23948sdkhjf

De bygger adblue-system som håller måttet

Finska företaget Proventia säljer egenutvecklade adblue-system till tunga fordon som fått beröm för sin driftssäkerhet av lastbilsbranschen. Vi bad deras deras Sverige-chef förklara bakgrunden till adblue-systemens problem.

Proventia med säte i finska Uleåborg erbjuder kompletta adblue-system där en av målgrupperna är ägare som vill uppgradera avgasreningen på sina tunga fordon från Euro 2, 3 eller 4 till Euro 5 respektive från Euro 4 eller 5 till Euro 6 för att kunna använda fordonen i ytterligare några år.

Mattias Franzén, marknadschef för Proventia i Sverige, ert adblue-system har fått mycket beröm för sin tillförlitlighet av dem vi pratat med i lastbilsbranschen. Vad är det ni gör bättre än tillverkarna?
Eftersom vår utrustning måste klara aDe bygger adblue-sytem som håller måttetntingen Euro 5- eller Euro 6-kraven på en motor som är utvecklad för en lägre Euro-klass, så måste vi dimensionera därefter med hänsyn till storlek och mängd av ädelmetall i katalysatorn. Vi måste också optimera dosering och mixningen av adblue så att reningen av avgaserna med råge ska klara repektive Euro klass.

Läs även: "Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin"

                  De bygger adblue-system som håller måttet

Ett problem med adblue-systemen på både personbilar på tunga fordon är att ablue-vätskan fryser till is i ledningarna vintertid. Hur har ni byggt bort det problemet i ert system?
Vi har sett till att uppvärmningen av ledningarna och tanken är dimensionerad för att klara kylan. Problemet var tidigare att tillverkarna ofta inte värmde upp vare sig tanken eller adblue-ledningarna, eller att uppvärmningen var för klen.

Ett annat omskrivet problem med adblue-system på fordon är att adblue-vätskan kristalliserar. Vad är det som händer och varför?
Adblue-vätskan tillsätts i avgaserna, och om adblue-vätskan träffar en kall yta innan den har förångats och blandats med avgaserna när den sprutas in så kan den fastna på ytan och kristalliserar då. Om det är ett underskott på adblue-vätska i avgaserna så förbrukas i bästa fall den adblue som fastnat på ytan. Annars sitter den kvar och riskerar då att sätta igen passagen.

Adblue som frusit till eller av annan anledning blivit kvar i ledningarna när fordonet står still kan också kristallisera. Detta skapar naturligtvis också problem. Vi undviker detta genom att se till att det inte finns någon vätska i ledningarna när fordonet inte är i drift.

Varför har inte fordonstillverkarna byggt adblue-system som fungerar ordentligt?
Tillverkarnas mål med adblue-systemen är att få bilarnas avgasutsläpp att klara miljökraven när fordonet säljs som nytt till så låg kostnad som möjligt, inte i första hand att systemen ska överträffa kraven.

Problemen med adblue-system är dock inte alls lika stort på Euro 6-fordon, menar Mattias Franzén:

Det är i alla fall vår erfarenhet. Mycket av de problem vi sett på Euro 5-fordonen har man byggt bort på Euro 6-generationen.

Varför har det inte uppstått en marknad för eftermontering av adblue-sytem på äldre dieselbilar?
Ett hinder som gör eftermontering av adblue-system på personbilar ointressant på marknaden är att dagens lösningar är alldeles för dyra. Men får räkna med åtminstone i storleksordningen 100000 kronor per bil.

Läs även: "Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin"

                  De bygger adblue-system som håller måttet

                  Olagligt köra avgasmanipulerade fordon

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063