23948sdkhjf

Debatt: SFVF och Verkstadsföretagarna om Gymnasieutredningen

Sveriges Fordonsverkstäders (SFVF) och Verkstadsföretagarna debattinlägg om Gymnasieutredningen som är ute på remiss.

Vad är det som säger att anställningsbarheten generellt blir sämre om vi plockar bort några timmar från karaktärsämnet? Idag är ju skillnaden stor mellan olika skolor där utbildningskvaliteten beror på skolans förutsättningar t ex lärarnas kompetens, utrustning och samverkan med företagen, säger Benny Wallin på Verkstadsföretagarna.

Hur många skolor har focus på och ser framtidens kompetenskrav? Allt för många stirrar sig blinda på betygskriterier inom åldriga ämneskurser. Om vi i branschen fick större inflytande på det tekniska utbildningsinnehållet kommer gapet mellan branschen behov och vad skolan idag leverera minska.

Självklart måste vi ha en acceptabel grundkunskap inom olika tekniker men det kanske inte handlar om att kunna svetsa med gas eller el, löda halvledare eller justera in förgasare. Det skulle vara krav som branschen ställer för att få godkänt och vara anställningsbar. Det kanske är så att grundkunskaper i verkstadsjuridik, kundbemötande, ekonomi, ett körkort, skriva och kunna tala svenska, teknisk engelska och förstå tekniken i nya fordon. Det är viktigare än gammalmodiga grundkunskaper i yrkesämnen?

Ett viktigt krav är att yrkeslärarna kontinuerligt fortbildas och det är en förutsättning för att lyckas förändra och förbättra för oss i branschen. Därför tänker vi erbjuda utbildning på tre orter för yrkeslärare under 2017 säger Bo Ericsson på Sveriges Fordonsverkstäders Förening som är nordens största fordonsbranschförening.

En uppmaning till våra skolpolitiker:

- Låt motorbranschen få ett större inflytande på innehållet i våra yrkesämnen vilket då också förutsätter ett större engagemang och ett närmare samarbete från SFVF och Verkstadsföretagarnas 2 200 medlemsföretag.

- Låt oss bedöma kvaliteten på våra skolor och därmed skapa rätt förutsättningar till anställningsbara avgångselever som i vår värd är minst tekniker.

Vi är beredda att diskutera kravnivån på gymnasieskolans Fordons och transportprogram och hur den bör utformas och kontrolleras. Vi har redan rutiner från våra 2 200 medlemsföretag, det är därför det är 100% verkstad avslutar Bo Ericsson

Först därefter ska vi svara på om det är rätt eller fel att omfördela timmar från yrkesämnen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062