23948sdkhjf

Hyundai Mobis och Sydkorea nästa för Nira Dynamics från Linköping



Hyundai Mobis, en av världens största tillverkare av fordonskomponenter, testar Nira Dynamics däcktrycksövervakningssystem, ”TPI by Nira”.
- Hyundai Mobis vill utvärdera vårt system, TPI by Nira, med hjälp av en demonstration på plats i Sydkorea. Vi planerar att åka dit i december och då ska allt fungera, säger Martin Petersson, projektledare för TPI för Hyundai på Nira.

Hyundai Mobis, som förser fordonsmärkena Hyundai och KIA med fordonskomponenter, bygger in TPI i sin elektroniska stabilitetsenhet där mjukvaran till antisladdsystemet och ABS-bromsarna redan sitter.

Nira Dynamics har fått en beställning på en demonstration av TPI by Nira i en Hyundai i30. Arbetet med införandet av TPI i bilens elektroniska stabilitetsdator går på högtryck i lokalerna i Mjärdevi i Linköping.

- Fordonstillverkare är väldigt kvalitetsmedvetna och försiktiga med att införa ny teknologi. De gör det först när de är säkra på att det inte drabbar kunderna i form av kvalitetsproblem och förstås när ny lagstiftning kräver det. Vårt system är lite svårare att förstå än ett direkt system. Det gör att flera billtillverkare vill prova sig fram och bekanta sig med systemet innan de fattar avgörande beslut om att använda sig av det. Därför känner vi igen det här förloppet från våra europeiska och amerikanska kunder. Det verkar som det går nästan likadant till även i Asien, säger Predrag Pucar, VD.

Hyundai Mobis, som ingår i Hyundai Motors Company, har upptäckt kostnadsfördelen med indirekta system. Därför vill man erbjuda sina kunder, huvudsakligen Hyundai och KIA, ett alternativ till de direkta systemen. Direkta system baseras på att sensorer i däcken mäter tryck och skickar signaler till en centralenhet i bilen. De indirekta systemen, som TPI by Nira, har en annan sorts lösning, helt baserad på mjukvara. Det har den fördelen att kostnaden för systemet och funktionen landar på en bråkdel av kostnader för ett direkt system. För fordonsägaren är fördelen att slippa de underhållskostnader som hör till de direkta systemen.

I EU kommer ny lagstiftning om obligatoriskt däcktrycksövervakningssystem i alla nya bilar från och med november 2012. Den här lagstiftningen förväntas styra fordonsindustrin även i Sydkorea.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062