23948sdkhjf

Svart är den dominerande kulören för fordon i Europa



DuPonts rapport över populära bilkulörer (DuPont Automotive Colour Popularity Report) har registrerat kulörtrender inom bilindustrin under nästan 60 år, över hela världen. DuPont började med kulörtrendanalys redan 1952, och företagets årliga rapport anses allmänt vara den viktigaste i branschen.

Linda Van Calster, chef för marknadskommunikation inom DuPont Refinish EMEA, säger:
-Den här rapporten är något som våra verkstäder väntar på varje år, eftersom den ger en bra indikation på de kulörer som man kan förvänta sig i sprutboxen.

2011 års rapport gavs ut i november 2011 och visade att svarta kulörer och svarta effekter håller sin ställning som de mest populära kulörerna i Europa. Med 25 procents marknadsandel totalt – 40 procent i segmentet för lyxbilar och lyxiga stadsjeepar – har de mörka kulörerna har varit ledande sedan 2007, och DuPont ser en fortsatt dominans för samma kulörer under den närmaste framtiden.

Den näst vanligaste kulören i Europa var vitt/pärlvitt, som ökade med cirka fem procentandelar jämfört med 2010 års siffror till 20 procent. Enligt DuPont är det den vita färgen som har visat sig mycket populär över alla modellsegmenten.

Ann De Clerck, som är kulörmarknadschef på DuPont Refinish EMEA säger:
-Vitt representerar modern minimalism och framtidsteknik i allt större utsträckning, och är en inspiration för den ekologiska megatrenden i Europa. Globalt sett har vita/pärlvita kulörer fortsatt att öka och passerat rivalerna svart och grått. Vitt och pärlvitt är nu delad etta i världen tillsammans med silver, enligt årets rapport.

I Europa har grått (18 procent) och silver (15 procent) minskat i popularitet, och blått avrundar de fem översta på listan, med totalt sju procent av fordonsmarknaden.

DuPont publicerar inte bara en årsrapport utan utvecklar även en årlig kulörtrendshow för världens ledande fordonstillverkare, när de arbetar med att utveckla färgpaletter för framtidens fordon. Detta är en ovärderlig källa för kulörteamet hos DuPont Refinish, eftersom man kan identifiera nya kulörer och trender innan de hunnit komma ut på marknaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064