De bygger adblue-system som håller måttet

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Finska företaget Proventia säljer egenutvecklade adblue-system till tunga fordon som fått beröm för sin driftssäkerhet av lastbilsbranschen. Vi bad deras deras Sverige-chef förklara bakgrunden till adblue-systemens problem.

Proventia med säte i finska Uleåborg erbjuder kompletta adblue-system där en av målgrupperna är ägare som vill uppgradera avgasreningen på sina tunga fordon från Euro 2, 3 eller 4 till Euro 5 respektive från Euro 4 eller 5 till Euro 6 för att kunna använda fordonen i ytterligare några år.

Mattias Franzén, marknadschef för Proventia i Sverige, ert adblue-system har fått mycket beröm för sin tillförlitlighet av dem vi pratat med i lastbilsbranschen. Vad är det ni gör bättre än tillverkarna?
Eftersom vår utrustning måste klara aDe bygger adblue-sytem som håller måttetntingen Euro 5- eller Euro 6-kraven på en motor som är utvecklad för en lägre Euro-klass, så måste vi dimensionera därefter med hänsyn till storlek och mängd av ädelmetall i katalysatorn. Vi måste också optimera dosering och mixningen av adblue så att reningen av avgaserna med råge ska klara repektive Euro klass.

Läs även: "Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin"

                  De bygger adblue-system som håller måttet

Ett problem med adblue-systemen på både personbilar på tunga fordon är att ablue-vätskan fryser till is i ledningarna vintertid. Hur har ni byggt bort det problemet i ert system?
Vi har sett till att uppvärmningen av ledningarna och tanken är dimensionerad för att klara kylan. Problemet var tidigare att tillverkarna ofta inte värmde upp vare sig tanken eller adblue-ledningarna, eller att uppvärmningen var för klen.

Ett annat omskrivet problem med adblue-system på fordon är att adblue-vätskan kristalliserar. Vad är det som händer och varför?
Adblue-vätskan tillsätts i avgaserna, och om adblue-vätskan träffar en kall yta innan den har förångats och blandats med avgaserna när den sprutas in så kan den fastna på ytan och kristalliserar då. Om det är ett underskott på adblue-vätska i avgaserna så förbrukas i bästa fall den adblue som fastnat på ytan. Annars sitter den kvar och riskerar då att sätta igen passagen.

Adblue som frusit till eller av annan anledning blivit kvar i ledningarna när fordonet står still kan också kristallisera. Detta skapar naturligtvis också problem. Vi undviker detta genom att se till att det inte finns någon vätska i ledningarna när fordonet inte är i drift.

Varför har inte fordonstillverkarna byggt adblue-system som fungerar ordentligt?
Tillverkarnas mål med adblue-systemen är att få bilarnas avgasutsläpp att klara miljökraven när fordonet säljs som nytt till så låg kostnad som möjligt, inte i första hand att systemen ska överträffa kraven.

Problemen med adblue-system är dock inte alls lika stort på Euro 6-fordon, menar Mattias Franzén:

Det är i alla fall vår erfarenhet. Mycket av de problem vi sett på Euro 5-fordonen har man byggt bort på Euro 6-generationen.

Varför har det inte uppstått en marknad för eftermontering av adblue-sytem på äldre dieselbilar?
Ett hinder som gör eftermontering av adblue-system på personbilar ointressant på marknaden är att dagens lösningar är alldeles för dyra. Men får räkna med åtminstone i storleksordningen 100000 kronor per bil.

Läs även: "Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin"

                  De bygger adblue-system som håller måttet

                  Olagligt köra avgasmanipulerade fordon



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschkollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

Nyhetsbrev

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Arkiv

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

PWR frias från diskvalificeringen – Mikaela får tillbaka segern i STCC

”Teknikutvecklingen blir en utmaning för branschen”

CHEF-intervjun: Hans motorintresse började på två hjul. Idag rattar dock Niklas Carle Sveriges största konsumentbiltidning – Vi Bilägare, vars tester gör avtryck i branschen.

Superstarkt program på Inspirationsdagen

-Programmet på Inspirationsdagen 100% Verkstad på Solvalla den 12 oktober är det hittills starkaste. Ett program som kommer att ge besökarna information om dagsaktuella frågor.

Revolution i lackboxen med virtuell lackutbildning

En nyhet på året Automechanika var företaget Virtualpaint som visade upp en virtuell lackbox med AR-teknik.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

Se alla Företagens egna nyheter

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utseende

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Göran Lindö – ny CEO för EcoOnline AS

Sänd till en kollega

0.19