Så går det för Godkänd bilverkstad
Tiden springer iväg och det är redan sex år sedan som dåvarande finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP) ville att alla verkstäder skulle få en ny lagstiftad kvalitetsstandard.
Som initiativ från de båda förbunden Svenska Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Motorbranschens Riksförbund (MRF) skapades då Godkänd Bilverkstad. Förbunden bad nämligen om att få ta tag i problemen själva, då man föredrog en gemensam branschstandard snarare än politisk inblandning med lagändringar.
– Idag har mer än tio procent av landets cirka 4 500 verkstäder anslutit sig till GBV, vilket är runt 480 stycken. Och samtliga län har Godkända bilverkstäder i sin region, säger Joachim Due-Boje, ansvarig för servicemarknad hos MRF.
Samtidigt har certifieringen tagit längre tid än beräknat. Viss förklaring går att se i och med coronavåren, då det inte varit möjligt att utföra stickkontroller med samma frekvens när verkstäderna försöker hålla nere mängden människor som rör sig i lokalerna.
En kritiker mot certifieringssystemet är konsumentorganisationen M Sverige. De har varit en aktiv part i processen sedan start och samarbetade även med Kalla Fakta inför programmet som sändes 2014, som också blev startskottet för GBV-processen. Till en början var tanken att GBV skulle tas fram i samråd med M Sverige, men efter några år drog de sig ur samarbetet.
– Vi ansåg att våra önskningar inte uppmärksammades så vi drog oss ur processen. Vi tycker generellt att det är ett dåligt arrangerat kontrollsystem samt ett branschorienterat regelverk, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Carl-Erik Stjernvall pekar bland annat på en undersökning som utfördes av M Sverige under förra sommaren där fem verkstäder testades. Fyra verkstäder blev underkända och en av dessa var certifierad med GBV.
– Om verkstäderna inte blir bättre när de certifierats med GBV, finns det risk att systemet urholkas och att konsumenterna tappar förtroendet. Samtidigt ställer inte GBV mycket hårdare krav än vad konsumenttjänstlagen redan gör och vi hade velat se att den ger ett extra skydd utöver lagen, som till exempel ökad transparens och insyn i resultatet av GBV-kontrollerna som utförs.
Och det finns verkstäder som frågar sig varför de ska certifieras. Joachim Due-Boje säger att MRF generellt märker av två grupper bland de som är mindre positiva. Antingen är det en verkstad med gott rykte och god ordning, som inte ser någon anledning att betala för kontroller, eller så finns det verkstäder som är anslutna till exempelvis kedjor eller har krav från generalagenter/importörer som redan har andra certifieringar.
– Men även dessa verkstäder gör missar, man blir avbruten, telefonen ringer, mekanikern får sticka och vabba. Hade man följt noga satta rutiner hade det inte skett, säger Joachim Due-Boje.
Bo Ericsson är vd för SFVF och han trycker på att det är viktigt att inte glömma varför GBV föddes.
– Undersökning efter undersökning visade att det behövdes förbättring från branschens sidan. Det gällde alla verkstäder: oavsett om man är fri, med i en kedja eller auktoriserad. Det vi hade att välja mellan var tvingande lagstiftning eller att branschen själva skulle rätta till de misstag vi gör och säkerställa att bilägaren får vad han eller hon betalar för. Det är många verkstäder som känner att det är väldigt bra med GBV eftersom de fått ordning och reda, samt att de tjänar mer pengar än tidigare.
Ett av företagen som arbetar med att certifiera sina verkstäder med GBV är AD.
– Från en central nivå är vi övervägande positiva till certifieringar som GBV. Det är viktigt att komma ihåg är att standarden hänger ihop med en beteendeförändring och därför går det inte att certifieras över en natt, säger Elinor Karlsson, verkstadschef på AD.
– Vi har tillsammans med en leverantör tagit fram ett ledningssystem för att hjälpa våra verkstäder att skapa struktur och på så sätt se till att det blir ett genuint förändringsarbete.
GBV grundar sig till stor del på redan befintliga lagkrav och AD tycker att certifieringen är ett bra verktyg som får verkstäderna att arbeta aktivt med myndighetskraven.
– Om vi ska se någon frustration är det snarare att de verkstäder som väljer att strunta i GBV inte kontrolleras alls. Vissa önskar nog att myndigheterna skulle sköta tillsynsärendena bättre eftersom att de verkstäder som stannar utanför riskerar att dra ner ryktet i branschen, säger Lennart Johansson, verkstad / koncept, AD och fortsätter.
– Men samtidigt kan man se det ur ett konsumentperspektiv. Det är tryggare att välja en verkstad som gör det rätt och riktigt och som följer de krav som finns i branschen. På så sätt kommer det att löna sig för de som har ökad kvalitet i sin verksamhet.