23948sdkhjf

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Olika falla ödets lotter. Den pågående krisen slår hårt mot vissa, men inte mot andra.

När jag lämnade in vardagsåket på verkstaden häromdagen tycktes allt vara som vanligt och någon kris syntes inte till, inte på ytan i alla fall. I verkstaden stod bilar på lyftarna och teknikerna pysslade med sitt. Den enda krisen som uppstod var i min egen privata ekonomi, som hade svårt att förlika sig med läckande servoslangar och släckta strålkastare.

Läs också: Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Coronakrisens effekter har slagit mycket olika, beroende på bransch, verksamhet och ort. Restaurangbranschen går på knäna och detaljhandeln, som länge dragits med vikande underlag, har fullkomligt fallit genom jorden. Andra har dragit nytta av stugsittandet. Byggmarknader och streamingtjänster är exempel på krisens vinnare.

Så ser det ut även när man riktar blicken mot vår egen bransch: krisens effekter slår olika. På landsbygden kör man bil som vanligt, för hur skulle man annars klara vardagen? Därmed har service- och skadeverkstäder ungefär jämnt sjå, medan storstaden har stängt in sig i hemmet och sköter sina möten i Teams eller Skype. Och verkstäderna undrar vart kunderna tog vägen.

När jag pratade med Joachim Due-Boje på MRF kunde han dessutom berätta att olika storstadsregioner har sett olika reaktioner på krisen. På västkusten, där satte man igång och serva sina bilar innan pandemin drog in. Så när viruset slog till var man välrustade med friska och fungerande fordon. Medan man i Stockholm drog ner gardinen.

Skåne? Kanske lite försiktigare än vanligt. Norrland? Ingen större skillnad. Som om ett virus skulle få norrlänningarna på fall.

Läs också: Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Men det är också slående hur stor skillnaden är mellan servicesidan och skadesidan. När Essingeleden, som vanligtvis är en irriterande trång parkering, inte längre dignar av pendlare skrapas inga stötfångare och därmed har man dragit undan mattan för skadeverkstäderna. Men däcken, de måste bytas ändå för så säger lagen. Vissa verksamheter torkar bort, andra rullar på som om ingenting hade hänt.

Till och med ser man skillnader i hur olika bilmärken drabbas. Somliga kan servas och repareras precis som om det inte fanns någon kris, medan andra står och stampar i väntan på utbytes- och reservdelar som aldrig kommer, eftersom somliga länder stängt sina gränser.

Det är underliga tider vi lever i, när vi guppar upp och ned på coronakrisens stormiga hav i väntan på att vinden ska bedarra.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Nyhetsbrev

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Arkiv

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

Plus

Skadesidan på väg mot kris

Lack- och skadeverkstäder drabbas hårdare än andra i krisen. Orsakerna till det är flera.

Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Både lastbilstillverkaren AB Volvo och personbilstillverkaren Volvo Cars stoppar sina aktieutdelningar.

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Teknikföretagen: slopa momsen på nya bilar

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, vill att staten ska slopa momsen på nya bilar. Detta för att svensk bilbransch är en så tung motor i ekonomin.

1

Ingen räckviddsångest i eldriven dragracingbil

Glaskedjan öppnar i Skövde och Östersund

Glaskedjan expanderar ytterligare och finns från och med nu på ytterligare två platser i Sverige.

Coronakort ska locka kunder till verkstäder

Branschorganisationen MRF har tagit fram ett coronakort som ska hjälpa medlemsföretagen att hålla kontakt med sina kunder. Vallentuna Motor är ett av företagen som testat marknadsföringsmetoden.

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Enorma försäljningras i vissa länder

Teslas autopilot stannar bilen vid rött ljus och stopplikt

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

1

Power Big Meet är inställt

Daimler-chefen Ola Källenius: Bonus vid bilköp får fart på ekonomin

Husvagnar upp – husbilar ned i april

Se alla Företagens egna nyheter

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

HBA NYTT - ta del av Tips & nyheter!

Kundmottagning i förändrade tider

Hur limmar jag polyamid (PA, Nylon)? - G A Lindbergs blogg

Ny användarvänlig och informativ webbplats

Skydda dina kundmottagare

Sänd till en kollega

0.141