Serviceteknikern Henrik Friedli drar åt några muttrar på Volvo Cars verkstad i Hammarby Sjöstad. Med en snabb koll på klockan noterar han att det är gott om tid till nästa inbokade bil. Skyddskåpan kopplas fast och motorhuven stängs. Han tar upp mobilen och kryssar i att dagens serviceåtgärder är gjorda på den aktuella bilen.
– Vi behöver i stort sett aldrig lämna billyften sedan vi började jobba med Apple Watch och mobilappen. Genom klockan har jag full kontroll på hela min arbetsdag. Tidigare var det mycket spring fram och tillbaka till datorn, säger Henrik Friedli.
När Henrik kört ut bilen på parkeringen, ringer han med en enkel knapptryckning på klockan upp kunden och kan genom headsetet berätta att bilen är klar. Kunden som väntar i Volvo Cars Lounge ställer undan kaffekoppen, kommer ut på parkeringen och konstatera glatt att bilen är klar några minuter före avtalad tid.
– Sedan vi började med det nya systemet med klockan har vi fått allt bättre kundkontakt. Om vi av någon anledning skulle bli försenade kan vi snabbt meddela detta, så att kunden slipper stressa i väg för att hämta bilen. Tidigare prioriterade vi att stå kvar och jobba i stället för att gå ut och ringa eftersom det försenade jobbet ytterligare. Enligt kundundersökningar har vi alltmer nöjda kunder.
Henrik är väldigt intresserad av ny teknik. För drygt ett år sedan var han en av de första att prova på att jobba med en Apple Watch på handleden. I starten fanns det förstås en del små buggar som allt eftersom har fixats. Det har också hela tiden funnits en lyhördhet för om någon servicetekniker föreslagit förbättringar i systemet.
– Från början fanns det en stapel på hur lång tid vi hade avverkat på den bil vi höll på med. Men vi ville i stället få upp tiden för när nästa bil var inbokad och det fick vi. Nu har vi en bra översikt och kan själva avgöra om vi hinner med jobbet innan nästa kund kommer.
Det mesta av kundkontakten sker via klockan och mobilen. Det gäller bland annat påminnelser om service, meddelande om när bilen är klar, eventuella tilläggsarbeten och förseningar. Det är bara bokningen och faktureringen som görs via den stationära datorn. Har kunden Carpay, vilket är samma sak som Volvokortet digitalt, så sker betalningen för utfört arbete den vägen.
Det skrivs ut betydligt mindre papper sedan det nya systemet infördes. Tidigare skrev många tekniker ut långa papperslistor på allt som skulle göras på bilarna. Nu har de en bra koll det dagliga arbetet via appen.
I dag är det bara mottagningsbeviset som kunden måste signera på papper, men det jobbas på att få in det också i systemet så att kunden kan signera det digitalt.
Några nackdelar kan inte Henrik Friedli se med införandet av systemet med klockan och mobilen. Visst fanns det några arbetskamrater som var skeptiska från början, men allt eftersom de jobbat med systemet har de insett fördelarna. Farhågor om att det skulle kunna ske övervakning från ledningen i och med införandet av klockan finns inte heller.
– Jag är inloggad på min profil och det är bara jag som ser mina bilar. Våra coacher har inte den här appen. Klockan är för min skull och för att jag ska få bättre kontroll på dagen. Det har ledningen varit väldigt tydliga med från början och det har de levt upp till.