23948sdkhjf

Tunga trafiken kan spara 1,6 miljarder kronor om den håller hastigheten

Fyra av fem lastbilar med släp och mer än varannan buss kör för fort visar en under-sökning som NTF Sörmland och Stockholm har genomfört på uppdrag av Vägverket. Lastbilar utan släp kör däremot i stort sett lagligt.

Fyra av fem lastbilar med släp och mer än varannan buss kör för fort visar en under-sökning som NTF Sörmland och Stockholm har genomfört på uppdrag av Vägverket. Lastbilar utan släp kör däremot i stort sett lagligt. Den tunga trafiken skulle kunna spara 1,6 miljarder kronor om den höll tillåten hastighet genom minskad bränsleför-brukning samtidigt skulle även koldioxidutsläppen minska med ca 470 000 ton per år. Stora trafiksäkerhetsvinster skulle också göras. - Vi konstaterar att den tunga trafiken kör alltför fort. Undersökningen bekräftar redan kända fakta från andra undersökningar. Glädjande är att hastighetsöverträdelserna har minskat jäm-fört med mätningen i våras. Men fortfarande är det dock långt kvar innan alla kör lagligt. Om den tunga trafiken vore ett föredöme i trafiken och höll laglig hastighet skulle det innebära mycket även för den övriga trafiken. Tempot på våra vägar skulle vara lugnare och därigenom skulle vi undvika olyckor samtidigt som miljöpåverkan skulle bli lägre genom minskade utsläpp, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. - Undersökningen visar att situationen inte är bra. Det är en utmaning för åkerinäringens förare att leva upp till att vara Vägens Riddare. Vi arbetar hårt med att ännu fler åkeriföretag ska engagera sig i trafiksäkerhetsarbetet och erbjuder åkeriföretagen bl. a förarkurser på temat attityd och beteende, säger Göran Forssén, VD i Sveriges Åkeriföretag. Idag omfattas ca 60 procent av åkerinäringens fordon av en trafiksäkerhetspolicy. - Det är positivt att vi ser en neråtgående trend i antalet hastighetsöverträdelser för bussar. Men Bussbranschens Riksförbund har nolltolerans mot hastighetsöverträdelser och därför intensifierar vi nu vårt redan idag omfattande trafiksäkerhetsarbete. Bland annat planerar vi en ny utbildning som syftar till att förändra attityderna till hastigheter hos både förare och före-tagsledning. Vi deltar också i flera projekt kring hur olika tekniska lösningar, som ISA* och ATK*, kan användas i bussföretagens interna arbete för att sänka hastigheterna, säger Jan-Erik Kjellberg, förbundsdirektör Bussbranschens Riksförbund, BR. - Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar ca 25 liv per år. Hastighetsöver-trädelserna ökar bränsleförbrukningen så att de tunga fordonen släpper ut 470 000 ton kol-dioxid per år extra. Dessutom skulle företagen göra stora besparingar i bränslekostnaderna om de tunga fordonen höll hastigheten - ca 1,6 miljarder kronor - pengar som säkert kan användas till annat i företaget t.ex. att utveckla fordonsparken eller installera stödjande system som ISA och alkolås, avslutar Ingemar Skogö. Mätningarna är genomförda på fyra vägar - E 4, E 18, E 20 och riksväg 73 i Stockholms och Södermanlands län. Den första undersökningen gjordes våren 2006 och den andra nu i höst. [L1] Företag med fler än 10 observationer fick information från den första mätningen och upplystes om att en ny mätning skulle göras till hösten. Även från denna har företagen fått information om resultaten. Nästa år kommer Vägverket att erbjuda hastighetsmätningar till företag som vill förbättra och utveckla sina avsiktsförklaringar och trafiksäkerhetsarbete. Det finns även förslag att erbjuda bl.a. Sparcoachutbildning, ISA-system (Intelligenta stödjande hastighetssystem), hastighets-mätningar via Trafiksäkerhetskameror (ATK) etc.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062