fall vår erfarenhet. Mycket av de problem vi sett på Euro 5-fordonen har man byggt bort på Euro 6-generationen.

Varför har det inte uppstått en marknad för eftermontering av adblue-sytem på äldre dieselbilar?
Ett hinder som gör eftermontering av adblue-system på personbilar ointressant på marknaden är att dagens lösningar är alldeles för dyra. Men får räkna med åtminstone i storleksordningen 100000 kronor per bil.

Läs även: "Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin"

                  De bygger adblue-system som håller måttet

                  Olagligt köra avgasmanipulerade fordon

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Nyhetsbrev

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Arkiv

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Förlust för Audi ifjol

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Bildelsstölder - stigande trend

Stölderna av bildelar har stadigt ökat sedan 2012, men 2018 kanske bjuder på ett trendbrott.

TEMA olja: Med varumärket som dörröppnare

Veoneer fick order för 56 milijarder kronor under 2018

Veoneer, Inc. uppnådde rekordhög orderingång för helåret 2018. Orderingången för 2018 beräknas totalt vara värd 5,9 miljarder USD, vilket motsvarar ett genomsnittligt ordervärde på mer än 1,2 miljarder USD per år.

Dieselskandalen långtifrån över

Ny UV-grundfyller från Basf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Se alla Företagens egna nyheter

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Sänd till en kollega

0.104