23948sdkhjf

”Man måste bli motorbranschkollege för att överleva”

Att bli motorbranschkollege krävs om fordonsutbildningen ska kunna hänga med i teknikutvecklingen. Det menar fordonsläraren Magnus Svensson på fordons- och transportprogrammet på Lars Kagg-gymnasiet i Kalmar.

Magnus Svensson, programansvarig för fordons- och transportprogrammet – vilken är bakgrunden till att Lars Kagg-skolan satsat på att göra fordons- och transportprogrammet till motorbranschkollege?
– För flera år sedan började vi samarbeta med flera andra gymnasieskolor i Sverige. Våra chefer började bygga upp plattformar för samarbetet och vi besökte varandra. Man skulle nästan kunna säga att det vi har velat åstadkomma med vårt samarbete är det som det innebär att vara ett motorbranschkollege.

Vad innebär det att ni nu är ett motorbranschkollege?
– Framför allt så innebär det att vi har ett fortsatt samarbete med de andra skolorna som är motorbranschkollege, sedan kanske vi även samarbetar med andar skolor. Vi märker också att de stora aktörerna i branschen börjar intressera sig för motorbranschkollege som samarbetspartner. Så det öppnar en del dörrar för oss.

AB Volvo – lastbils-Volvo – har tagit beslut om att stärka samarbetet med de skolor som är motorbranschkollege. Vad innebär det för er utbildning?
– Vi får tillgång till våra samarbetspartners kunskaper och utrustning. Vi får till exempel tillgång till AB Volvos kunskapsbank, deras utbildningsmaterial. Vi får låna eller även hyra maskiner av våra samarbetspartners.

Varför bör gymnasieskolor satsa på att göra sin fordonsutbildning till motorbranschkollege?
– Jag tror att de fordonsutbildningar som inte satsar på att bli motorbranschkollege på sikt kommer att försvinna. Du har inte råd att hålla dig med den utrustningen som krävs i dag för att kunna ge en undervisning som håller jämn takt med teknikutvecklingen. Förr kunde vi till exempel ta över utrustning som företag inte längre behövde i sin undervisning, och så låg vi bara några år efter i utvecklingen. Men det fungera inte att jobba så längre. I dag skulle vi behöva köpa utrustning och fordon om vi inte hade haft möjlighet att få tillgång till dem genom samarbete.

Hur kommunicerar ni fördelarna med att gå på ett motorbranschkollege till de framtida eleverna?
– Ett viktigt argument är att vi genom att vara ett motorbranschkollege faktiskt säkerställer att vi är den utbildning vi utger oss för att vara, att vi klarar att utbilda eleverna i dagens teknik och dagens fordonspark.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078