23948sdkhjf

Integration, klimat och karantän för elbilar på Inspirationsdagen

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Branschens mest brännande frågor stod i fokus när Inspirationsdagen 100% Verkstad hölls i Stockholm.

Det blev en intensiv dag när Inspirationsdagen 100% Verkstad kom till Stockholm och Arlandastad. Tommy Carnebo från Södertörns Brandförsvarsförbund rivstartade med att berätta om utmaningarna som räddningstjänsten ställs inför när de har med elfordon att göra.

Läs också: Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Bland annat påminde han om att en el- eller hybridbil som är skadad behöver en karantänplats att stå på innan man tar in den i verkstaden. För om batteripaketet är skadat kan det börja brinna, även långt efter att skadan ägt rum.

– När ni går hem på fredagen, och kommer tillbaka på måndagen, då vill ni inte se att ni har typ öppen planlösning på verkstaden, sade Tommy Carnebo och syftade på brandrisken.

Enligt forskningsinstitutet Rise ska ett skadat elfordon stå i karantän minst två, helst tre veckor, innan man tar in den i verkstaden. Och då med minst tio meters radie till allt brännbart.

Monir Amin, vars Speedyverkstad i Örebro utsågs till Årets Verkstad på Motorgalan i fjol, berättade om hur svårt det kan vara att komma in på den svenska arbetsmarknaden när han kom hit från Syrien på 1990-talet.

Läs också: Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

– Ingen ville ge mig praktik ens.

I dag driver han en framgångsrik verkstad med fyra anställda: sonen, plus tre killar som också kommit hit från Syrien. För några svenska verkstadstekniker, det går helt enkelt inte att få tag på.

En lyckad kundresa, det kan börja med ett enkelt "hej!" i verkstaden. Det berättade Johnny Lindroos från Notifind, ett bolag inom Securitas-sfären som är specialiserat på kontroll- och mättjänster.

– Det är det här som gör att man väljer den ena verkstaden framför den andra.

Läs också: Expert på elektronik till Inspirationsdagen 100% Verkstad

En väl mottagen kund kommer att berätta för vänner och bekanta om din verkstad. Motsatsen, kunden som blivit stående utan välkomnande, kommer däremot att säga dåliga saker om verksamheten.

När verkstaden hamnar i kläm mellan kunden och rättvisan kan det vara bra att veta vad som gäller. Ulf Stefansson, jurist på SFVF, kunde berätta om krångliga fall där utgången kanske inte var glasklar. Men för verkstaden gäller att bland annat hålla koll på vilken försäkring som gäller om en skada inträffar.

– Och skriv inte verkstadens namn på nyckelkvittot.

För man vill ju inte att någon obehörig ska veta var de ska hämta ut bilen, om de har hittat ett borttappat kvitto.

Läs också: Godkänd Bilverkstad på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Från SFVF kom också vd Bo Ericsson som kunde redovisa att arbetet med Godkänd Bilverkstad, GBV, går framåt. Nu gäller det att komma i mål, för bakom hörnet väntar annars tvingande lagstiftning.

– Vi har ögonen på oss. Jag var i kontakt med regeringskansliet så sent som i förra veckan, sade Bo Ericsson.

Att sätta in en sensor som mäter aktiviteten på fordonslyftarna i verkstaden kan få förbluffande resultat. Det sade Alexander Westerling från Haw&Co. Framför allt på eftermiddagarna stod lyftarna tomma långa perioder. Det fick både vd, servicemarknadschef och teknikerna ute i verkstaden att fundera.

– Det stämde inte överens med bilden de hade av verkstaden.

Läs också: Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Klimatfrågan var på tapeten när Malin Möller från KG Knutsson pratade service av klimatanläggningar. Hon pekade inte bara på den kraftiga växthusverkan som vissa köldmedier har, utan också vikten av att verkstäderna upplyser sina kunder och därmed få en bättre kundrelation.

– Jag skulle bli jätteglad om min verkstad kunde upplysa mig hur jag blir miljösmartare med min bil.

Conny Svensson som är nationell samordnare på Skatteverket berättade om det relativt nya kravet på personalliggare på verkstäderna. Under det dryga året som varit har man gjort 2 000 kontroller och i 30 procent av fallen har man beslutat om att ta ut en kontrolluppgift.

– Vi försöker hitta de här verkstäderna som inte sköter sig. Och vi tar tacksamt emot tips, tipsa oss på Skatteverket, uppmanar Conny Svensson.

Remigijus Jucas driver en bilelektrisk verkstad som löser de riktigt kniviga elproblemen och det gör han med hjälp av bland annat lödkolv och oscilloskop. Hans verkstad tar hand om hela processen internt, från det att motorlampan lyser till det att problemet är löst.

– Vår styrka är att vi verkligen hittar felet. Och vi hittar det ganska snabbt.

Till sist berättade Michael Bergvall från digitalservicebok.se om fördelarna med att ha en märkesoberoende digital servicebok. Bland annat slipper man ha olika inloggningar till olika system, vilket sparar tid.

– Målsättningen är att göra livet lättare för verkstaden, sade Michael Bergvall.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

1

SFVF vill se rutavdrag på bilreparationer i glesbygd

Ett utökat rutavdrag som även omfattar underhåll av underhåll och reparation av privatägda personbilar skulle stödja glesbygden och motverka svartarbete. Det menar SFVF i ett förslag till regeringens utredare.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

Plus

Tema Stötdämpare/Fjädrar: Karnag löser fjädringen på transportfordon

Trafiksäkerhet och komfort är två ord som står högt upp på listan när vi pratar med Karnag om deras fjädringslösningar för eftermarknaden.

Nyhetsbrev

Plus

Förfalskade tändstift vanligare än man kan tro

De kan förstöra en motor på ett ögonblick. Nu varnar australiska FCAI för att förfalskade tändstift är vanligt i internethandeln.

Arkiv

Volvo siktar högt med sin elbil

Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara Volvo-bilar med helt elektrisk drivlina eller laddhybrid-drivlina. Först ut är elbilen XC40 Recharge.

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BMW 2-serie Gran Coupe delar teknik med Mini

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

VW skjuter på beslut om ny fabrik i Turkiet

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Däck för en miljon kronor stulna

Uniti öppnar orderböckerna

Från och med i dag kan man beställa sitt exemplar av den svenska elbilen Uniti One. Leverans utlovas till mitten av 2020.

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Solenergi blir effektivt biobränsle

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Debatt: Swedacs roll är ackreditering

Se alla Företagens egna nyheter

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 septemb...

Snart på marknaden... Lazer Triple-R Elite 1250 smartview

Sänd till en kollega

0.118