23948sdkhjf

Integration, klimat och karantän för elbilar på Inspirationsdagen

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Branschens mest brännande frågor stod i fokus när Inspirationsdagen 100% Verkstad hölls i Stockholm.

Det blev en intensiv dag när Inspirationsdagen 100% Verkstad kom till Stockholm och Arlandastad. Tommy Carnebo från Södertörns Brandförsvarsförbund rivstartade med att berätta om utmaningarna som räddningstjänsten ställs inför när de har med elfordon att göra.

Läs också: Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Bland annat påminde han om att en el- eller hybridbil som är skadad behöver en karantänplats att stå på innan man tar in den i verkstaden. För om batteripaketet är skadat kan det börja brinna, även långt efter att skadan ägt rum.

– När ni går hem på fredagen, och kommer tillbaka på måndagen, då vill ni inte se att ni har typ öppen planlösning på verkstaden, sade Tommy Carnebo och syftade på brandrisken.

Enligt forskningsinstitutet Rise ska ett skadat elfordon stå i karantän minst två, helst tre veckor, innan man tar in den i verkstaden. Och då med minst tio meters radie till allt brännbart.

Monir Amin, vars Speedyverkstad i Örebro utsågs till Årets Verkstad på Motorgalan i fjol, berättade om hur svårt det kan vara att komma in på den svenska arbetsmarknaden när han kom hit från Syrien på 1990-talet.

Läs också: Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

– Ingen ville ge mig praktik ens.

I dag driver han en framgångsrik verkstad med fyra anställda: sonen, plus tre killar som också kommit hit från Syrien. För några svenska verkstadstekniker, det går helt enkelt inte att få tag på.

En lyckad kundresa, det kan börja med ett enkelt "hej!" i verkstaden. Det berättade Johnny Lindroos från Notifind, ett bolag inom Securitas-sfären som är specialiserat på kontroll- och mättjänster.

– Det är det här som gör att man väljer den ena verkstaden framför den andra.

Läs också: Expert på elektronik till Inspirationsdagen 100% Verkstad

En väl mottagen kund kommer att berätta för vänner och bekanta om din verkstad. Motsatsen, kunden som blivit stående utan välkomnande, kommer däremot att säga dåliga saker om verksamheten.

När verkstaden hamnar i kläm mellan kunden och rättvisan kan det vara bra att veta vad som gäller. Ulf Stefansson, jurist på SFVF, kunde berätta om krångliga fall där utgången kanske inte var glasklar. Men för verkstaden gäller att bland annat hålla koll på vilken försäkring som gäller om en skada inträffar.

– Och skriv inte verkstadens namn på nyckelkvittot.

För man vill ju inte att någon obehörig ska veta var de ska hämta ut bilen, om de har hittat ett borttappat kvitto.

Läs också: Godkänd Bilverkstad på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Från SFVF kom också vd Bo Ericsson som kunde redovisa att arbetet med Godkänd Bilverkstad, GBV, går framåt. Nu gäller det att komma i mål, för bakom hörnet väntar annars tvingande lagstiftning.

– Vi har ögonen på oss. Jag var i kontakt med regeringskansliet så sent som i förra veckan, sade Bo Ericsson.

Att sätta in en sensor som mäter aktiviteten på fordonslyftarna i verkstaden kan få förbluffande resultat. Det sade Alexander Westerling från Haw&Co. Framför allt på eftermiddagarna stod lyftarna tomma långa perioder. Det fick både vd, servicemarknadschef och teknikerna ute i verkstaden att fundera.

– Det stämde inte överens med bilden de hade av verkstaden.

Läs också: Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Klimatfrågan var på tapeten när Malin Möller från KG Knutsson pratade service av klimatanläggningar. Hon pekade inte bara på den kraftiga växthusverkan som vissa köldmedier har, utan också vikten av att verkstäderna upplyser sina kunder och därmed få en bättre kundrelation.

– Jag skulle bli jätteglad om min verkstad kunde upplysa mig hur jag blir miljösmartare med min bil.

Conny Svensson som är nationell samordnare på Skatteverket berättade om det relativt nya kravet på personalliggare på verkstäderna. Under det dryga året som varit har man gjort 2 000 kontroller och i 30 procent av fallen har man beslutat om att ta ut en kontrolluppgift.

– Vi försöker hitta de här verkstäderna som inte sköter sig. Och vi tar tacksamt emot tips, tipsa oss på Skatteverket, uppmanar Conny Svensson.

Remigijus Jucas driver en bilelektrisk verkstad som löser de riktigt kniviga elproblemen och det gör han med hjälp av bland annat lödkolv och oscilloskop. Hans verkstad tar hand om hela processen internt, från det att motorlampan lyser till det att problemet är löst.

– Vår styrka är att vi verkligen hittar felet. Och vi hittar det ganska snabbt.

Till sist berättade Michael Bergvall från digitalservicebok.se om fördelarna med att ha en märkesoberoende digital servicebok. Bland annat slipper man ha olika inloggningar till olika system, vilket sparar tid.

– Målsättningen är att göra livet lättare för verkstaden, sade Michael Bergvall.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

God Jul och Gott nytt år önskar vi på Schwenker

Sänd till en kollega

0.125